MM pickup på MC stepup? Hva skjer?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hei der!
Jeg må stille et nybegynnerspørsmål ;-)

Jeg fikk i går min første "highend" mm pickup, nemlig en Grado "The Reference". Den har vel et utgangssignal på 4,8mV eller noe rundt der.

For øyeblikket har jeg et RIAA trinn hvor jeg kan velge mm/mc med en bryter, og samtidig kan velge variabel motstand på begge inngangene. 100Ohm, 47 Kohm, og 1,2 Kohm.

Jeg venterpå at min custom made Meridian pre, skal bli ferdig, og bruker akkurat nå en passiv QED MA34 box.
Dette gjør at når jeg spiller plater med mm signalet, så er gain veldig lavt, og rockefoten er ikke like aktiv som når det kan spilles høyt ;-)

Er det noe som kan ødelegges, eller ta skade av at jeg benytter MC valget med mm puen, og fremdeles velger 47 KOhm?

For meg høres det ikke ut som det er noe problem, og kan høres ut som en "High Output" MC stift!

Er det bare potmeteret som er begrensningen, eller kan MC trinnet forringe lyden påmm signalet?

Var det forsåelig?
Vanskelig å formulere dette ordentlig :p
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Dersom det høres ok ut med MM-pu på MC inngangen med 47kohm belastning så skulle ikke dette være noe problem. Dersom du overstyrer riaa-trinnet vil du umiddelbart høre det.

Men, nivå-problemet ligger nok andre steder (pre-power), for med 4,8 mV burde det passe med et standard MM-trinn.

En high-output MC har jo ofte samme utnivå som en MM.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja, problemet er at jeg med den passive preen ikke har noe forsterkning på utgangssignalet.
Dette medfører at volumet blir lavt, selv med fullt utslag på potmeteret.

Når jeg velger MC inn, og 47 KOhm, Er nivået ganske høyt, og jeg trenger ikke å spille høyere enn 1/3 utslag på potmeteret før det er mer enn høyt nok.

Dette er nok helt sikkert ikke ideellt, og jeg ser frem til at preen er på plass, men intill videre...... ?!

Hva mener du med å overstyre?
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Ja, problemet er at jeg med den passive preen ikke har noe forsterkning på utgangssignalet.
Dette medfører at volumet blir lavt, selv med fullt utslag på potmeteret.

Når jeg velger MC inn, og 47 KOhm, Er nivået ganske høyt, og jeg trenger ikke å spille høyere enn 1/3 utslag på potmeteret før det er mer enn høyt nok.

Dette er nok helt sikkert ikke ideellt, og jeg ser frem til at preen er på plass, men intill videre...... ?!

Hva mener du med å overstyre?
Overstyre betyr at nivået blir så høyt at forsterkerkretsen i phonotrinnet går i klipping, dvs at lyden blir skurrete og forvrengt. Denne innstillingen bør være helt uproblematiskt så lenge lyden er ren og klar.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nei, det er ingen skurring her ;-)

MC trinnet gjør vel antakelig det den aktive Preen vil gjøre med utgangs signalet senere allikevel ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Da er det bare å spille. Men mitt poeng var det CBA forklarte i klartekst. Antakelig vil du ønske å kjøre dette på MM når du får passende forforsterker i hus.

Typisk forsterkning i forforsterker er vel 14 dB, dette er heller ikke langt unna typisk differanse mellom MM og MC (20dB men varierer).
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har koblet litt frem og tilbake nå!

Punchen og drivet er mye bedre med denne "midlertidige" løsningen, men med denne ugunstige koblingen, følger også overdreven forsterkning av overflatestøy. På mm innstilling, og fullt volum er denne ikke-eksisterende, mens den med MC innstilling er noe fremtredende i stille partier!

Hmmmm.......

Gleder meg til Preen kommer jeg! ;)
 
Topp Bunn