Mitt liv med hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

mo ha dk

Gjest
    Mens jeg venter på nye høyttalere, oppgradering av min effektforsterker og d/a konverter, er det plutselig masser av tid til å opprette en tråd med mitt anlegg - og min hifi historie. La meg med det samme nevne at jeg er dansk men bor i Oslo så tilgi de feil som er.

På slutten av 70-tallet jeg fikk mine foreldres gamle B&O anlegg og interessen for musikk begynte, men ikke mere enn så mange andre tror jeg. Mitt første egentlige set-up med høyttalere, forsterker og kassett fikk jeg på midten av 80-tallet.

Det var et par legendariske NAD ting: 3020 forsterker og 6050 kassett med både dolby B & C! Høyttalerne var Cerwin Vega D5-E. Ikke dårlig for en ung gutt på bare 15 år ::)

Men på en fest hos en klassekamerat opplevde jeg for første gang det som startede min egentlige interesse for musikk og hifi – og som siden har holdt meg i gang: Følelsen av at musikken blev spilt live i rommet.

Det var gitar introen på Private Investigations med Dire Straits og den ble spilt på et anlegg med Audio 60 effektforsterker, B&W DM7 høyttalere og en Philips cd avspiller. Her var referansen og jakten begynte.

Det har vært mange forskjellige set-ups siden som i større eller mindre grad har evnet å skape live stemningen.

Første endring var høyttalerne som ble byttet til Dali 7a og siden 7b. Siden ble det også til den første cd avspiller som var en Denon DCD900.

Cd’en ble siden skiftet til Denon DCD1520 som var klasser bedre enn min tidligere og den fulgte meg de neste 10 årene. Forsterkeren ble skiftet til en Denon PMA920 som også var et løft i forhold til min tidligere forsterker.

Med de neste oppgraderinger i anlegget skjønte jeg at dette aldri ville ta slutt og det ville bli dyrt ;D

Først kjøpte jeg B&W Matrix 2 mk 2 som faktisk var en fremragende høyttaler når den ble matchet med riktig forsterker. Det var mitt Nakamichi CA5/PA5 forsterkersett dessverre ikke og det ble aldri riktig godt før jeg kjøpte en Audio 60 effektforsterker.

Dette stykke ekte gammeldags håndverk spiller fantastisk - og gjør det fortsatt! Det er smått med detaljer og bassen er håpløs, men hvor den spiller musikalsk og engasjerende og med en organisk klang der gjør det hele ganske livaktig.

Med tilføyelsen av Audio 60 spilte dette set-up faktisk utmerket men som alltid kunne det bli bedre :D

I første omgang ble Audio 60 det "musikalske hjerte" i mitt anlegg og senere ble det DOXA. Begge forsterkere er konstrueret av Knut Ø Lauvland og har samme musikalske spillemåte. Siden har jeg hatt både DOXA 40, 70SE og 70 Signature. I en årrekke var jeg også dansk importør av DOXA og musikk fra Kirkelig Kulturverksted.

Vedlegg

M

mo ha dk

Gjest
    Med KEF reference 104/2 ble det masser av bulder bas og slør på toppen så jeg byttet hurtigt til Audiovector 3x som var deilig musikalsk.

I denne perioden ble det også til den første DOXA 70 Signature og min Denon cd ble skiftet til Harman/Kardon HD7725 som jeg aldri riktig ble glad for. Derfor ble den omdannet til drev og i stedet brukte jeg DOXA 014 d/a konverter.

Som dansk importør av hadde jeg fullt DOXA set-up med effektforsterker, forforsterker, dac og høyttalere – fornøyelig musikalsk.

Da fritidsjobben som DOXA og Kirkelig Kulturverksted importør var ved å koste meg hifi interessen besluttet jeg å stoppe og igjen bare nyte musikk. Men, men det gikk ikke lenge før det igjen ble endringer …

Min oppgraderte DOXA 70 Signature var fortsatt det “musikalske hjerte” men både høyttalere og cd ble byttet. Høyttalerne ble Dali Euphonia MS4 som er en herlig høyttaler og cd ble Cayin CDT-17A som er en drømme avspiller og sammen spilte det fantastisk.

Men det ble til et bytte til Martin Logan Vantage på høyttalersiden …

… og siden hen også til bytte på forsterker og høyttalere igjen. Med bytte av forsterker til DOXA 73 og høyttalerne til Martin Logan Spire var alt "neste" ved det gamle.

Neste endring ble å gå fra cd spiller til MacMini med Ayre QB9 d/a konverter.

Vedlegg

M

mo ha dk

Gjest
    Det siste året har jeg supplert min DOXA 73 med en VTL ST-150 rørforsterker og VTL TL-5.5 rørforsterker.

Dette holdt inntil jeg i oktober i fjor hørte en prototype på DOXA 62 som er en helt ny forsterker som blir lansert til våren. Dette er noe ganske annet enn hva DOXA tidligere har laget, og den beveger seg lydmessig fler klasser opp.

Mitt set-up så langt i år er dette ...

MacMini + Ayre QB9 dac
    DOXA 62 effektforsterker
    VTL TL-5.5 rørforforsterker
    Avantgarde Acoustic Duo høyttalere (på vei ;D)

Vedlegg

M

mo ha dk

Gjest
    Det har vært ganske morsomt å huske på alle de forskjellige set-ups jeg har hatt - og det kunne være også være morsomt å høre noen av dem igjen. Da jeg ikke har vist alt jeg har hatt gjennom tidene er her en listing med alt det jeg husker og i noenlunde rekkefølge:

FORSTERKERE:
    - NAD 3020
    - DENON PMA 920
    - Nakamichi PA5 effekt / CA5 for
    - Audio 60 effekt / Audio 04 for
    - DOXA 40 effekt / 06 for
    - DOXA 70 effekt / 012 for
    - DOXA 70 Signature effekt (inkl. 2 oppgraderinger av denne) / 07 for
    - DOXA 73 effekt / 07 for (ombygget til passiv)
    - VTL ST-150 / TL-5.5 for
    - DOXA 62 effekt / VTL TL-5.5 for

HØYTTALERE:
    - Cerwin Vega D5-E
    - Dali 7a (inkl. oppgradering til Dali 7b)
    - B&W Matrix 2 mk. 2
    - DOXA 6-2
    - KEF model 104/2 (med cube)
    - Audiovector 3x
    - Interceptor Andante
    - DOXA 8-1 Signature
    - Dali Euphonia MS 4
    - Martin Logan Vantage
    - Martin Logan Spire
    - Avantgarde Acoustic Duo

KILDER:
    - NAD 6050 (kassette)
    - DENON DCD 900
    - DENON DCD 1520
    - Harman/Kardon HD7725 (senere tilføyet DOXA 014 d/a konverter)
    - Marantz CD 63 SE (også med DOXA d/a konverter)
    - Marantz ST 17 (tuner)
    - Marantz CD 17 mk II
    - Cayin CDT-17A
    - MacMini + Ayre QB9 D/A konverter

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    191
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Morsom tråd! :D Fikk virkelig sansen for Doxa etter testen av din forsterker her hjemme.. Meget bra lyd og vanvittig gjennomsiktig.

Og gratulerer med de kommende AG Duo G2!! :D :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med lekre høytalere!
    Alltid kjekt å lese om veien frem til det oppsettet man sitter med i dag.

Legg gjerne ut fler bilder når høytalerne kommer. Hvor lenge må du vente?

M

mo ha dk

Gjest
    ceroxol skrev:
    Morsom tråd! :D Fikk virkelig sansen for Doxa etter testen av din forsterker her hjemme.. Meget bra lyd og vanvittig gjennomsiktig.

Og gratulerer med de kommende AG Duo G2!! :D :D
    Takk :D Det var veldig morsomt å minnes alt det man har hatt gjennom tidene ...

Min tur rundt med den nye Doxa i søken etter nye høyttalere har imponert en del ;) Selv etter 4 måneder med forsterkeren blir jeg fortsatt imponert over hva den kan (og ekstra morsomt er det når noen får høre hva høyttalerne deres virkelig kan når der spilles med en ordentlig forsterker :D)

M

mo ha dk

Gjest
    kjoenik skrev:
    Gratulerer med lekre høytalere!

Legg gjerne ut fler bilder når høytalerne kommer. Hvor lenge må du vente?
    Takk for det ;D Der kommer fler bilder når de er i hus ::) Dessverre må jeg vente helt til slutten av februar før jeg får dem ... godt jeg ikke er utålmodig (og godt at februar er en kort måned) 8)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.499
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer med nydelig høytalere, vi tar gjerne å kikker på bilder da disse kommer ;)

gismo

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd. Masse minner om min egen tid som gryende Hi-Fi entusiast. Flott at det finnes bilder av "fordums stoltheter". ;D

Mvh. Bjørn

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Morro tråd, kunne tenkt meg og hørt de Doxa høytalerne selv engang!

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.008
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det var en lang rekke med mye morsomt utstyr, fin gjennomgang!

Mange av de tingene der jeg gjerne skulle ha lånt øre til opp i gjennom.... ::)

Vennlig hilsen

Morten

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    191
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan går det med Duo G2 - spiller det bra? :)

M

mo ha dk

Gjest
    ceroxol skrev:
    Hvordan går det med Duo G2 - spiller det bra? :)
    Etterhvert som jeg får de tilspillt blir det bare bedre og bedre. Og med litt tuning av oppstilling og kabler begynner det hele å falle på plass ;D

Dette er uten tvil den beste høyttaler jeg har hatt!! Den har noen TYDELIGE fordeler i forhold til andre høyttalere - og kun på et enkelt område krever jeg fortsatt litt tilvenning (eller avvenning fra andre høyttalere?!). På noen numre er highhats/cymbaler plutselig litt vel mye tilstede i lydbildet, og i noen tilfelde i en sådan grad at det fjerner fokus fra musikken. Jeg opplever det ens uansett kabler og forsterkere, men har ikke opplevet det før - jeg lurer på om det skal være sådan eller andre høyttalere har maskert det litt, eller det er akustikken i min stue??

De helt store styrker er uten tvil live-følelesen, en enorm soundstage (som gammel elektrostat tilhenger trodde jeg ikke det kunne bli større enn med elektrostater, men jeg tog feil), dynamik, detaljering og engagesjement (det er umulig å bare lytte - jeg blir konstant dratt inn i musikken). Bassen opplever jeg som god, men den er umiddelbart litt bedre på Martin Logan Summit X (den oppleves som mer oppløst i de dybeste oktaver).

Som da jeg besøkte deg får jeg klart best resultat ved å koble min DAC direkte i effektforsterkeren. Jeg har prøvd både forforsterkere og integrerte, men det KLART beste resultat er fortsatt med DOXA og direkte kobling av DAC. Så for å slå to fluer i en smekk hadde jeg tenkt å gå for en dCS Debussy, Wadia 521 eller Weiss DAC202 for både å få bedre DAC og forforsterker/volumenkontrol.

Og så er de jo avsindig flotte med en finish jeg ikke har sett magen på andre høyttalere. Nice ;D ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn