Tenkte jeg skulle lage en tråd for mitt første høyttaler bygg. Har egentlig hatt lyst til å bygge for moro skyld, men liten leilighet og egentlig plenty gode nok høyttalere (Tannoy Gold 7) som jeg kjøpte våren 2020 gjør at jeg ikke har funnet "vitsen" med å gjøre dette før nå nylig. Jeg ble blant annet inspirert av Sigbergs SBS1-tråd (for å se hvordan en liten høyttaler kan spille godt). Jeg har hele veien fått god støtte fra bestekompisen min, og når han skulle kjøpe noen elementer fra toutlehautparleur, så slang jeg meg på. Jeg endte med å kjøpe et par Sica 5.5C1.5CP (et par koaxial-elementer).
Jeg tenkte primært å gjøre dette til et aktivt bygg, men var i starten usikker på helt hvordan. Jeg var innom muligheter som Hypex plateforsterker, MiniDSP plateforsterker, Dayton Audio KABD-4100, eller mer tradisjonell MiniDSP 2x4HD pluss forsterkere. Hvorfor aktivt? Fordi det er raskere å eksperimentere med delefilter, i stedet for å måtte bruke "masse" fysiske komponenter. I tillegg er det plassbesparende mtp plass tilgjengelig for å oppbevare ting.
Handlelisten min endte med å bli en MiniDSP 2x4 HD (med Dirac), og 2x XTZ A2-300.
Høyttalerne i seg selv ble laget i Eik kjøpt fra Clas Ohlson.
Til simulering av delefilter har jeg brukt VituixCad. Det finnes garantert muligheter for forbedringer, og jeg har enda ikke koblet opp anlegget (må ordne litt plass først). Og så mangler jeg bilder av selve høyttalerne, men det kommer.
Høyttalerne er nesten helt ferdigbygd, mangler kun å sette inn terminalene.
Jeg tenkte primært å gjøre dette til et aktivt bygg, men var i starten usikker på helt hvordan. Jeg var innom muligheter som Hypex plateforsterker, MiniDSP plateforsterker, Dayton Audio KABD-4100, eller mer tradisjonell MiniDSP 2x4HD pluss forsterkere. Hvorfor aktivt? Fordi det er raskere å eksperimentere med delefilter, i stedet for å måtte bruke "masse" fysiske komponenter. I tillegg er det plassbesparende mtp plass tilgjengelig for å oppbevare ting.
Handlelisten min endte med å bli en MiniDSP 2x4 HD (med Dirac), og 2x XTZ A2-300.
Høyttalerne i seg selv ble laget i Eik kjøpt fra Clas Ohlson.
Til simulering av delefilter har jeg brukt VituixCad. Det finnes garantert muligheter for forbedringer, og jeg har enda ikke koblet opp anlegget (må ordne litt plass først). Og så mangler jeg bilder av selve høyttalerne, men det kommer.
Høyttalerne er nesten helt ferdigbygd, mangler kun å sette inn terminalene.
Vedlegg
-
496.8 KB Visninger: 69
-
65.5 KB Visninger: 69