Mine favoritt musikere, de som er i bakgrunnen...

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Tenkte jeg ville slå et slag for de som er med på å gjøre den gode musikken til god muskk, men som kanskje ikke får den heder de fortjener.

Kriteriene er:
- De står i bakgrunnen
- De må prege innspillingene de er med på
- Skriv om artist, et eller flere album de er med på og gjerne noen kurositeter...

Jeg velger å begynne med min favoritt bassist, som heter Pino Palladino og kommer fra Wales.
Han ble kjent med Paul Young, og albumet No Parlez. Jeg anbefaler alle å ta en lytt og legg merke til bassen. Maken til musikalitet skal man lete lenge etter. De finnes mere tekniske bassister, men svært få med den feelingen og musikaliteten. Jeg mener han preget denne og andre innspillinger som Paul Young ga ut.
Hør på albumene og sangen:
No Parlez (Paul Young) - Whereever I lay my hat
The Secret of Association (Paul Young) - I was in chains
About Face (David Gilmour) - Murder
Seeds of Love (Tears for Fears) - Bad man's song (som også har med min favoritt trommis; Manu Katché). Meget god lyd på denne!

Kuriositet 1: Han var første valget til Pete Townshend og Roger Daltrey som erstattar for John Entwistle som bassist i The Who.

Kuriositet 2: Han spiller fretless bass.

600full-pino-palladino.jpg

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Richard Wright. Etter min mening det medlemmet som har hatt størst betydning for Pink Floyds sound og dessuten det medlemmet som ble holdt mest i skyggen av egoet Waters.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.707
Sted
Oslo
Richard Wright. Etter min mening det medlemmet som har hatt størst betydning for Pink Floyds sound og dessuten det medlemmet som ble holdt mest i skyggen av egoet Waters.
Og som dessuten ga ut den utmerkede "Wet Dream" en gang på 70-tallet.

Jeg vil gjerne trekke frem Steve Jansen, bror til David Sylvian (?) og spilte trommer i Japan og på en del av Sylvians plater senere.

PS: Hør ikke minst på Sylvians "Before the bullfight" fra Gone to Earth.

D

Desillusjonert

Gjest
En jeg alltid har likt og som har vært i bakgrunnen på en rekke norske album er bassisten Rolf Graf, som desverrre døde i 2013.
Mitt første møte med han var med Marius Muller og senere Lava. Men han har vært med på blandt annet disse albumene:
Trond-Viggo Torgersen: Det by'ner nå! (1981), Marius Müller: Den du veit (1981), Prima Vera: Den 5te (1981), Dollie: Dollies dagbok (1981), Trond Granlund: Pleasant Surprise (1981), Marius Müller: Er'e så nøye 'a (1982), Olav Stedje: Olav Stedje (1982), Hilde Heltberg: Hilde Heltberg (1982), Vazelina Bilopphøggers: Vælkømmin tel øss (1983), Forente artister: Sammen for livet (1985), Bobbysocks: Bobbysocks (1985), Randy Crawford: Abstract Emotions (1986), Mezzoforte: Playing for Time (1989), Hilde Heltberg: Girls Don't (1991), Randy Crawford: Through the Eyes of Love (1992), Jan Werner Danielsen: All By Myself (1995), Bare Egil Band: Absolutt Ikke Bare Egil Band (1996), Mezzoforte: The Very Best of Mezzoforte (2003), Hovedøen Social Club: Ay caramba! (2009), Cecilie Nesstrand: Ett liv (2011).
Så dere har sikkert hørt han! :)

Av disse albumene vil jeg velge ut:
Marius Müller: Er'e så nøye 'a (1982) - lytt på sangen Ikke Tro Et Ord. En utrolig vakker sang med en solo fra Marius som fremdeles gir gåsehud.
Hilde Heltberg: Girls Don't (1991) - lytt på alle sangene! Dette er sterkt album som er glemt... Graf's spillestil kjennetegnes på alle sanger.

Jeg synes Rolf ble kjennetegnet av en virkelig tight spillestil, fri for fiksfakseri. Man kjenner igjen måten han spiller på.

Kuriositet 1: Er'e så nøye 'a er en cover av Thin Lizzy's Don't belive a word. Den ble orginalt skrevet av Phil Lynott som en ballade (som Marius spiller), men ble rocket opp av medlemmene i Thin Lizzy.

Kuriositet 2: Graf var den første funkbassisten i Norge som behersket slap- og snap-teknikken.

Graf_Rolf.jpg

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.596
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tenker umiddelbart på den fantastiske trommeslageren Jeff Porcaro, som nok er best kjent som trommeslageren i TOTO frem til han dessverre døde i 1992. Offisielt av en allergisk reaksjon mot et plantemiddel e.l, men det er mer enn antydet at den egentlige dødsårsaken var relatert til bruk av kokain.

Jeff Porcaro var en av verdens mest brukte session-musikere og har gjort studioarbeid for noen av verdens mest kjente artister som Michael Jackson, Joe Cocker, Steely Dan, Pauls Simon, Don Henley, Paul McCartney...lista er milelang. Han presterte på toppnivå som trommeslager i alt fra jazz til hardrock.

For meg er det overraskende at han spiller trommer på Pink Floyds "The Wall", sangen "Mother". Jeg trodde Floyd klarte seg med bandmedlemmene sine.

Jeff`s brødre, Mike (bass) og Steve (tangenter) er også fremragende musikere, litt av en familie. Sammen med David Paich skrev de "Human Nature" på Michael Jacksons "Thriller"

https://www.youtube.com/watch?v=QRHf22WCPew

N

nb

Gjest
ToTo er vel stort sett sessionmusikere. Lukather er med på over tusen plater tror jeg det var i følge wiki, og han bassisten som ser ut som Gandalf er med på enda flere.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jimmy Page er ganske bra. Karriere gjode han også.

Edit: Ikke flåsete ment.

Page var en mye brukt sessionmusiker i yngre dager. Artister og band som nøt godt av Page´s gitarferdigheter var f.eks Donovan, Them, Kinks, Joe Cocker i den kjente delen av skalaen.

Sist redigert:

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
694
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Jimmy Page er ganske bra. Karriere gjode han også.

Edit: Ikke flåsete ment.

Page var en mye brukt sessionmusiker i yngre dager. Artister og band som nøt godt av Page´s gitarferdigheter var f.eks Donovan, Them, Kinks, Joe Cocker i den kjente delen av skalaen.
Og i ettertid har vel Page etterhvert fått (ikke tatt) æren for mer enn han kanskje burde? Her sakset fra et SoundonSound intervju:

All of which brings us to the main bone of contention about ‘You Really Got Me’: whether the 20-year-old Page’s 1964 activities as a session musician also saw him fill in for Ray Davies on rhythm guitar or, indeed, Dave for the solo.
At various times, both Shel Talmy and future Deep Purple co-founder Jon Lord — who played keyboards on ‘You Really Got Me’ — have asserted that Jimmy Page did provide rhythm, not lead guitar, on the track, before playing the same role on the Kinks’ first album. However, Page and Ray Davies beg to differ.

“I didn’t really do that much on the Kinks’ records,” Page admitted in a 1972 interview. “I know I managed to get a couple of riffs in on their album, but I can’t really remember. I know that Ray didn’t really approve of my presence. The Kinks just didn’t want me around when they were recording. It was Shel Talmy’s idea.”

In Ritchie Yorke’s 1976 book, Led Zeppelin: The Definitive Biography, Ray went a little further: “Jimmy Page played tambourine on ‘Long Tall Sally’ because he came into the studio as a friend of Shel Talmy’s. Dave Davies did all those solos and Dave started that sound. The [version] of ‘You Really Got Me’ that was actually released was the third [recording].

There was a demo thing with Dave playing lead, a second cut which may have had Jimmy Page on it (and which Pye Records still have in their vaults) and a third which definitely had Dave on it. I know because I was standing right next to him when he played on it. And that’s the one which was released. Jimmy Page did play tambourine on our first album. It’s very good tambourine and he’s a very good musician. I’d use him if I was producing a recording.”

Ouch. Page wasn’t amused. “I never played tambourine on the damned records,” he fired back the following year. “I played guitar. But I didn’t play on ‘You Really Got Me’ and that’s what pisses [Ray] off.”

:) E

Z

Zomby_Woof

Gjest
Siden tråden begynner så fint med en bassist, en norsk en:

Audun Erlien har Midas-fingre:

Audun Erlien - Wikipedia

Knut Reiersrud: Tramp, Klapp, Soul of a man, Sub, Sweet showers of rain.
Nils Petter Molvær: Solid ether, NP3.
Vidar Busk: Venus, Texas.

For å nevne noen eksempler...

Topp Bunn