Min Sony SCD-XB 940 les ikkje brente plater

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei

Eg kjøpte ein cd-spelar eg fekk billeg då han ikkje les sacd (intet problem for meg då eg kun brukar han som reint drivverk). Det viser seg imidlertid at han ikkje les brente plater, og eg vil tippa det har ein sammenheng med sacd-problemet. Er det nokon som kan assistere meg litt her?

Ellers vibrerar skuffen ein del ved lukking, vel og merke kun med cd-plate liggande i skuffen. Er dette noko som også lett kan fiksast tru?

Er der ingen løsning på dette, tenker eg å finna meg noko anna då eg har eindel brente musikkplater.

Mvh. Karl

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hei der!

Kan ikke svare på hva som er årsaken, men jeg har selv XB930, og har ikke opplevd ad det har vært problemer med å lese "backuper".
Kanskje dumt spørsmål, men er du sikker på at CDen er brent i et vanlig audio format?

Når det gjelder ristingen, så kan dette muligens komme av at sentreringen på platene ikke er 100%, alternativt at drivverket ikke står helt i vater.
Gjelder dette bare brente cder, eller gjelder det alle?
Har opplevd dette ved et par anledninger på et annet drivverk, men det har utelukkende vært med "billige" brente plater.

re2

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4
Jeg har en DVP9000 som spiller sacd men den leser heller ikke CDr plater. Det er en svakhet i utgangspunktet for den spilleren.

Jeg er ikke så sikker på om det er din spillers problemer med sacd som også er årsak til lesevegringen for brente plater.

vh

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei og takk for gode tips.

Eg snakka med ein kar som har hatt same spelar; han kan fortelle at SCD 940 ganske enkelt ikkje les brente plater. Så då var den saken grei. Intet håp der i gården.

Men; problemet med skuffen oppstår under lukking, altså; skuffen ristar på veg innover. Har prøvd med fleire plater, feilen ligg ikkje her. Skal sjekke om spelaren står heilt i vater, det skal ikkje vere langt unna at den gjer det.

Anyway; eg sel spelaren, med eller utan risting, så snart eg finn noko anna, helst noko med litt solid drivverk, til ein rimeleg penge med coax-utgang (fleire sony-spelarar som manglar dette og kun har optisk).

Mvh. Karl

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.380
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Før du gir opp spilleren, kan du prøve ulike fabrikater CD-R plater. Noen produsenter benytter andre materialer i platene, som gir større kontrast mellom "0" og "1", for å si det enkelt. Jeg har vært ute for en CD-spiller for bil som kun spilte noen fabrikater CD-R plater. Kan desverre ikke huske hvilke fabrikater dette var.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Det er null vits i å prøve å få Xb-940 til å spille CD-R. Det var Sony politikk på den tiden spilleren ble utviklet at den ikke skulle spille CD-R.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Ja, som nevnt;

Eg snakka med ein kar som har hatt same spelar; han kan fortelle at SCD 940 ganske enkelt ikkje les brente plater. Så då var den saken grei. Intet håp der i gården.
Forresten;
spelaren stod nesten i vater frå før. No står han heilt i vater og ristar så langt ikkje.

Mvh. Karl

Topp Bunn