Miljøvern og slikt - ting er komplisert

M

Mr-T

Gjest
Jeg har lest hele artikkelen før i dag. Ser helt fornuftig ut spør du meg. Dessverre er fornuften ikke alltid i flertall.

N

nb

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg har lest hele artikkelen før i dag. Ser helt fornuftig ut spør du meg. Dessverre er fornuften ikke alltid i flertall.
Boken av MacKay det referers til - "Sustainable Energy: Without the hot air" er svært lesverdig. Gratis tilgjengelig er den også:
http://www.withouthotair.com/

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
< trekker på skuldrene >

Har jeg sagt hele tiden ...

< sier slowmotion selvgod som han er >

N

Nifelheim

Gjest
Det er mer enn co2 som måles.

Kildesortering gjør at man får forbrent matavfallet sånn at det dannes co2 fremfor ch4. CH4 også kalt metan er en drivhusgass som er mer enn 100 ganger sterkere enn co2.

Så ja, det har noe for seg.

Det er annen forurensning enn kun co2.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Nifelheim skrev:
Det er annen forurensning enn kun co2.
Når ble CO2 forurensing? ;D
Dersom det vert for mykje av gassen. Men etter Gaia-teorien vil dette kompensere seg sjølv...
Hvor mange prosent CO2 er det i atmosfæren?
Det er vel ikkje så mykje som ein prosent. Meinar å hugse 370 p.p.m., men det kjem nok frå eit studie eg tok på starten på 90-talet. Googla litt, og fekk då opp 390 ppm. Det varierar litt med årstidene (mest fotosyntese om sommaren), men har generelt auka med 40% sidan 1800, etter tal som bør vere relativt truverdige. http://www.ndla.no/sites/default/files/images/atmosfaere.png Legg også merke til klorfluor, metan og vassdamp, som også er klimagassar. Det er ikkje så mykje som skal til. Legg merke til skilnaden i endring mellom dag- og nattetemperatur i fuktig og tørt klima. Då ser du efffekten av vassdamp som klimagass.

Topp Bunn