Musikk og Hi-Fi Miljøbevisste hififolk og realisme

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Her er en artig liten sammenstilling om strømforbruk i heimen... det har vært en del skriverier rundt kl.A og strømforbruk/miljø etc. (forhåpentligvis ikke veldig seriøst ment som ankepunkt, men dog).

Her er de nakne fakta, og med talleksempel fra eget anlegg som jo ikke er i manko av kl.A forsterkere.

Sagt på godt norsk, ingen grunn til nevneverdig bekymring eller neglebiting hva miljø angår. Hos meg bidrar bl.a. egenvarmen fra forsterkeriet til selve romoppvarmingen og er således ingen bortkastet effekt. Av kl.A effekter så snakker vi om 2 x 310W pluss 2 x 100W opptatt effekt på forsterkerne. Hemmeligheten ligger i at dette ikke er sore effekttrinn, men lave effekter tilpasset høyeffektive høyttalere.

Med tilsvarende antall forsterkere i flerehundrewattsklassen ville regnestykket sett noe annerledes ut men allikevel ikke urovekkende.

Strømforbruk.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Eks. dersom en vasker seg bare annenhver gang så er hele forbruket til anleget tjent inn! :D (varmtvannsforbruk halvert)

Derimot hjelper det ikke å få andre til å suge'n - støvsuger utgjør nesten ingen belastning og følgelig heller ingen besparelse! Heller ikke noe poeng i å riste brødet MINDRE :cool:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Og siden de fleste i Norge uanset varmer opp hjemmene sine med strøm kan man i ca halve året egentlig som en forenkling regne alt (bortsett fra varmtvann) som oppvarming. Alternativet ville være å fyre med mer strøm.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg ser såpass mye porr på tv'n at det utgør nok 3-4000 kr i året i strømutgifter.

S

Slubbert

Gjest
Jøss, trodde ikke noen fortsatt så på porr på TV i 2014. Bredbånd er billig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
ER det noe annet da? Synes jeg ser "horer" i alle farger og fasonger uansett når jeg slår på TV'en....

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.322
Torget vurderinger
1
Må slutte å se på så mye fotball da…..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jeg ser såpass mye porr på tv'n at det utgør nok 3-4000 kr i året i strømutgifter.
men siden du mest sannsynlig generer mer varme under aktiv porrgloing, reduseres oppvarmingskostnaden noe. Bare snakk om å flytte penger rundt på budsjetter.

Topp Bunn