Miles David sin Kind of blue

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann folkens.
Har kjøpt denne plata brukt nå siden flere som er her på besøk lurer på om jeg har den.. Vel nå har jeg det.

Det jeg lurer på er om noen flere har den samme pressingen som jeg har og kan sjekke ut en ting.

På spor 1 når trompeten kommer inn sammen med pianoet så skurrer det mye i venstre kanal her. Når de spiller TAAA DAAA... :) Resten av plata er fin etter at trompeten kommer i senter.. Legger ut bilde av utgaven min under her.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
DSC_1565.jpg


DSC_1566.jpg


DSC_1567.jpg


Noen som har denne og gidder å sjekke? Mvh Peter
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har forresten lytta igjennom begge sider. Hvem skulle tro det... :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sitter nede i furtebua, opplever noe av det samme som du sier.
Men det er fra disk, er vel bare skurring i trompeten hans?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Måtte lige prøve. Har akkurat den samme pressingen fra Columbia.
Akkurat samme skurren som dig, men i højre kanal???
Måtte checke, men jo, hvis jeg rører den røde ledningen på PU, brummer det i højre kanal.
Har den også i en nyere "digital mastered" CBS Jazz Masterpieces. Akkurat samme skurren.
Det må være i den originale optagelse, hans måde at spille på, for tæt på mikrofon, hva´ ved jeg,
men du er ikke alene :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Måtte lige prøve. Har akkurat den samme pressingen fra Columbia.
Akkurat samme skurren som dig, men i højre kanal???
Måtte checke, men jo, hvis jeg rører den røde ledningen på PU, brummer det i højre kanal.
Har den også i en nyere "digital mastered" CBS Jazz Masterpieces. Akkurat samme skurren.
Det må være i den originale optagelse, hans måde at spille på, for tæt på mikrofon, hva´ ved jeg,
men du er ikke alene :)
Da må jeg opp å titte på kablene til og fra riaa.. Koblet den ut og inn idag.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter nede i furtebua, opplever noe av det samme som du sier.
Men det er fra disk, er vel bare skurring i trompeten hans?
Da er det nok noe som skal vere der. Takker gutter.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja det er lit over i høyre også hos meg, men mest til venstre.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Måtte lige prøve. Har akkurat den samme pressingen fra Columbia.
Akkurat samme skurren som dig, men i højre kanal???
Måtte checke, men jo, hvis jeg rører den røde ledningen på PU, brummer det i højre kanal.
Har den også i en nyere "digital mastered" CBS Jazz Masterpieces. Akkurat samme skurren.
Det må være i den originale optagelse, hans måde at spille på, for tæt på mikrofon, hva´ ved jeg,
men du er ikke alene :)
Takk for hjelpen. Men mulig du må sjekke kablingen.. :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Måtte lige prøve. Har akkurat den samme pressingen fra Columbia.
Akkurat samme skurren som dig, men i højre kanal???
Måtte checke, men jo, hvis jeg rører den røde ledningen på PU, brummer det i højre kanal.
Har den også i en nyere "digital mastered" CBS Jazz Masterpieces. Akkurat samme skurren.
Det må være i den originale optagelse, hans måde at spille på, for tæt på mikrofon, hva´ ved jeg,
men du er ikke alene :)
Takk for hjelpen. Men mulig du må sjekke kablingen.. :)
Hørte den samme forvregningen i går, så det er nok i opptaket noe som har overstyrt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Takk for hjelpen. Men mulig du må sjekke kablingen.. :)
Aaarrrhhhhh, det tror jeg ikke :)
Som jeg skrev, tog jeg fat i rød ledning på PU, og da brummede det i højre højttaler,
så kablingen er helt korrekt. Men måske et oplagt emne til at få checket sin antiskating :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
opptaket er slik.
Har ingen ting med oppsettet å gjøre HasseBasse.
Men problemet blir veldig tydelig på systemer med høy oppløsning.
Alt kommer frem, selv de dårlige tingene blir tydeligere, slik er det bare.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er jeg 100% klar over.
Sumiko Palo Santos finder alt (også unoder) i rillen :)
Det jeg hæftede mig ved var, at næsten alle snakker om "skurring" i venstre kanal, og
hos mig er det mest i højre..
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kjent fenomen:

https://forum.audiogon.com/discussions/miles-davis-quot-kind-of-blue-quot-drove-me-insane-almost

Her er beskrevet hva folk hører når de spiller KIND OF BLUE:

https://www.stereophile.com/content/lets-do-some-referencing-miles-davis-so-what

Det finnes 6 andre tråder om dette albumet her på HFS også.
Blant annet en som omhandler "hiss".
Dette er beskrevet flere steder på nettet.
Ujevn gange på opptaksbåndet, som høres som wow & flutter er også et kjent tema.

Dette er et album som finnes i mellom 300 og 400 versjoner hvis en tar med både vinyl og CD.
Det er relativt stor forskjell på ulike pressinger, og på noen av(de dyrere) reissuene er det forsøkt å gjøre noe med opptaksproblemer, og dessuten sikre god pressing. Det hjelper noe vil jeg tro.

Jeg har en "Music on Vinyl" MOV LP019
Utgitt 2010.
Det er en 180g dobbel med gatefold cover.
Inneholder noen "alternative takes".
Så vidt jeg husker er albumet en nytelse.
Skal spille den i kveld så kanskje jeg kan si litt mer om akkurat den versjonen.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er jeg 100% klar over.
Sumiko Palo Santos finder alt (også unoder) i rillen :)
Det jeg hæftede mig ved var, at næsten alle snakker om "skurring" i venstre kanal, og
hos mig er det mest i højre..
Da har sikkert alle andre feil;=)
(en spøk) bare så det er sagt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hmm nogle år siden jeg hørte den. Må finde min CD frem.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takk for hjelpen. Men mulig du må sjekke kablingen.. :)
Aaarrrhhhhh, det tror jeg ikke :)
Som jeg skrev, tog jeg fat i rød ledning på PU, og da brummede det i højre højttaler,
så kablingen er helt korrekt. Men måske et oplagt emne til at få checket sin antiskating :)
Plate uten spor innkjøpt.. Så er på jakt etter feil.. :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hmm nogle år siden jeg hørte den. Må finde min CD frem.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Dette er på alle de innspillingene jeg har (2-3 digitale pluss vinyl)
Edit: jeg vet imidlertid ikke om jeg egentlig opplever det som en teknisk feil.
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.166
Antall liker
8.929
Slike tråder trigger alltid av nysgjerrigheten. Jeg har denne på diverse utgivelser; Classic Records sin fra 1995 som var en dbl. der den ene plata var opprinnelig hastighet og den andre med korrigert og et 45 RPM kutt. Har også Classic Records sin fra 2001 som ble gitt ut på 200 gr. Quiex vinylen. Begge disse mastret av Grundman. Har også dette i Miles/Coltrane Colombia boksen fra Mosaic og en CD Fra Sony sin Mastersound serie, gull CD og greier.

Mange år siden jeg har spilt dem, må nok innrømme at jeg synes den er litt kjedelig, liker bedre det han gjorde på Prestige før dette.

Jeg hører dette på alle disse platene men opplever det ikke som skurring men mer litt surkling el.l.fra trompeten/mikrofonen, kanskje han står for nært? Skurring er plagsomt, på disse er det ikke plagsomt synes jeg. Miles flytter på seg fra den ene miken til venstre til den i midten og da er det borte.

Classic platene låter utrolig bra og er kanskje de beste utgivelsene av denne, kanskje ved siden av MoFi sine, de har jeg ikke hørt men de er sikkert veldig bra selv om jeg har registret delte meninger om disse. Mosaic låter også veldig bra men er nok en aning slankere enn Classic sine.

CD`en overraskende bra selv om det låter flatere og trangere, spesielt oppover.


IMG_3844.jpg



IMG_3847.jpg



IMG_3848.jpg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Spilte min MOV-utgave i går kveld.
Hører akkurat det samme på "SO WHAT". Det er nok trolig på alle versjoner.
Det er ikke lenge det vedvarer, så det er jo absolutt til å leve med.
Om det er noe teknisk som er feil, eller om det er en lyd fra Davis er ikke lett å si.
Før har jeg trodd det første, men man kan undres om det er luft og spytt inne i bildet.
Spiller ikke trumpet (heller) så jeg har dårlig med referanser på lyden.
Tror kanskje jeg hadde savnet lyden/ulyden hvis den ble borte(?):rolleyes:
Egentlig er det vel lite å henge seg opp i så lenge resten låter bra?
For det gjør det jo.:)

Dette er ikke direkte relatert til temaet her, men noen synes kanskje det er morsomt å lese.
Omhandler datamaskins analyse mht signal/støy, av ulike utgaver av "So What" opp gjennom åra:

https://www.rochester.edu/newscenter/reu-music-minds-media-miles-davis-261392/

Kassett kommer utrolig godt fra det!
Vinyl måler shait, men vi vet jo at det likevel låter best(?);):cool:

Om KIND OF BLUE:
Duane Allman: “I haven’t hardly listened to anything else for the last couple of years.”
Chick Corea: “It’s one thing to just play a tune, or play a program of music, but it’s another thing to practically create a new language of music.”
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.986
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Spilte min MOV-utgave i går kveld.
Hører akkurat det samme på "SO WHAT". Det er nok trolig på alle versjoner.
Det er ikke lenge det vedvarer, så det er jo absolutt til å leve med.
Om det er noe teknisk som er feil, eller om det er en lyd fra Davis er ikke lett å si.
Før har jeg trodd det første, men man kan undres om det er luft og spytt inne i bildet.
Spiller ikke trumpet (heller) så jeg har dårlig med referanser på lyden.
Tror kanskje jeg hadde savnet lyden/ulyden hvis den ble borte(?):rolleyes:
Egentlig er det vel lite å henge seg opp i så lenge resten låter bra?
For det gjør det jo.:)

Dette er ikke direkte relatert til temaet her, men noen synes kanskje det er morsomt å lese.
Omhandler datamaskins analyse mht signal/støy, av ulike utgaver av "So What" opp gjennom åra:

https://www.rochester.edu/newscenter/reu-music-minds-media-miles-davis-261392/

Kassett kommer utrolig godt fra det!
Vinyl måler shait, men vi vet jo at det likevel låter best(?);):cool:

Om KIND OF BLUE:
Duane Allman: “I haven’t hardly listened to anything else for the last couple of years.”
Chick Corea: “It’s one thing to just play a tune, or play a program of music, but it’s another thing to practically create a new language of music.”
Var redd for det kun var på min utgave..lever godt med det. Får bare vente med å skru opp et min el så...
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.282
The BBC asks you to vote from a list of fifty eligibles and, remember, you are picking “the greatest jazz artist of all time.” If you know anything substantial about the music, you will choose Louis Armstrong or maybe Duke Ellington.

When the votes were tallied, the winner was Miles Davis.

Miles Davis?? We all love Miles in one way or another, but he’s hardly the greatest of all time. What people were voting on was the man’s celebrity and his mystique and the popularity of Kind of Blue.

The Greatest Jazz Artist of All Time? | Jazz Inside and Out

Fantastikk flott album som er over 60 år nå nylig.
 
Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Den "surklelyden" dere hører er nok ikke fra trompeten til Davis, men flis/rør-lyd fra tenorsaxsofonen til Coltrane.
Dette høres ofte ved næropptak - spesielt på tenorsaxofon. Enkelte saxofonister streber etter å få frem denne effekten, på lik linje med noen trompetister- noe som har vært en trend noen år innen jazzen.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei

Den "surklelyden" dere hører er nok ikke fra trompeten til Davis, men flis/rør-lyd fra tenorsaxsofonen til Coltrane.
Dette høres ofte ved næropptak - spesielt på tenorsaxofon. Enkelte saxofonister streber etter å få frem denne effekten, på lik linje med noen trompetister- noe som har vært en trend noen år innen jazzen.
Ja, kanskje det.:)
Trend siden 1959?!;);)

Fra npr music:
The members of the Miles Davis Group arrived in jolly spirits for the second session that produced music for Kind of Blue. The feeling must have been infectious. In reference to Davis insisting on keeping the rattle from the open snare on "So What" at the last session, Townsend announced (or "slated," as it's known in studio parlance) the first take of the afternoon as "Surface Noise."

The good humor persisted: Davis pointed out to Adderley that his chair would make a noise if he stood up during the take, to which the alto saxophonist responded with a zinger that made Davis chuckle, before baiting Townsend by complaining about the studio floor squeaking. The producer acknowledged the ribbing, as Adderley dismissed the concern, calling it "surface noise." Unable to resist a quick pun, Evans chimes in with his own zinger ("surf-ass noise"), and Coltrane mimics Davis' contention that any studio noise is part of the performance. Adderley, catching Evans' pun a beat later, laughs and repeats his line. Not a high point of improvised comedy, but an amusing snapshot of the bonhomie often in play at Davis' sessions back then.


Ut fra dette kan vi hvertfall slå fast at alle lyder og ulyder på plata SKAL være der,- "any studio noise is part of the performance".
:cool:
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det er er i poeng med det at «any part of studio noise is part of the performance.» - disse unotene, eller hva det skal være, skaper det ekte ved musikken - i motsetning til å lage «kind of blue» ved å sette sammen instrument-lyder på en pc. Det ville ikke blitt det samme for å si det forsiktig.

Edit: for øvrig har det vært gøy å høre gjennom kind of blue igjen.
 
Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.950
Antall liker
16.443
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Ikke helt det jeg vanligvis hører på. Men i dag ga jeg etter og bestilte den på vinyl.
 
Topp Bunn