Mikrojustering av autofokus

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Sikkert flere som kan ha nytte av dette, hvis du har et kamerahus som har muligheten for mikrojustering av autofokus. På mitt 7D har jeg mulighet for justering av hvert objektiv, men vet ikke om det er slik på alle(?) Uansett verdt å ta en titt på, tok meg 5min og fikk markant forbedring av skarphet på 50mm 1.4 objektivet mitt.
24-70 L 2.8 objektivet derimot var det ikke mye og hente.

http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html#af_microadjustment

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.875
Torget vurderinger
0
pahf skrev:
Sikkert flere som kan ha nytte av dette, hvis du har et kamerahus som har muligheten for mikrojustering av autofokus.
Vurderer ikke lenger å bruke kamerahus UTEN mikrojustering av autofokus...det er for stor (micro)forskjell på objektivene
(Fikk super hjelp av Serviceavdelingen hos FotoVideo og med http://fotovideo.no/Produkter/Data/Kalibrering/Datacolor/Datacolor-SpyderLensCal--122988-p0000132010.aspx i kamerabagen - alltid klar for kalibrering/kontroll)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
pahf skrev:
24-70 L 2.8 objektivet derimot var det ikke mye og hente.

Zoom-objektiver er mye vanskeligere å justere inn fordi de ikke nødvendigvis er lineære mht front/back fokus. På en 70-200 kan du feks trenge en pluss justering på 70 mm, mens du trenger en minus korrigering på 200. Vanligvis er slike objektiver skarpest i den ene eller andre enden og det er derfor mest å hente ved å justere den brennvidden som i utgangspunktet er dårligst, eller den enden av zoom-området som du bruker mest.

Det er også viktig å huske på å kjøre autofokusen fra ende til annen før du refokuserer og tar bildet. Den repeterbare nøyaktigheten er ikke alltid like god på alle objektiver, spesielt når du gjør testen nesten nede på nærgrensen, som er den vanligste måten å gjøre det på.

Det er også forskjell på vanlig autofokus og fokusering vha live-view som vanligvis er kontrastbasert (vet ikke om dette gjelder D7), så det lønner seg å bruke den normale autofokusen når du gjør disse testene. Stativ, speillås, og timer er nødvendig for å eliminere rystelser, og husk å alltid bruke største blender. Husk også at en del objektiver forandrer karakter mht front/back fokus når avstanden til motivet økes.

Husk også på at et autofokus-target som det linkes til her ikke er i nærheten av å være representativt for det som autofokus-systemet vanligvis skal håndtere.

Topp Bunn