Mike_the_Mechanic lurer på......

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
I dag kom det mail fra Mike_the_Mechanic. Med hilsen fra Whitehorse, Yukon, hvor han for tiden bor. Må bare dele denne linken med dere:

http://yukon-news.com/multimedia/video/26277/

Nordlys over Yukon

Sist Mike_the_Mechanic figurerte i en av mine små reisetråder, var han i Bergen, nærmere bestemt på bølgekraftverket på Toftestallen i Øygarden. Det er kanskje nærliggende å spørre hva mannen da gjør i Yukon.

Lang historie, kan vel oppsummeres med at "kommagan glapp" på en walkabout gjennom Canada i 2010.... ;D

Nuvel, Mike, som er en utrolig flink bilmekaniker, lengter tilbake til tropevarme Norge.

Han har en drøm om å få seg en offshorejobb på norsk sokkel, med lange friperioder så han kan pendle til Canada i ny og ne og se til datter og datterens mor, som, pussig tilfelle, driver med sledehundoppdrett og hundesledeturer på en "Dude Ranch" i nærheten av Whitehorse, Yukon.

Han lurer på hva slags kvalifikasjoner som trengs for å få offshorejobb, og hvor man evt. kan søke seg jobb. Personlig har jeg ingen anelse, men på HFS får man jo svar på det meste....

Er det noen her som har peiling?

På forhånd takk! mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ble mange bilder det der gitt, men jeg vet ikke om jeg gider å redigere en gang til..... Blir bare enda fler bilder utav det..... ;D

mvh

Edit: Og så lurer folk på hvordan de får lagt inn bilder her....Hvordan i helvete får man dem vekk?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er ikke bombesikker, men er det ikke snakk om obligatorisk sikkerhetskurs og evt. drilling kurs eller lignende...
Om man da ikke har annen relevant utdanning/erfaring fra tidligere.

Ser det annonseres om kurs på baksiden av vg jevnlig hvertfall, offshore kurs...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det er ikke spesiellt lett å komme seg offshore - ihvertfall ikke i en fast stilling. Selvsagt må man ha sikkerhetskurs og gyldig helseattest.
I tillegg er det greit å ha litt utdannelse - enten bransjerelatert eller et fagbrev.

Nå er det ikke alle som kjører 2-4 syklus. Det er vel som oftest de som jobber med oljeproduksjonen og er da gjerne ansatt hos selskaper som er operatører - og der er det ordnede former og dertil vanskelgiere å komme innenfor. Det er langt letttere å komme seg offshore for diverse leverandører som er ute og gjør en jobb, men da er det ikke turnus og rammevilkårene er generellt langt dårligere.

Mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for svar, Milenko og OMF! Regnet jo ikke med at det var enkelt, når en tenker på arbeidsvilkår og lønn.... ;D

Skal sende infoen videre. Og se om jeg kan finne igjen flere av Mikes bilder fra Yukon. Må være en vanvittig vakker plass.

Ikke at jeg selv trakter etter laftede tømmerhytter uten innlagt strøm og vann og temperaturer under - 40 C (ut om morgenen i tosifrede minusgrader, hugge hull på isen for vann å koke morgenkaffe på- grøss!), men et sommerbesøk hadde vært moro.

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.184
Torget vurderinger
4
Det er lett å komme ut offshore i rotasjon hvis en er villig til å:
- Jobbe for et utleieselskap med de ulempene det innebærer.
- Ha offshore sikkerhetskurs i i orden før en søker på jobben
- Ha et fagbrev samt godkjenning av utenlandsk fagbrev.

Hvis ikke fagbrev er i orden er nok stillas enkleste alternativ.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Det er lett å komme ut offshore i rotasjon hvis en er villig til å:
- Jobbe for et utleieselskap med de ulempene det innebærer.
- Ha offshore sikkerhetskurs i i orden før en søker på jobben
- Ha et fagbrev samt godkjenning av utenlandsk fagbrev.

Hvis ikke fagbrev er i orden er nok stillas enkleste alternativ.
Takker!

Fagbrev i hva?

Mike_the_Mechanic er faglært bilmekaniker, men det teller vel ikke så mye??

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.184
Torget vurderinger
4
Hvordan det er innenfor mekanisk vet jeg ikke men jeg tror mulighetene ligger til rette selv som bilmekaniker.

Jeg ville spurt et utleiefirma som f. eks TS-group om mulighetene.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Hvordan det er innenfor mekanisk vet jeg ikke men jeg tror mulighetene ligger til rette selv som bilmekaniker.

Jeg ville spurt et utleiefirma som f. eks TS-group om mulighetene.
Takker, dette var veldig interessant! :D

Skal bringe det videre.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.538
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sånn ca. tre uker etter at jeg sendte mail til Mike_the_Mechanic har han mottatt mail og svart. Han har vel fått den på USB-stick med hundeslede fra nærmeste tettsted som har strøm og internett.

Lovte å legge ut bilder, men bilder sendte han ikke. Her er iallfall en link til "Dude Ranchen" der han bor. Vanvittig flott natur!

http://www.skyhighwilderness.com/html/index.php

Enjoy.

mvh

Topp Bunn