Midbass - hva er det som gjelder, stort eller lite element?

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.512
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Pi*r*r
Jeg har oppfattet at en skal ta med 1/2 opphenget, men om det er riktig :unsure: ?
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
410
Antall liker
483
Sted
Brøttum
I korte trekk så søker jeg info om elementer/løsninger, synd at det skal handle om hvordan jeg ordlegger meg. Jeg vil ikke tråkke noen på tærne, så jeg får beklage @steinost om du føler deg tråkket på, det har ikke vært meningen.

Tråden var ment for å få tips forbi AE TD15M, noe jeg utelot fra første post da jeg trodde det ville komme flere forslag enn to drivere, når jeg har flere elementer i tankene selv. Det er mye erfaring på hifisentralen, men mye av det er gjemt i gamle tråder, medlemmer som ikke er aktive (eller bryr seg nok til å skrive i slike tråder som dette), det er synd. Dette forumet er en kjemperessurs, men det er lite info å hente her .... Et google-søk på emnet og opplesing på 4-5 utenlandske forumer gir mer enn denne tråden på bare noen enkle søkerunder. Nok "rant" fra meg (jeg blir oppgitt), kanskje jeg har vokst vekk fra dette forumet, det blir ofte konklusjonen. Tror det blir nok en time-out nå, får se om jeg gidder å komme tilbake. 🖐
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Masse info og help å hente på sentralen.
Man må tørre å ta imot hjelpen, og søke etter hjelp.
Har altid gjort det og fått masse hjelp og råd.
Jeg har vokst med forumet i løpet av de rundt 20 åra jeg har hvert her.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.049
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Et forum blir vel ikke bedre enn det en gjør det til selv? Å bygge midbasstårn er ikke noe ”alle” har gjort og en kan kanskje ikke regne med å få en masse råd. Lett å bare anbefale egne løsninger eller bare synse. Men hva med å finne den driveren du selv har troen på. Vær en pioner og bygg midbasstårn og del prosessen på HFS. Det er mange som hadde synes det var gøy og inspirerende. På den måten får en et bedre og kjekkere forum. Jeg har latt meg inspirerte mange ganger og hadde ikke vært der jeg er uten HFS. Håper du ikke forlater sentralen, men heller forsetter å være en god bidragsyter😀
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vi asylanter spør hverandre ofte både i og utenfor forumet ofte type spørsmål "hva tror du om .. hvis jeg putter xxxx- element i yyyy-type kasse og ... osv osv) Hvilken fasit forventes ? Noen ganger er det enkelte som har oppskriften nettopp på de beste kjøttkakene og deler gladelig i dette begrensede interessefeltet.
Slik har forumet bidratt med erfaringsutveksling på sitt beste.
Men - beklagelig er det slik at ingen hverken kan spå eller har prøvd alle rariteter på markedet, og man risikerer å få svar man ikke liker eller vil motstride.
Det beste svaret er ofte: "Prøv" (og del etterpå).

Et tårn med Seas 8" som smyger seg mellom sub og øvre mellomtone vil funke flott forutsatt man mestrer utfordringen med å sy sammen alle parametre når flere kasser skal matche lydmessig sømløst. Det kan fort bli grøt eller lapskaus selv om hvert delsystem i seg selv er prima. Øvelse gjør mester og mester må øve...
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
8" mellomtone funker fint med 1 stk. pr. side.
2 x 8" mellomtone pr. side er akkurat passe perfekt i mitt system.
Det viktigste er å ha akkurat nok elementer pr. frekvensområde ift. rommet
og strekke konstruksjonene til avstanden mellom gulv og tak.
Det holder med 1 deling fra topp til bunn i 2 separate systemer, men er klar
for lytting hvis noen har et vellykket system med flere delinger...... (y)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
8" mellomtone funker fint med 1 stk. pr. side.
2 x 8" mellomtone pr. side er akkurat passe perfekt i mitt system.
Det viktigste er å ha akkurat nok elementer pr. frekvensområde ift. rommet
og strekke konstruksjonene til avstanden mellom gulv og tak.
Det holder med 1 deling fra topp til bunn i 2 separate systemer, men er klar
for lytting hvis noen har et vellykket system med flere delinger...... (y)
Du får skrike ut om du er i Trøndelag. Delt i 3 ca her 😃
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
8" mellomtone funker fint med 1 stk. pr. side.
2 x 8" mellomtone pr. side er akkurat passe perfekt i mitt system.
Det viktigste er å ha akkurat nok elementer pr. frekvensområde ift. rommet
og strekke konstruksjonene til avstanden mellom gulv og tak.
Det holder med 1 deling fra topp til bunn i 2 separate systemer, men er klar
for lytting hvis noen har et vellykket system med flere delinger...... (y)
Delt på 4 her + bakbasser for litt ordne noe grums.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.645
Antall liker
3.278
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Etter 9 år med basstårn og linjekilder ser jeg at det bare er å kaste seg på midbass bølgen. I dag deles det på 140-150 hz mellom basstårnene og linjekildene. Det har hele tiden gitt noe svakhet mellom ca 80/90hz og 200hz. Under 80/90hz er det naturlig løft, samtidig som linjekildene kanskje er best over 300-400hz.

Da prøver jeg i første omgang med 2*12’’ pro-elementer per side. Tipper at deling blir rundt 90hz på nedsiden og en plass mellom 250hz og 500hz oppover.

Trestokken er i gang med fresing av kabinetter og elementer er bestilt. Da er det bare og vente, og samtidig lete etter en passende anledning til å informere fruen…
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Etter 9 år med basstårn og linjekilder ser jeg at det bare er å kaste seg på midbass bølgen. I dag deles det på 140-150 hz mellom basstårnene og linjekildene. Det har hele tiden gitt noe svakhet mellom ca 80/90hz og 200hz. Under 80/90hz er det naturlig løft, samtidig som linjekildene kanskje er best over 300-400hz.

Da prøver jeg i første omgang med 2*12’’ pro-elementer per side. Tipper at deling blir rundt 90hz på nedsiden og en plass mellom 250hz og 500hz oppover.

Trestokken er i gang med fresing av kabinetter og elementer er bestilt. Da er det bare og vente, og samtidig lete etter en passende anledning til å informere fruen…
Bare å si det fort i en bisettning ;=)
Å få smekket fra rundt 60-80 og opp muligens enda lavere tror jeg ikke er dumt nei.
Jeg lar jo mellombassene spille opp til 500, mulig de blir delt enda høyere når nye linjer kommer inn.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.645
Antall liker
3.278
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
De elementene jeg har bestilt er Sica 12 s 4 pl 8. det bør gi nok smekk, men jeg forventer ikke tyngde under 80/90hz med disse. Der er nok Scan-Speak basstårnene fremdeles best.
IMG_0331.png
 
Topp Bunn