Alt til hus og bolig Merkelig strømbrudd

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Under stormbygen i går forsvant strømmen her og der i huset. En eller flere kretser må ha sluttet å virke, og denne strømmen har ikke kommet tilbake. Dette uten at det synes å ha gått en sikring.

Noen som har tips til feilsøking?

T

tce-teams

Gjest
Kan være at det har slått ned i trafoen rundt der du bor , men da synes jeg det er rart ikke heile strømmen gikk. Du har sjekket alle hoved sikringer og andre sikringer at di er i orden.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Alle sikringer er på i hvertfall. Var nede og herjet litt med sikringene i sted. Da jeg aktiverte varmekablene i stua gikk hovedsikringen. Det var en bragd som jeg ikke klarte å gjenta.

Da jeg skrudde på hovedsikringen igjen var det lysglimt i taklampa i sokkeletasjen før det forsvant. Dette uten at det gikk noe sikringer.

Kretsen som vaskemaskinen vanligvis bruker er ute. Det samme gjelder et soverom, samt hele sokkeletasjen. Det er også feil på et par kretser som kjører oppvarming, samt varmtvannsberedere...

Det virker som enkelte kretser har problemer mens andre fungerer helt greit.

Dette ser helt annerledes ut enn vanlige kortslutningsfeil og jordfeil innenfor sikringsskapet. Jeg lurer på er om det går trefase inn i huset, og at feil på en av fasene kan slå ut på enkelte kretser men ikke alle.

T

tce-teams

Gjest
Trur nok du må ringe ein elektriker bx , dette går på forsikringen. Det har sikkert slått inn til huset ditt ein plass , og gjort sånn at enkelte kretser har fått seg ein smell.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.648
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kan se ut som om du har 1 fase som har falt ut. Har du voltmeter så du kan måle på inntakssikringene dine...?

mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.433
Du har tydligvis 3-fas inn til sikringskspet. Denne blir fordelt på kursene i huset. Når en av de tre fasene forsvinner får man slike fenomener

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Jeg har voltmeter OMF, men jeg kommer ikke til metallet på inntaket.

Jeg har snakket med Lyse. Det stemmer at jeg har 3 fase inn i skapet. Han jeg snakket med antok også at en av fasene var falt ut.

Skal høre med noen naboer så snart de har fått tid til å stå opp. Hvis det er flere som har samme problemet så er det feil utenfor sikringsskapet. Hvis ikke, så blir det å ringe en elektriker...

T

tce-teams

Gjest
Når vi er inne på dette med stormbygen , så er det meldt lyn og torden fra kl 14.00 og utover i bergen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Jeg skrudde av dekselet på hovedsikringen og målte. På primærsiden er det 400 V mellom alle tre. Fra primær til sekundærsiden er det 230V spennningsforskjell på en av fasene.

Det betyr vel at alt er OK på utsiden og at hovedsikringen er ødelagt(?)

Må vel bare finne tak i en elektriker, da...

T

tce-teams

Gjest
Er det 400v på primærsiden så er alt i orden uten i fra , men vist er 230v spennorskjell på ein av fasene. Så er det nok sikringen som er gåen.

Sist redigert:
Topp Bunn