Merkelig resonanslyd fra tak

joh

Medlem
Ble medlem
22.02.2006
Antall liker
0
Hei,

Vi har nettopp fått lagt nytt tak i hele leilgheten - standard gipsplater som både skulle gi bedre lydisolering og bedre brannsikkerhet. I ett av rommene ble det lagt gipsplater direkte oppå treverket (type planker med en liten glipe/innhugg imellom) og der har det nå oppstått en merkelig resonansaktig lyd ved høyfrekvente lyder som klapping. Lyden høres litt ut som ekkoet når en klapper i et stort betongrør og kan minne litt om en munnharpe :p Jeg vet ikke om du forstår hva jeg mener, men det har ihvertfall gjort at akustikken i rommet har blitt mye dårligere - merkbart hardere lyd nå. Jeg spurte snekkerne som satte opp taket hva det kunne komme av men de visste ikke. De sa de hadde hørt lignende i store rom med lite inventar på veggene. Jeg har ikke flyttet på noe av inventaret i rommet etter taket ble lagt, så det må være noe med platene som er grunnen til dette... Det er ingen lignende ulyd i noen av de andre rommene i leiligheten.

Jeg har prøvd å lokalisere lydkilden men det har vist seg å være svært vanskelig - det høres ut som den kommer rett over meg nesten uansett hvor jeg står i rommet og klapper.

Så mitt spørsmål er dette: er det noen som har opplevd noe lignende? I så fall, hva kan gjøres for å fjerne denne ulyden evt. gjøre den mindre fremtredende? Jeg er student så har desverre ikke råd til å leie en akustiker :-/

Takk for svar,
Johannes

T

theStig

Gjest
Svaret er enkelt - du har fått såkalt flutterekko mellom tak og gulv. Det gir en sånn klaprende lyd. Enkelt å løse ved å legge et teppe på gulvet....

joh

Medlem
Ble medlem
22.02.2006
Antall liker
0
Svaret er enkelt - du har fått såkalt flutterekko mellom tak og gulv. Det gir en sånn klaprende lyd. Enkelt å løse ved å legge et teppe på gulvet....
Jøss, du har rett! Testet med et teppe nå og da forsvinner ekkoet fullstendig! Kun under teppe dog, så jeg får skaffe meg et som dekker mesteparten av gulvet. Tusen takk skal du ha! :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.361
Torget vurderinger
28
Det meste av generell møblering vil også hjelpe joh, det være seg planter, bokhyller (med bøker), møbler med stoff osv, osv.

Lykke til.

Topp Bunn