Merkelig problem med ny pickup.

Bolle

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Hei. Jeg kom over en kurant platespiller på en brukthandel. Thorens td 146 mk V. Nesten gratis :)
Spilleren fungere utmerket, byttet reim og renset/smurt. Ble mer og mer skuffet over lyden, så jeg kjøpte en ny Ortofon MC 1 Turbo pickup som ble montert og justert av forhandler.
Nå ble det en helt annen lyd. Enorm forbedring. Etter skifte av pickup begynner det å hakke på stort sett alle platene jeg har. Dette gjelder KUN siste spor, nermest sentrum av platen. Noen plater hakker 30 sekunder før siste spor er ferdig, mens mange andre igjen hakker rett etter siste spor er ferdig. Dette er meget irriterende, og jeg aner ikke hva dette kommer av. Kan det være skitt som gjør dette? Alle platene er helt nye.

Noen som har vært borti liknende? eller har noen peiling hva som kan være årsaken?

Takk for svar, hilsen Ørjan

J

jarle77

Gjest
Hei. Jeg kom over en kurant platespiller på en brukthandel. Thorens td 146 mk V. Nesten gratis  :)
Spilleren fungere utmerket, byttet reim og renset/smurt. Ble mer og mer skuffet over lyden, så jeg kjøpte en ny Ortofon MC 1 Turbo pickup som ble montert og justert av forhandler.
Nå ble det en helt annen lyd. Enorm forbedring. Etter skifte av pickup begynner det å hakke på stort sett alle platene jeg har. Dette gjelder KUN siste spor, nermest sentrum av platen. Noen plater hakker 30 sekunder før siste spor er ferdig, mens mange andre igjen hakker rett etter siste spor er ferdig. Dette er meget irriterende, og jeg aner ikke hva dette kommer av. Kan det være skitt som gjør dette? Alle platene er helt nye.

Noen som har vært borti liknende? eller har noen peiling hva som kan være årsaken?

Takk for svar, hilsen Ørjan

Antiskating er feil stilt.

Mvh J

Bolle

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Stiftetrykket er justert til 2 gram, og antiskating står på 2. Skal jeg øke eller senke antiskatingen? Jeg har ikke mye erfaring med platespiller. Takk for kjapt svar Friken

Vh Ørjan

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Hakker? betyr det at den hopper tilbake ??

Det kan skyldes friksjon i arm som gjør at det stopper opp og ikke vil følge med innover. Sjekk at armen svinger lett ut og inn., evt. "svevende" uten stiftetrykk.

Antiskating trekker også armen utover for å motvirke den mekaniske / geometriske tilbøyelighet til å presses innover i sporet. For mye antiskating vil holde igjen eller trekke armen utover.

Svein.

Bolle

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Den hopper tilbake, men ikke noe stort sprang hvis jeg kan si det slik. Den blir liksom bare stående å gå i "loop". Hører f.eks samme sekvensen musikk om og om igjen.

Ørjan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Den hopper tilbake, men ikke noe stort sprang hvis jeg kan si det slik. Den blir liksom bare stående å gå i "loop". Hører f.eks samme sekvensen musikk om og om igjen.

Ørjan

Prøv å halvver antiskating!

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det virker som om det er noe som stopper armen fysisk. Kan du bevege armen fritt inn over platen?

mvh Trond Kjetil

Bolle

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Det virker som om det er noe som stopper armen fysisk. Kan du bevege armen fritt inn over platen?

mvh Trond Kjetil

Det hadde du nok rett i. Beklager min uvitenhet alle mann. Det er rett å slett ganske flaut. Det var faktisk noe som stoppet armen fysisk. Takk for all hjelp uansett. Problemet er løst.
Mvh Ørjan

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det er ikke flaut å spørre, eller som vi sier her nord: Man forspør seg ikke :D Den kloke spør, og får vite :D

mvh Trond Kjetil

Topp Bunn