Merkelig naturfenomen

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.062
Torget vurderinger
35
Forrige onsdag var jeg på Snarøya en tur og på vei tilbake oppdaget jeg et naturfenomen som jeg aldri har sett før. På hver side av sola var det et kraftig lyspunkt og fra det lyspunktet gikk det en vertikal "regnbue" ned til bakken.

Bildet er tatt på Fornebu mot Sandvika med mobilen. Jeg trodde først det kunne være et merkelig gjenskinn i bilruta, men jeg rullet ned vinduet og det var like synlig da.

Er det noen her som har peiling på hva jeg så.

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
"– Ofta är det ett tunt, högt molntäcke som innehåller små iskristaller. Vid precis rätt förhållanden träffar solstrålarna i en viss vinkel och då blir det som en spegelvänd sol, säger Jonas Höglund, meteorolog på SMHI i Norrköping."

http://www.bt.se/nyheter/ulricehamn/solfenomen-over-sjuharadbr-christina-det-var-fantastiskt(1065920).gm

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.062
Torget vurderinger
35
bambadoo skrev:
Neppe, men jeg skulle gjerne hatt sånn sol og varmet meg på her jeg sitter på hotellrommet i Haugesund.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.062
Torget vurderinger
35
Birdman skrev:
"– Ofta är det ett tunt, högt molntäcke som innehåller små iskristaller. Vid precis rätt förhållanden träffar solstrålarna i en viss vinkel och då blir det som en spegelvänd sol, säger Jonas Höglund, meteorolog på SMHI i Norrköping."

http://www.bt.se/nyheter/ulricehamn/solfenomen-over-sjuharadbr-christina-det-var-fantastiskt(1065920).gm
Der har du nok forklaringen, ja. Utrolig flott var det uansett, og selv om meteorologen sier det er ganske vanlig, har jeg aldri sett noe lignende i de snart 40 årene jeg har levd. I hvert fall ikke som jeg kan huske, og sånt legger man seg gjerne på minnet.

Roy

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
905
Torget vurderinger
35
"Bisol"
Tre soler på en gang..

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
R.E.S. skrev:
Er det noen her som har peiling på hva jeg så.
Ufosite skrev:
Witness reports a UFO shaped puncture hole in the clouds and described below.

http://www.ufosightingreport.com/images/07-02-Feb/chicago-ohare-ufo-puncture.jpg

"This picture was taken by my buddy who is flying to New York as I speak. He was in terminal L10 Delta airlines at 2:45 PM and noticed this UFO shaped hole in the clouds. As you can tell its huge and looks like a UFO ripped through the cloud layer. It caught his eye and a few other passengers in the terminal. I just thought I would post this in light of all the recent buzz over the UFO activity in the last months over O'Hare."

"My friend Tom who took the picture with his phone said that the clouds reformed and the hole was not visible by 3 PM, so it was probably only visible for about 15 minutes."

Tipper det blir en fet belønning på deg dersom du sender inn bildet!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
@ R.E.S.

Så samme - utrolig godt definert. Som nevnt ovenfor skyldes det iskrystaller i luften. Jeg har sett tilsvarende før, men aldri så tydelig definert på begge sider. Så det først da jeg var på skytebanen på Løvenskiold, og "linsen" ble bare sterkere og sterkere etterhvert som solen gikk ned.

Senere luftet jeg hunden ved Bogstadvannet, og da var det som om to ekstra soler på hver side av den egentlige.

MEN - det rare var at jeg måtte påpeke dette for folk. Fenomenet varte i lang tid, godt over en time, og når jeg sa "Har dere sett hva solen holder på med?" kom det forbausede reaksjoner.

Vakkert. Jeg dekket solen med hånden, for å få med linsene på hver side - måtte holde mobilen på skakke!

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.710
Torget vurderinger
1
En halo rundt solen, siden solen står lavt blir det ofte et par ekstra kraftige reflekser ved horisontal planet til solen.

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
KJ skrev:
En halo rundt solen, siden solen står lavt blir det ofte et par ekstra kraftige reflekser ved horisontal planet til solen.

mvh
KJ
Det R.E.S. og jeg så kalles ofte solhunder - noen ganger står de som søyler, og følgelig solsøyler. Men det kan også være en komplett halo, eller tom dobbelthalo. Jeg er mye ute, og har faktisk sett samtlige "formasjoner."

Her kan du se at det er forskjell på haloen du linker til, og solhunder. Og nei - det skyldes ikke en tilting av haloen. Som med regnbuer er det observatøren som avgjør planet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sundog

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Royal Air Forces emblem, mao.

Gi R.E.S. en Vespa.

Flotte bilder!

V

vredensgnag

Gjest
Jeg kan aldri se RAF-emblemet uten å tenke på at de kastet dart på det i filmen Top Secret, som var en stor lek med lureri og illusjoner.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tok bilde av noe tilsvarende som R.E.S. så i forrige uke, vinteren 2002:

Forklaringen den gangen var at dette skyldtes iskrystaller i atmosfæren i kombinasjon med sollys i den riktige vinkelen.

Vedlegg

Topp Bunn