Merkelig fenomen med 2 forsterkere

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei!

Jeg opplevde netttop noe merkelig.

Om dagen har jeg koblet ting slik:

Cyrus3i (med PSX-R) - Høyttalere
Cyrus3i tape ut - Cary SLI-80 integrert rørforsterker (40/80W) - Hodetelefoner

Cyrusen driver altså høyttalerene, mens jeg bruker Caryen til hodetelefoner. Signalene går fra dac gjennom Cyrus 3i til Caryen og hodetelefonen.

Her kommer greia:

Hvis jeg spiller musikk på høyttalerene som drives av Cyrusen og skrur på rørforsterkeren "mutes" musikken fra Cyrusen/HØYTALERENE i ca 2 sek mens rørforsterkeren starter opp. Det samme skjer når jeg skrur av rørforsterkeren.

Trekker rørforsterkeren for mye strøm i oppstarten? Men hvorfor skjer det samme når jeg skrur den av?

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg ser for meg at Cary SLI-80 kan ha en krets som kortslutter inngangen ved av’ og påslag. Dersom tape ut på Cyrus3i ikke har buffer, demper dette signalet som går gjennom Cyrus3i.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg koblet fra signalkablene på caryen, men det skjede fortsatt, i hvertfall når jeg skrudde AV caryen.

Nå har det skjedd noe rart i tillegg, "på" lyset til Caryen har hengt seg -selv om jeg skrur av forsterkeren er uten strøm lyser led lyset for harde livet. Det slukker når tafoene går tom for strøm, men før slukket det ganske umiddelbart såvidt jeg husker...

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Er du sikker på at det er trygt å bruke røyrforsterkaren utan høgtalarar kopla til høgtalarutgangane?

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg har hodetelefoner koblet til hodetelefonutgangen (og ja - bryteren står på "hodetelefoner ut" :)

Dessuten vet jeg at folk har brukt denne som REN hodetelefonofrsterker, har antatt at det er safe... Hva er de tekniske ufordringene egentlig?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om utgangstrafoene står uten last kan de "ryke".

Topp Bunn