Meridian 506 24bit

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Hej!

Jag undrar hur bra denna spelaren är. Hur den står sig mot dagens spelare och vad har den för förtjänster och brinster? Vad har den för karraktär?

All information tas tacksamt emot, såväl även saker som nypris och teknisk prestanda.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stor, åpen og innsiktsfull. Står seg utmerket mot de nyeste spør du meg; dette var en toppspiller i prisklassen, og er det fortsatt. Styrker inkludere nevnte svære lydbilde med utmerket innsikt og god kraft, svakheter spørs hva man sammenlikner med; ingen egentlige betydelige svakheter, men kunne hatt godt av enda mer rytme og driv, tonal substans, presisjon og eufoni.. ala Linn's og Naim's prismessige konkurrenter f.eks.

Mvh Vidar P

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Tack för ditt svar! Det låter lovande!

Jag hade tänkt köra den med Densen elektronik så jag kanske får bättre driv och rytm med de ihop. Densen säga ju ha just de kvaliterna. Huvudsaken med källan tycker jag är att den spelar stort, öppet, rent och ärligt och inte färgar ljudet allt för mycket.

Nordlys78

Fersking
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
0
Min yngste bror har denne, og kjører den sammen med en Krell og B&W 804S, samt en Linn cdspiller. Denne kombinasjonen låter fantastisk etter mine ører og hans, og Meridian 506 gjorde virkelig underverker i en allerede svært god lyd. Anbefales på det varmeste, lyden blir enda mer presis og nøyaktig, mer sjelfull og varm. Tror ikke du vil angre på et slikt kjøp :)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
En Linn cdspiller OG en Meridian cdspiller som sammen spiller bra - eller er det jeg som har missa noe?

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Antall liker
3
Nyprisen var vel omtrent 17000 nok mener jeg å huske.

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Hvordan er en 508.20 kontra 506.24, eventuellt med oppgradering til 24 bit. Er det verdt kostnaden; tror det var ca. 5K!

Nordlys78

Fersking
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
0
En Linn cdspiller OG en Meridian cdspiller som sammen spiller bra - eller er det jeg som har missa noe?

Beklager min feil:) forvekslet Meridian cdspilleren med en Meridian Dac, sorry..(litt flaut)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Jeg skaffet min far en 508.20 bit, vet ikke om lyden er helt lik, men 508`en er ihvertfall ganske lik min Meridian 566 24 DAC som låter himmelsk sammen med 518 Digitalprosessor og 500 drivverk ;D Har lest og hørt endel positivt om 506.20, var ikke nypris rundt rund 20 på alle disse?

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Antall liker
3
Modell 508.24 har vært ranket i klasse A i Stereophile lenge, og er en mer påkostet modell enn 506 serien. Er disse oppgraderingskitene å få tak i ennå? Spørsmålet er om det heller lønner seg plukke opp en original 24 bits utgave på bruktbørsen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes ikke forskjellene er veldig store mellom .20 og .24, men kanskje andre har mer inngående erfaringer på denne oppgraderingen.
Meridians .24-dac'er pleier vel å låte en ørliten anelse mer crispy og organisk enn .20, men da skal man jammen ha et temmelig transparent system for å dra nytte av differansen vil jeg si..

Focalmann; pris på 20k for 506 synes jeg høres ut som "villedende" pris; husker da de første kom, så var prisen 12 eller 13k, deretter en liten økning men kan aldri huske at noen har kjøpt en slik for så mye som 20k...? Eller kanskje er husken min feil? 508 fikk man vel for rundt 20k..

Mvh Vidar P

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Så hvis jeg tolker deg riktig Vidar P , så er det omtrent som å kaste penger ut av vinduet ved en oppgradering av 508.20?
Jeg har ikke særlig lyst til å kvitte meg av med denne lille "tanksen" heller så det kunne vært godt å slå seg til ro med at 20 bits DAcen holder mål. Selv om enkelte butikkforstårsegpåere himler med øynene når jeg sier at jeg har en slik forhistorisk cd-spiller!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så hvis jeg tolker deg riktig Vidar P , så er det omtrent som å kaste penger ut av vinduet ved en oppgradering av 508.20?
Jeg har ikke særlig lyst til å kvitte meg av med denne lille "tanksen" heller så det kunne vært godt å slå seg til ro med at 20 bits DAcen holder mål. Selv om enkelte butikkforstårsegpåere himler med øynene når jeg sier at jeg har en slik forhistorisk cd-spiller!!
Vil ikke nødvendigvis si "kaste penger ut av vinduet", fordi kildeoppgraderinger er jo fornuftige og substansielle imho; men jeg synes at forskjellene mellom disse to er såpass beskjedne at jeg heller hadde spart pengene og brukt de på plater... :D
Ikke hør nødvendigvis på hva butikkfolk sier; en veldig god cd-spiller av idag, f.eks Hegel CDP2A, er imho ikke noe bedre enn denne Meridian'en. Det enkleste er jo å prøve hjemme såklart.. men det skal vel mye flaks til for å finne en .24 som du kan prøve.

Jeg har brukt disse spillerne mye, og også forgjengerne 200/203 og 200/263 (som jeg ennå har). Liker de godt, men jeg synes at 5k for forskjellen mellom .20 og .24 hørtes mye ut..

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Skal vi starte en klubb for eiere av forhistoriske cd-spillere? Kjenner en som spiller på en Tandberg 3015 A. Han kan vel også få være med?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Jeg synes ikke forskjellene er veldig store mellom .20 og .24, men kanskje andre har mer inngående erfaringer på denne oppgraderingen.
Meridians .24-dac'er pleier vel å låte en ørliten anelse mer crispy og organisk enn .20, men da skal man jammen ha et temmelig transparent system for å dra nytte av differansen vil jeg si..

Focalmann; pris på 20k for 506 synes jeg høres ut som "villedende" pris; husker da de første kom, så var prisen 12 eller 13k, deretter en liten økning men kan aldri huske at noen har kjøpt en slik for så mye som 20k...? Eller kanskje er husken min feil? 508 fikk man vel for rundt 20k..

Mvh Vidar P
Du har sikkert rett :) Men 566 dac`en min kosta 20 k såvidt jeg vet. Siden du kjenner disse saken, lurer jeg på en ting. Kan jeg bruke de balanserte XLR utgangene og de vanlige RCA utgangene på dac`en samtidig? Kunne tenkt meg å koble til XLR utgangen til en hodetlf forsterker... RCA er tilkoblet forsterker(ubalansert type).
Må vel isåfall ha overgang fra XLR til RCA, noen med tips om hvilke og hvor?

Mvh Trond

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.014
Må vel isåfall ha overgang fra XLR til RCA, noen med tips om hvilke og hvor?

Mvh Trond
Gode slike ønsker jeg også! Noen som har forslag?
kjetil

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Vet ikke om det går.. har ikke brukt 566 DAC.

Mvh Vidar P
Jeg tar det som en selvfølge at det er samme funksjonalitet på dac`en som på cd spillerne i 500 serien, de ser svært like ut av oppbygning.. Noen andre som vet om dette går an?

Mvh Trond

Topp Bunn