Mer penger til lille Norge ...

V

vredensgnag

Gjest
USA la press på IEA og fikk dem til å overdrive tilgjengelige olje- og gassreserver, samt evnen til å øke dagsproduksjonen.

Vi er allerede i Peak Oil.

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/nov/09/peak-oil-international-energy-agency

The world is much closer to running out of oil than official estimates admit, according to a whistleblower at the International Energy Agency who claims it has been deliberately underplaying a looming shortage for fear of triggering panic buying.

The senior official claims the US has played an influential role in encouraging the watchdog to underplay the rate of decline from existing oil fields while overplaying the chances of finding new reserves.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Slike nyheter forundrer meg ikke i det hele tatt. Vi går mot kaotiske tider, den dagen et oljefat koster over $200 så komme det til å toppe seg.
Norge er blandt landene som burde ta ansvar, vi er blandt de rikeste landene i verden, vi har liten befolkning og stor kompetanse på energiteknlogi - vi er det perfekte prøvelandet for alternativ teknologi, skulle bare ønske regjeringen så det slik...

V

vredensgnag

Gjest
Selvfølgelig synd at Norge har pumpet opp olje som tullinger, til lav pris. Nå blir den snart verdt vilt mye pr fat.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jepps, vi har nok penger på bok til å klare oss i lang tid fremover. På sikt vil nok oljeprisene stige betydelig, så det er liten grunn til å selge med rabatt nå når vi ikke engang har bruk for pengene.

men..

På den annen side er det få ting som er mer konfliktskapende enn ressursmangel... og steinrike små pinglete naboer, så det er lite som skulle stoppe store stygge land å komme å forsyne seg og ta over kontrollen hvis behovet ble prekært nok. Så kanskje like trygt å selge unna nå mens markedet fungerer som det skal. Så lenge vi bruker pengene på å kjøpe opp bedrifter og andre ressurser rundt i verden er det jo en like strategisk god beslutning det, og da er i det minste risikoen godt spredd.. og vår innflytelse og makt i verden øker etterhvert som vi kjøper og ekspanderer.

Kunne vært artig med en bedre plan over hva Norge burde skaffe seg kontroll med. Burde vil kjøpe oss kontroll i Google f.eks? Investert i matvareforsyninger fra Afrika... eller tenkt enda lenger og involvert oss i romfart og kolonisering av andre planter?

Mye spennende vi kunne gjort om vi hadde hatt litt visjonære forvaltere.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
wotg skrev:
Vi går mot kaotiske tider, den dagen et oljefat koster over $200 så komme det til å toppe seg.
Tja...vi så ikke rare endringen i adferd når prisen var 150 doallr, så jeg tviler sterkt på at $200 kommer til å utgjøre noen særlig krise..., men når den langsiktige prisforvetningen begynner kommer på disse høydene så vil man se hvordan energieffektivisering kan gjøres med markedsøkonomiske virkemidler!

Ellers så kommer peak oil på ingen måte som noen overraskelse:
*Samtlige eksisterende oljefelter i verden produserer mindre for hvert år (Med unntak av noen få som er i oppstart)
*Energiforbruekt øker
*Mener jeg så en filmsnurt om at oljeforbruekt dobler seg for hvert 10. år. Hvis det stemmer - så har vi brukt mer olje fra 2000 til i dag, en fra 0 til 2000, og vi kommer til å mer enn summe av dette igjen frem til 2020. Med andre - dersom vi i dag har brukt opp halvparten av reservene - så varer oljen kun i 10 år til. Har vi i dag brukt 25% av reservene - så varer det i 20 år til.

Denne utviklingen er selvsagt en drømmesituasjons for Norge - og man bør kanskje bruke litt mer ressurser på å tenke gjennom hvordan vi skal bruke oljeformuen vår!

Mvh
OMF

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Dobling hvert tiår hadde vært hyggelig med tanke på antallet aksjer jeg har i oljeselskaper OMF, men dessverre tror jeg nok det er i overkant optimistisk. ExxonMobil Energy Outlook tilsier f.eks. 1.2% vekst i energiforbruk fra 2005-2030 – 35% over perioden. Andelen hydrokarboner anslås å synke svakt – så veksten i oljeforbruk blir kanskje rundt 1% årlig?

Ellers er jeg neigu ikke så overbevist om disse peak oil-teoriene, i alle fall ikke i nær fremtid. R/P (reserver/produksjon) har ligget konstant rundt 40 i mange år – og gjør det ennå. Det er masser av olje der ute – Brasil og nå senest Uganda skal bli spennende områder. Tror vi skal være mer bekymret for hva slags stater denne oljen befinner seg i enn for om den finnes.

(Her må jeg moderere meg litt – selvsagt får oljeproduksjonen en peak før eller senere, spørsmålet er om det blir et stort problem eller om teknologiutvikling og investeringer i retning av det OMF skisserer sørger for at vi unngår de helt store blemmene.)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Wright skrev:
Ellers er jeg neigu ikke så overbevist om disse peak oil-teoriene, i alle fall ikke i nær fremtid. R/P (reserver/produksjon) har ligget konstant rundt 40 i mange år – og gjør det ennå. Det er masser av olje der ute – Brasil og nå senest Uganda skal bli spennende områder. Tror vi skal være mer bekymret for hva slags stater denne oljen befinner seg i enn for om den finnes.
Det er vel en del som mener at dette i stor grad henger på Midtøsten - og spesiellt på Ghawar feltet. Når det kommer melding derifra om at man ikke greier å produsere det de har lovt så har man peak oil. De har vel rapporter samme R/P i alle år helt uavhengig av produksjon og nye funn.....jeg har ikke all verden tillitt til det tallet.

Bildet i linket til Vreden er godt:

Hvis man ser på knekken i oljeproduksjonene som kommer nå så er den intet mindre enn dramatisk. Den viser også at dagens oljefelt allerede om 20 år produserer mindre enn halvparten av hva de gjør i dag. Og det er jo knapt funnet et stort nytt oljefunn de siste 20 årene - noe gass har vi jo funnet. Og hvor sannsynlig er det da at vi om 20 år skal ha en dagsproduksjon på i overkant av 20 millioner fat fra oljefelter vi i dag ikke har funnet?

OG energi er en branskje med lang tidshorisont......Hvordan ser grafen ut hvis du strekker den 20 år til...

Mvh
OMF

V

vredensgnag

Gjest
Offisielle tall fra IEA i morgen ...

Underlig - de fleste som lever nå er nok ikke klar over i hvilken enorm utstrekning både utvikling i teknologi og folketall skyldes at noen stakk hull i jorden og begynte å pumpe ut oljen. Lett å ta det for gitt - Coca Cola er fortsatt dyrere enn bensin i USA.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Wright skrev:
Dobling hvert tiår hadde vært hyggelig med tanke på antallet aksjer jeg har i oljeselskaper OMF, men dessverre tror jeg nok det er i overkant optimistisk. ExxonMobil Energy Outlook tilsier f.eks. 1.2% vekst i energiforbruk fra 2005-2030 – 35% over perioden. Andelen hydrokarboner anslås å synke svakt – så veksten i oljeforbruk blir kanskje rundt 1% årlig?
Tok nok i litt drøyt der...det ser ut som det historisk har vært en dobling ca hvert 20 år, men at det nå har flatet ut noe.

Hvis man ser på fremskrivingene her....så kan man jo igjen spørre seg litt...hvor skal all denne nye oljen komme fra....det er jo ikke småtterier og igjen bare frem til 2030....

Mvh
OMF

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Ja... Nå håper jeg bare vi har evne til å ta en drastisk dreining. Vi må komme oss bort fra oljen, og satse massivt på fornybar energi. Hva så om det er knyttet store investeringskostnader til det? At det er bedriftsøkonomisk ulønnsomt de nærmeste 50 år? Det vil skape arbeidsplasser, og på sikt vil det bli svært lønnsomt også.

En ting er selvfølgelig med på å hindre utviklingen på dette området; der det ikke finnes knapphet på en vare, så vil varens pris også synke... så, bra for miljøet, enkeltmenneskene, samfunnet. Ikke bra for energiselskaper... Det er en fase hvor det er lønnsomt, og det er når teknologien er "het", og man kan selge patenter og utviklingshjelp... Når det ikke lenger kan selges, så er det ikke store penger å tjene på området lenger.

Selvfølgeligheter, jeg vet.

Topp Bunn