Politikk, religion og samfunn Mensa søker etter kloke hoder

N

nb

Gjest
Mensa hadde presentasjon/rekrutteringsfremstøt i en forelesning da jeg gikk på NTNU. Akkurat i det Mensa-fyren skulle til å gå ut av audiotoriet kommenterte professoren tørt:
"Han er smart nok til å bli medlem i Mensa, men dum nok til å bli medlem"

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
Fikk 125 og 95,2 udefinerte % (95% av alle som tester seg får denne scoren??), så merkelig nok var ikke mensa stedet for meg :D
Men men, jeg klarer nå å stå opp om morran og få på meg buksene, så da skal jeg nok klare meg likevel.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.328
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg ser at hjemmesiden deres ligger nede - lurer på hva som er vanskelig?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
var på mensafest i trondheim en gang.
nitrist, som et freakshow uten sjarm.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
de iq-testene man tar på mensasiden eller andre steder på nettet er jo bare ræl.
altfor lette.
trekk fra 20, så er du nærmere hva slags resultat du sannsynligvis ville fått på en seriøs test.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.263
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Trasige greier. Må nok grave opp mattebøkene igjen

Skjermbilde 2012-10-02 kl. 22.08.04.png

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Testen er rimelig éndimensjonal; figurer. Hadde forventet en test som var mer variert egentlig.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Testen er rimelig éndimensjonal; figurer. Hadde forventet en test som var mer variert egentlig.
jeg prøvde en nett-test en gang for et par år siden, den var i alle fall ganske forseggjort.
husker ikke hvor eller hvordan jeg fant den, mulig det var linket videre fra en artikkel i dagbladet eller vg.

men skjønte jo at det var humbug da jeg fikk 135.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
jeg prøvde en nett-test en gang for et par år siden, den var i alle fall ganske forseggjort.
husker ikke hvor eller hvordan jeg fant den, mulig det var linket videre fra en artikkel i dagbladet eller vg.

For lite?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

For lite?

hehe, nei, for mye.

jeg tok en skikelig iq-test for over ti år siden, som research for en avisartikkel jeg skulle skrive.
da fikk jeg 125.
jeg har garantert ikke blitt smartere med åra, så mye alkohol og våkenetter som jeg utsetter hjernen min for.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Det store spørsmålet er vel; hva er hensikten med å melde seg inn i Mensa?
Nå har jeg sikkert ikke iq nok, men om jeg så hadde det, hvorfor skulle jeg joinet mensa av den grunn`?
Eneste grunnen jeg kan tenke meg er at det er en kul klubb ikke alle får være med i, men aller mest blir man vel sett på som litt arogant om man joiner.
Noen tanker om dette?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Noen trenger sikkert mensa for å føle seg vel. Men helt ærlig synes jeg man heller bør prøve å bidra positivt i samfunnslivet på andre måter dersom man er skarp nok til det.

S

Slubbert

Gjest
Har Mensa medlemsfordeler eller er det bare sånn "gå rundt å flashe sivingringen"-opplegg? Samme, hadde ikke kommet inn selv om jeg ville.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Har Mensa medlemsfordeler eller er det bare sånn "gå rundt å flashe sivingringen"-opplegg? Samme, hadde ikke kommet inn selv om jeg ville.
Du må nok komme med noe annet og mye bedre enn sivingringen for å imponere i de kretser. Ingen stor prestasjon å bli siving, spør du meg. (Og det synes sikkert ikke medlemmene i Mensa heller.)

N

nb

Gjest
Du må nok komme med noe annet og mye bedre enn sivingringen for å imponere i de kretser. Ingen stor prestasjon å bli siving, spør du meg.
Nå er vel Slubbert selv både Siv. Ing. og Dr. Ing. så at førstnevnte ikke innebærer noen stor prestasjon er han nok fullt klar over.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
De smarteste ender gjerne opp som dørvakt og lignende da de takler dårlig at folk i de akademiske miljøene er så dumme.

S

Slubbert

Gjest
Du må nok komme med noe annet og mye bedre enn sivingringen for å imponere i de kretser. Ingen stor prestasjon å bli siving, spør du meg.
For all del, spørsmålet var om det bare er en "se på meg-greie".

S

Slubbert

Gjest
De smarteste ender gjerne opp som dørvakt og lignende da de takler dårlig at folk i de akademiske miljøene er så dumme.
Den desidert smarteste personen jeg kjenner jobber som transportarbeider. Tok ham et par dager å løse en 5x5x5 Rubiks Kube med egenutviklede algoritmer, mens han lempet flyttelass fra kl 8-18.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Her i Bergen har Mensa en liten lokalavdeling. Den drives av en håndfull ildsjeler, og arrangerer samlinger med jevne mellomrom.
Som for de fleste andre slike forum/klubber er nok vennskapet/møte mellom medlemmene minst like viktig som klubbens "tema".

Her i Bergen har vi månedlig pubkveld, det inviteres til en del faglige events - nå er det "matematisk bildebehandling", tur på "Wasteland", seminar om datasjakk med blant annet Simen Agdestein også er lederen aktiv innen Impro og stand up!

Det er såvidt meg bekjent ingen medlemsfordeler, annet enn at man får Mensamagasinet. Dette har blant annet hatt en del interessante artikler om begavede barn og ellers om inteligens.

Flashing av ringer og skryting av score er det særdeles lite av så vidt jeg kan se....

Ellers er jeg enig i at "nerdefaktoren" er høyere enn landssnittet, men synes vel strengt tatt at medlemmene på sentralen har liten selvinnsikt hvis man finner det kritikkverdig! :cool: (Se for dere hifidemo, med 4 menn/gutter klemt ned i en tre seter som nilytter på strupsang og bongotromme for å avdekke forksjeller på to like kabler).

Mvh
OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg endte med 119 på denne testen, ned fra 125 forrige gang. Enten blir jeg dummere med åra, eller så er det en dårlig idé å ta IQ-tester klokka tre om natta, eller så blir det relativt stort tilfeldig avvik med såpass få spørsmål.

Kort om prosentilene som kommer opp sammen med resultatet, marsboer. 95,2 betyr at 95,2% scorer lavere enn deg, 4,8% høyere. Det står med andre ord riktig godt til på Mars, selv om ingen av oss er aktuelle for Mensa....

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Du må nok komme med noe annet og mye bedre enn sivingringen for å imponere i de kretser. Ingen stor prestasjon å bli siving, spør du meg. (Og det synes sikkert ikke medlemmene i Mensa heller.)
Når jeg trenger noen som er en racer med små figurer av trekanter og rundinger ringer jeg Mensa. Til normale prosjekter får det holde med en siv.ing.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.268
En venn av meg i Oslo er medlem og bruker stundom å delta på disse forsamlingene. Vi pleier å ta en middag sammens i ny og ne. Syns det er artig å diskutere litt med ham og høre hans synspunkter i de store eksistensielle spørsmål. Men han er ganske forutsigbar...ingen store overraskelser.
Men han sliter litt med å passe inn i vanlige settinger, den sosiale Iq'en er nemlig ikke like fremtredende.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.093
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hørt om svensken som fikk 2 på IQ-testen? 1 for frammøte og 1 for å reagere på lys.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Hvor mange spørsmål var det i testen? Jeg kom aldri lenger enn til 31...
Forøvrig er jeg godt fornøyd hvis under sju prosent av befolkningen er smartere enn meg...(dessverre har jeg en følelse av at det ikke stemmer helt)...

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
http://www.horton.no/

Disse har en del interressante tester.
Selv har jeg vært utsatt for 4 av de. Flere som har vært innom disse "arbeidsformidlerne?"

L

lasse5214

Gjest
Ja den var rimelig spektakulær :)
Papegøya var heller ikke borte.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen trenger sikkert mensa for å føle seg vel. Men helt ærlig synes jeg man heller bør prøve å bidra positivt i samfunnslivet på andre måter dersom man er skarp nok til det.
Omtrent som med medlemsskap i Frimurerlogen, vil jeg tro. En følelse av status og "tilhørighet blant likesinnede".

T

Torget

Gjest
Tittelen imponerer nok prokrastinerende Mensa-medlemmer plenty.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.093
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
De smarteste ender gjerne opp som dørvakt og lignende da de takler folk dårlig.

Omgitt av idioter, er en kjip følelse. Jeg vet det.

Topp Bunn