Forsterkere Mens jeg venter på Lyngdorf TDAI-1120

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Jeg hadde (eller har vel fortsatt) planer om å kjøpe Lyngdorf TDAI-1120 når denne kom. Ser denne nå er utsatt til minst i slutten av juli, og vet ikke om jeg orker å være uten forsterker til mine Sonetto II frem til dette. Er derfor på jakt etter noe som kan fungere frem til Lyngdorf blir tilgjengelig for kjøp. Kriterier er som følger:
*bør ha nok effekt til Sonetto II (holder med normalt+ lyttevolum, skal stå på stua)
*må være kompakt, ikke bredere enn ca 30 cm
*støtte streaming fra Tidal (dette er ikke superviktig, da jeg sikkert uansett må ha en Bluesound Node 2i til TDAI-1120)
Ny eller brukt er ikke så nøye, men hadde håpet å holde meg under 10.000,-. Har kikket på Yamaha WXA-50, PS Audio Sprout 100 og Bluesound Powernode 2i. Samtlige nye. Mest for pengene her er vel sikkert Yamaha, men finnes det noe på brukt'n som kan være aktuelt. Har kikket litt rundt på finn.no, men liksom ikke truffet blink føler jeg.
Alle innspill er velkomne.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Du har denne klasse D effektforsterkeren fra XTZ, lenke. Dette forutsetter at du har en måte å styre volum fra f.eks. en DAC. Det er en anmeldelse av den i videoen under.

 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Takk for innspill. Ja, har kikket litt på denne, men da mer som en add-on til en annen forsterker, feks WXA-50, om denne ikke har nok power. Er tilbud på den nå også på XTZ sin hjemmeside (var i alle fall det...). DAC har jeg kikket fint lite på, men det kunne selvsagt vært en mulighet med en slik og en DAC, men da trenger jeg tips til DAC... ??? ;D
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Bluesound Powernode 2i låter bra, hvis 2x60W er nok. Et annet godt alternativ er NAD D3045, ser denne er på tilbud nå. Denne er nok lydmessig mye det samme, men uten avansert streaming. (den har Bluetooth)

Siden du er innom Yamaha WXA-50... Hva med versjonen uten forsterker, WXC-50. Bruke den som streamer+DAC+pre inn i et effekttrinn som feks XTZ som nevnt. Når Lyngdorf kommer kan du beholde WXC-50 som ren streamer/DAC.
 
Sist redigert:

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
NAD D3045 seiler helt klart opp som et alternativ. Kan sikkert klare meg med streaming via aptX HD frem til Lyngdorf kommer. Pluss for toveis til hodetelefon
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
D3045: en sånn liten snedig alt-i-ett boks er jo uansett digg å ha i hus, i tilfelle du vil raske sammen noe på skrivebordet eller hytten eller bare å ha i backup... Denne er i tillegg bra nok til veldig mye.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Ikke for å rakke ned på fanboy skaren her men. For leeenge siden hadde jeg en tdai 2200. Synes den låt ganske så huffsatt om enn litt kjedelig og uten "fot". Tenkte på å oppgradere til roomperfect og fikk lånt et kort for installasjon. Resultatet ble enda kjeeedligere. Uff. Nok om det. designet på TDAI 2200 synes jeg var greit. Så kommer spørsmålet, hvordan greier de nå å lage noe som er så sykt stykt som feks en 1120? grøss! Jeg ville aldri ha kjøpt den boksen uansett hvor velspillende den var!
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
;D;D;D Godt vi alle er forskjellige. Jeg liker designet på 1120'en, ut i fra hva jeg har sett på bilder i alle fall.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.830
Antall liker
954
den yamaha`n du never er jo veldig god med sin 125asx2 modul...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Ville bare kjøpt noe til 500kr på Finn . Å bruke 10000 kr på en venteforsterker mens man venter på en forsterker 2mnd virker rart på meg
Kjøp en chromecast audio til 399 mens den finnes så kan du strømme Tidal så mye du vil
 
Sist redigert:

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Jeg MÅ ikke bruke 10.000,- da, det var ikke poenget. Jo billigere jo bedre. Pga plass i tv/stereo møbel, så har jeg ikke mer plass til rådighet enn ca 30 cm bredde. Dette gjør det litt vanskeligere å finne noe brukt på feks finn.no. Om jeg finner noe som er halvveis ok, så går det evt an å ta den med på hytta etterhvert, eller sette den på rommet til et av barna. WXA-50 ligger til ca 4000,- på nett, og er muligens et kurrant valg, både til ventebruk samt evt hyttebruk på sikt.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Endte til slutt opp med å velge Yamaha WXA-50 mens jeg venter på Lyngdorf TDAI-1120. På tilbud til 3990,-, så kan evt junior få denne på gutterommet etterhvert (eller jeg kan ta den med på hytta om jeg ikke får Blaupunkt Milano prosjektet mitt opp å gå...). Ser denne har fått jevnt over gode skussmål, og er oppgitt til å levere 2x105 w i 4 ohm. Kommer med Posten i dag, så det blir spennende å prøve. Har en WXAD-10 tilkoblet kinoanlegget i kjellerstua fra før, så er forholdsvis godt kjent med MusicCast fra Yamaha allerede.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Har du fått på plass tdai-1120? Noen intrykk?
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Har du fått på plass tdai-1120? Noen intrykk?
Den er på plass! Meget fornøyd, har hatt den ca en uke nå. Ingen problemer med å drive mine Sonetto II i alle fall. Ikke kjørt RoomPerfect enda. Hentet meg en Lyngdorf BW-2 i dag, så få koblet på denne og få kjørt RoomPerfect. App'en kan være litt "ustabil" innimellom, så vurderer om jeg skal kjøpe meg en fjernkontroll til den. Bortsett fra det, så er jeg strålende fornøyd (y)
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg vurderer en slik på et par Sonetto III med en jl-audio sub. Hvordan oppfatter du kreftene i den?
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Jeg vurderer en slik på et par Sonetto III med en jl-audio sub. Hvordan oppfatter du kreftene i den?
Det virker som den har godt med krefter, så jeg tror ikke den vil ha problemer med Sonetto III. Nå har jo du sub, så da trenger vel ikke Sonetto III spille de laveste frekvensene heller.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Høres bra ut! Hva slags info er det på skjermen på den? Får du låtinfo på den? Volumstyrke?
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Høres bra ut! Hva slags info er det på skjermen på den? Får du låtinfo på den? Volumstyrke?
Veldig lite info på skjermen (akkurat sånn jeg vil det skal være). Det er kun logo, kilde og RoomPerfect (om denne er på). Volumstyrke lyser opp rundt volumknappen. Kan også dimmes i appen om man ønsker det. Ønsker man låtinfo osv, så er det vel NAD M10 eller Naim Uniti Atom som er alternativene. Jeg ønsket minst mulig av sånt:D
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Litt kjipt med en så stor skjerm, og så brukes den ikke til 'noe' kjenner jeg. Her et vi nok motsetninger, jeg vil gjerne ha mye info på skjermen 😛 jeg har kikket en stund på naim uniti atom, men lyngdorfen stikker seg ut med å ha litt mer krefter, romkorrigering og sub ut med filter. Jeg har testet mange Nad forsterkere, inkludert Nad m10, og nad-sounden blir jeg bare ikke venn med. Så den utgår for meg.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Godt vi er forskjellige :) Jeg liker det litt minimalistisk, men det "lyser" jo minimalistisk av hele oppsettet mitt, så det er kanskje ikke overraskende...
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hvordan synes du lyden er på Lyngdorf TDAI-1120?
 
Topp Bunn