Politikk, religion og samfunn Menneskets mange masker

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Hvilken maske bærer du i dag?

Jo eldre jeg blir, jo mer fasinert blir jeg av menneskesinnet og alle dets irrganger. Når man så tydelig ser det helt absurde i mis-matchen mellom tanker, ord og gjerninger og alle de kunstige fasadene mennesker bygger rundt seg.

Ta f.eks to store saker som nå verserer i media. Nå er det ingen tvil lenger; sykkelsportens nr 1 er tatt for å drevet systematisk doping gjennom mange år. Armstrong er nå fratatt alle tittler. Paralellt med den systematiske dopinga har han bevisst bygget seg et uklanderlig image gjennom å bygge opp veldedige organisasjoner. Ja, han gikk til og med i bresjen for antidoping-arbeidet og ga flere hundre tusen til antidoping. Perfekt imagebygging.

Den andre store saken sist uke er nye avsløringer rundt Sir Jimmy Savile. Denne BBC kjendisen som menget seg med kongelige, var uhyre populær blant folket og var kjent for sitt store engasjement for veldedighetsarbeid. Men hvor stor ektefølelse var det i dette veldedighetsarbeidet? Var også dette i hovedsakelig imagebygging og et personlig "botsarbeid" for alt det gale han gjorde til hverdags?
Salvie skal ha forgrepet seg seksuelt på et meget stort antall barn, noen av dem på det groveste. Og saken vokser stadig i omfang.

Og så har vi alle disse høyrekonservative politikerne og prestene som til daglig lobber mot homofiles rettigheter, men viser en helt annen side av seg selv i nattens mulm og mørke.

Jeg blir ikke kvalm av dette, bare oppgitt på vegne av oss alle.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Ja, det er nedslående men ikke overraskende. Gad vite om det alltid har vært like ille, også FØR disse sakene så mye enklere kunne avsløres og spres worldwide på sekunder....

Så lenge det er mennesker inne i bildet så får vi alle avstøpninger. Og dette viser nok en gang med tydelighet hvor toskete det er å tiljuble folk hemningsløst.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Og dette viser nok en gang med tydelighet hvor toskete det er å tiljuble folk hemningsløst.
Ja, det er mange "statuer" (i overført betydning) som nå rives ned av Armstrong og Savile. Og godt er det.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
Det ligger visst lagelig til i menneskets natur å tilbe det perfekte og når det kommer for en dag at det perfekte ikke er helt perfekt havner loddet på den andre siden av vektstangen og alle de nesegruse beundrerne anser seg som lurt. Jo før man innser at ingen er perfekte, jo bedre er det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Jeg har sluttet å tiljuble meg. Stoler ikke på meg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Fra dagens Dagbladet.no

Hvorfor ikke forandre på masken, sånn rent bokstavelig? :D

Denne "utsøkte" forvandlingen til Dallas-stjernen kostet henne nok noen 10 000 dollars...he he

2005.jpg
2005

2007.jpg
2007

978x.jpg
2012

Berre lekkert!! :D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og med de bildene forsvant enhver tanke om fredelig, god nattesøvn - nå blir det mareritt i stedet! At ikke folk kan bli aldersutfordret med verdighet...

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
I mitt virke som tillitsvalgt, så opplever jeg dette ganske tett på i hverdagen. Mennesket har mange sider, det er det som gjør oss spennende. Å tilbe folk, fordi de har suksess på et område, er noe jeg heldigvis aldri har gjort. De sola skinner sterkest på, kaster også den største skyggen. Det bor ugagn i oss alle. Akkurat som jeg mener det finnes godhet i selv den jævligste kriminelle. Hvilken side vi får se, er iblant tilfeldig, men oftest tilsiktet.

Topp Bunn