Medienes misbruk/tolking av ordet ANARKI

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Det mediene omtaler som anarki er som oftest oklarki.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her tror jeg det er du som roter, ymir.

Fore en gangs skyld var det hensikstsmessig å klippe inn en hel Wiki-artikkel. Anarkisme derimot, er noe helt annet (teorier om at fravær av autoriteter på en eller annen måte er godt for et samfunn). Rett eller galt, begrepets innhold er et annet.

Anarki kommer av det greske ord ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre» (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre»). Anarki har en rekke forskjellige, men beslektede betydninger:

Fravær av noen form for politisk autoritet og/eller sosialt hierarki
Politisk uorden og forvirring
Fravær av styrende prinsipper, som for eksempelvis felles standarder og formål
Den første definisjon, fraværet av politisk autoritet, kan henvise til et teoretisk (eller eksisterende) samfunn basert på anarkisme eller anarkosyndikalisme, eller til det internasjonale politiske system (se internasjonal politikk: realisme).

I den andre og tredje betydningen henviser begrepet til stater med politisk kaos. Ut fra disse meninger vil man betegne den nåværende situasjonen i Somalia som et «anarki».

Når begrepet anvendes i den andre mening henvises det generelt til systemer hvor flere grupper samtidig påberoper seg den legitime bruken av makt (jfr. Max Weber), på tross av at denne situasjonen ikke passer med etymologien i ordet «anarki». En slik situasjon skulle mest korrekt betegnes som poliarki. Dette er en typisk kommunikasjonsbrist mellom de som tror på anarkisme som en bæredyktig samfunnsinnretning, og de, der ikke er bekjente med anarkistisk ideologi og filosofi.
Jeg synes mediene bruker begrepet ganske fornuftig.

Y

ymir

Gjest
hei
Takk "Tubesnake".Dette er hva jeg synest media beskriver fra div. områder i verden.

Har nok mere tillit til herr Fagerhus sin forklaring enn wikipedia her.

Oklokrati eller oklarki (fra gresk ??????????, av ????? (okhlos), «folk, flokk, pøbel») betyr «pøbelvelde», en styreform der de/den herskende er en gruppe (mobb), folkemasse eller pøbel. Oklokrati kan være en form for amatørstyre, der makten kan være ervervet på illegalt vis. Den kan også være lovlig og institusjonalisert. Endelsen «krati» betyr styre, mens «arki» betyr herske. Oklokrati kan således bety både styre av vanlige folk og at pøbel hersker, mens oklarki kun betyr at pøbel hersker. Oklarki kan utøves av en person, en oklark eller oklarkist, dvs en mobber, eller av flere oklarker/oklarkister.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.767
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Er delvis enig med ymir når det gjelder bruken av ordet anarki, da bruken av ordet ikke henspeiler på ideens opprinnelige innhold.

Men de få forsøkene på sette disse ideene ut i livet har i alt for mange tilfeller endt opp med en form for oklarki. Dette ofte fordi die-hard/direkte aksjons folkene i disse miljøene har, i sin overbevisning om ha "rett", vært blinde for egne handlinger.

Spesielt ser man at det i punk/skinhead miljøene har vokst fram utrolig mange undergrupper som hevder å ha ideologisk forankring i anarkismen.

At anarki brukes slik det gjør i presse og i dagligtale er vel først og fremst anarkistenes egen feil.

Mvh
A Boy Named Sue
(Anarkist av overbevisning, sentrums-liberal/ realist av erfaring)

p.s til ymir: sinne/aggresjon har ikke tjent anarkismens grunnide historisk sett.
FRED, FRIHET OG BRORSKAP

pps: bare måtte legge inn denne. Bær over med meg ;)
[video]http://www.youtube.com/view_play_list?p=CC94FE065B2ED4BA&playnext=1&playnext_from=PL&v=-3ZXdvN3orA&rclk=pt1[/video]

A

AK27

Gjest
A Boy Named Sue skrev:
Men de få forsøkene på sette disse ideene ut i livet har i alt for mange tilfeller endt opp med en form for oklarki. Dette ofte fordi die-hard/direkte aksjons folkene i disse miljøene har, i sin overbevisning om ha "rett", vært blinde for egne handlinger.
Som de jødiske Kibuttzene i Palestina, Anarkistene i spania på 30-tallet, eller hva? F.eks. Jens Bjørneboe var ikke en utopist men så på anarkismen som rettesnoren og en høyere grad av anarkisme som formålet med all virkelig frigjørende politisk aktivitet. Nå behøver man ikke å være enig med Bjørneboe. Men om du mener å påstå at det historisk har visst seg at samfunn som beveger seg mot anarkisme eller har innlemmet mange anarkistiske prinispper spontant utvikler seg i retning av oklarki så bør du komme med andre eksempler enn påståtte anarkister blant punkere. Crass, Flux Of Pink Indians, Rudimentary Peni, Oi Polloi og Subhumans er blant de få bandene jeg kan komme på som tar eller tok sine anarkistiske overbevisninger tilnærmet alvorlig (ikke at jeg har mye kunnskap om anarkopunkscenen og dens historie), og jeg kan ikke helt se at de bandene utviklet seg i noen slik retning. At det skjedde mye rart blant folk som valgte å kalle seg anarkister når det var et moteord i punkscenen er i og for seg lite verdt når en diskuterer anarkisme, slik ser nå i alle fall jeg det. Om f.eks. Sex Pistols og The Exploited definerer anarkister for deg så forstår jeg holdningen, jeg er bare uenig i utgangspunket.

Her har du forresten en liste over historisk virkelig eksisterende anarkisme, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anarchist_communities.

Selvfølgelig er språklig definisjonsmakt en politisk ressurs, f.eks. republikanerne er ekstremt bevisst på dette og utnytter det grovt ved hjelp av talentfulle mennesker som vet hvordan "the manufacture of consent" fungerer. Faktisk så er de flinke på det i den grad at ingen demokrat lenger våger å kalle seg "liberal" men har gått over til å kalle seg "progressives" på grunn av alle de negative konotasjonene Arthur J. Finkelstein, Frank Luntz,(http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_liberalism_in_the_United_States#End_of_the_liberal_consensus, http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Luntz) og andre effektive konsulenter/propagandister har gitt ordet "liberal": "bleeding-heart liberal", "knee-jerk liberal", "tax-and-spend liberal", "cut-and-run liberal", "Massachusetts liberal", "limousine liberal", og "liberal elite".

Begrepet anarkisme har vært under angrep fra første dag.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.767
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Ser at du kanskje missoppfatter innlegget mitt litt. Er fullstendig klar over at det i korte og legere perioder har eksistert anarkistiske samfunn rundt om.

Er også klar over at mange av disse har møtt kraftig motstand og blitt utsatt for maktmisbruk fra samfunnet rundt.

På papiret er anarkismen en vakker teori. Men som andre mer eller mindre utopiske skrivebords-teorier har den, etter min mening, ikke tatt nok hensyn til den menneskelige natur. Ingenting hadde vært bedre en hvis vi var istand til å leve etter anarkismens grunnverdier, men jeg er redd det blir en utopi.

Anarkismen har vel slitt litt med PR helt siden Gavrilo Princip ble beskyldt for å være anarkist.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg har aksjebrev fra Gateavisa (støtteaksje), og støttet en gang en stupfull Bjørneboe til sengs.

Gir det meg spesiell innsikt i anarki, anarkisme og anarkiske forhold?

;D

Jeg syns ikke media misbruker uttrykket, og syns i tillegg at mange som ivrer for anarki nok vil foretrekke litt styre og stell likevel.
Haiti var et anarki før jordskjelvet, nå er det en katastrofe (omveltet i forhold til hva man kunne forvente.)

Hvilket minner meg om da Benjamin Disraeli brukte uttrykkene "misfortune" og "calamity" i samme utsagn, og ble bedt om å skille mellom de to. Han kikket på sin rival Gladstone, og leverte følgende til et Underhus som ler fortsatt, flere generasjoner etter:

“If Gladstone fell into the Thames, that would be a misfortune. If anybody pulled him out, that, I suppose, would be a calamity.”

(Dette har vært en demonstrasjon på fravær av styre og stell i en tråd, grunnet manglende respekt for trådens forutsetning.)

A

AK27

Gjest
vredensgnag skrev:
Jeg har aksjebrev fra Gateavisa (støtteaksje), og støttet en gang en stupfull Bjørneboe til sengs.

Gir det meg spesiell innsikt i anarki, anarkisme og anarkiske forhold?

;D

Jeg syns ikke media misbruker uttrykket, og syns i tillegg at mange som ivrer for anarki nok vil foretrekke litt styre og stell likevel.
Haiti var et anarki før jordskjelvet, nå er det en katastrofe (omveltet i forhold til hva man kunne forvente.)

Hvilket minner meg om da Benjamin Disraeli brukte uttrykkene "misfortune" og "calamity" i samme utsagn, og ble bedt om å skille mellom de to. Han kikket på sin rival Gladstone, og leverte følgende til et Underhus som ler fortsatt, flere generasjoner etter:

“If Gladstone fell into the Thames, that would be a misfortune. If anybody pulled him out, that, I suppose, would be a calamity.”

(Dette har vært en demonstrasjon på fravær av styre og stell i en tråd, grunnet manglende respekt for trådens forutsetning.)
Anarkisme har da absolutt ingenting med fravær av "styre og stell" å gjøre, se heller på det som en måte å minimere systemisk makt og vold på til fordel for direktedemokrati/deltagerdemokrati. Det som skiller de forskjellige anarkistiske retningene er nettopp synet på hvordan et tenkt ideelt samfunn burde organiseres. At medienes bruk av ordene anarkisme og anarki korrelerer med din oppfatning av hva uttrykkene er ment å bety innebærer ikke nødvendigvis at deres bruk er korrekt, eller at deres bruk og din oppfatning av begrepene er to separate ting for den saks skyld.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg mener da bestemt at det er ordet ANARKI som står i tittellinjen?

Du snakker om anarkisme.

Jeg skriver:
Vi må gjerne diskutere organisasjonsformen anarkisme, men det blir noe annet. Det ble gjort noen forsøk under den spanske borgerkrigen, disse er det verdt å studere.

Ellers har ordet anarki flere betydninger, og fravær av formelt styre og stell (an - arkhos, uten leder) er en av dem; en annen bruk er for å betegne kaotiske forhold. For enkelte fortoner det å leve i et anarki seg som det reneste paradis - slik brukes det sjelden i media.

A

AK27

Gjest
vredensgnag skrev:
Jeg mener da bestemt at det er ordet ANARKI som står i tittellinjen?

Du snakker om anarkisme.

Jeg skriver:
Vi må gjerne diskutere organisasjonsformen anarkisme, men det blir noe annet. Det ble gjort noen forsøk under den spanske borgerkrigen, disse er det verdt å studere.

Ellers har ordet anarki flere betydninger, og fravær av formelt styre og stell (an - arkhos, uten leder) er en av dem; en annen bruk er for å betegne kaotiske forhold. For enkelte fortoner det å leve i et anarki seg som det reneste paradis - slik brukes det sjelden i media.
Nå er jeg ingen lingvist og anarkis etymologi er for meg ukjent. Men det ville nå uansett vært langt mer hensiktsmessige å bruke en annen betegnelse for slike tilstander enn anarki om presisjon var hensikten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Presist eller ikke, anarki og anarkisme et to ganske forskjellige begreper.

Anarkibegrepet er forsåvidt verdinøytralt nok til å ramme både det ene og det andre. Dermed må man forvente å se det brukt av de som ikke er anarkiter også, med de underforståtte betraktninger det innebærer.

(Som jeg var inne på helt i starten av tråden, og vredens senere tok et mer grundig tak i).

Jeg mener fortsatt at media bruker ordet godt.

Å bruke begreper som oklokrati eller oklarki, er temmelig unødvendig med mindre man vil fremme anarkistiske synspunkter. Og da vil jeg anta at disse begrepene like gjerne kan brukes om begrensningene i en hvilken som helst moderne rettsstat med representativt demoktrati.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.767
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Media har stort forbedringspotensiale, og kan godt begynne med form og innhold.

A

AK27

Gjest
Etymologisk så betyr anarki uten leder, ikke kaos eller lovløshet slik som det "feilaktig" brukes - og historisk er blitt brukt - av mediene (http://www.etymonline.com/index.php?term=anarchy; http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=anarki&search_type=&publications=23). Men ord forandrer jo mening, noe det ofte er politikk i. Jeg vet ikke... ikke mitt felt.

Men diskusjonen begynte jo og bevege seg mot hvordan anarkisme blir tolket i retning av lovløshet og kaos og anarkister tilhengere av dette. Det er jo langt triveligere å diskutere denne forvrengningen en den mulige forvrengningen av ordet anarkis betydning. Og om de to tingene eventuelt henger sammen.

Om enn de mer eller mindre reaksjonær kanskje heller vil slikke den liberale eliten og deres bloggere (media) opp etter ryggen ;D

Topp Bunn