På tur og reise Med skiboks gjennom Europa?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Holder på å planlegge sommerferien til Italia, og bruke bilen som foregående år. Kassene med brunello og morellino krever sitt av plassen i bagasjerommet. Vurderer i år å skaffe meg en skiboks til noe lett bagasje. Men er det noen her som har kjørt på autobahn med skiboks, og kan komme med noen erfaringer og eventuelle anbefalinger angående dette?

N

nb

Gjest
Skiguard anbefaler maks 110-120 km/t med skiboks, men de har neppe tatt veldig godt i når de kom med den anbefalingen... jeg vet ikke hvilken hastiget trafikken på Autobahn ligger i nå om dagen, det er jo ikke så morro å kjøre i daffefila gjennom hele Tyskland heller.

Om du skal være en del i urbane strøk kan det muligens bli litt issue med parkering. Jeg er for tiden i syd-Frankrike og her er det veldig mye 190 cm på offentlige parkeringsplasser.

Fremfor å kjøpe en skiboks til lett bagasje ville jeg heller reist uten, fyllt opp bilen med vin før hjemreisen og sendt overskytende bagasje hjem til deg selv med posten eller et budfirma fra Italia. Enkelere, billigere og mer behagelig.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hmm, ikke særlig moro å lunke avgårde i 110-120 på autobahn nei. Kanskje like greit å kjøre hard prioritering av bagasje fremover å risikere noe med en skiboks. Og økt drivstoff-forbruk er jo et kapittel for seg selv...

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.141
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har kjørt til Italia mange ganger med skiboks uten noen problemer. Jeg har pleid å surre noen lastestropper rundt boksen foran og bak for å være på den sikre siden. På autobahn har vi ligget rundt 150. Jeg har også sett ett tilfelle hvor boksen åpnet seg på autobahn og det var nok ikke spesielt hyggelig/trygt. Drivstoff-forbruket økte ikke spesielt mye, kanskje fra 0.7 til 0.8.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Takk for erfaringene dine, vidarje. Skal tenke litt over dette. Hva slags skiboks brukte du? For å få en idè over kvalitetsnivået...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Kjørte på ferie i Scotland med takboks for noen år siden. Hadde vel ca 10mm å gå på i takhøyden på bildekket. Bilen en SAAB9000 og boksen en svensk Packline i glassfiber. ( Stiv og stabil )

I hastigheter fra 120-130 ble bilen merkbart "lett på styringen". Boksen ga helt klart løft og det er ikke gunstig for kjøreegenskapene. I "norsk hastighet", dvs 80kmt var det ikke noe problem. Selvsagt må man pakke lette ting på taket, ikke glem det! Sjekk insruksjonsboka for hvor mye som kan lastes på taket og glem ikke egenvekten på boksen.

Neste problem var parkering inne i byene. Plagsomt mange parkeringsplasser hadde bommer som begrenset høyden på bilene som slapp inn. Takboksen gjorde det vanskelig for oss å finne parkering.

Vi la merke til at takbokser var et sjeldent syn der nede. Mulig at takbokser er mest et skandinavisk fenomen?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.696
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Om du er i alpene i midten av august så kan vi treffes. Du kan du låne en kubikk med plass i bagasjerommet mitt. ;)

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.141
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det er en vanlig (ABS?) Packline på en Avensis. Har ikke hatt noen problemer med høyden, med untak av et par togunderganger som har vært ekstremt lave. Vi er stort sett alene om å bruke takboks, men det gjør det ekstra lett å se bilen på en stor parkeringsplass:) De siste turene har vært med henger, enten teltvogn eller varehenger og da har det naturlig nok gått litt saktere:)

Topp Bunn