Med fare for å starte en ny krig...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
stikker jeg likevel handa inn i et ormebol. Har registrert at det er relativt sterke motsetninger mellom menighetene mac og windows. Selv bruker jeg begge. Windows fordi jeg selger/supporterer et db-system som er win-basert, mac fordi jeg har jobbet mot grafisk bransje i mer enn 20 år, det er bra og jeg liker det. Har imidlertidig et par PC-er som lider under mangel på "Genuine Windows Advantage", som jeg slett ikke har tenkt å kjøpe. Som gammel UNIX-mann tenkte jeg jeg at Linux sikkert er lurt, men hvilken "distro" eller hva det kalles er å anbefale? Hva med med desktop? KDE, Gnome, GNU etc?

Installlerer Ubuntu (med Gnome?) for øyeblikket, men er i testfase, så innspill mottas med takk.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
xerxes skrev:
stikker jeg likevel handa inn i et ormebol. Har registrert at det er relativt sterke motsetninger mellom menighetene mac og windows. Selv bruker jeg begge. Windows fordi jeg selger/supporterer et db-system som er win-basert, mac fordi jeg har jobbet mot grafisk bransje i mer enn 20 år, det er bra og jeg liker det. Har imidlertidig et par PC-er som lider under mangel på "Genuine Windows Advantage", som jeg slett ikke har tenkt å kjøpe. Som gammel UNIX-mann tenkte jeg jeg at Linux sikkert er lurt, men hvilken "distro" eller hva det kalles er å anbefale? Hva med med desktop? KDE, Gnome, GNU etc?

Installlerer Ubuntu (med Gnome?) for øyeblikket, men er i testfase, så innspill mottas med takk.
Ubuntu er et godt valg for dummies.
Jeg er dreven (10 år+) Debian tilhenger. Kanskje ikke noe for nybegynnere som bare vil ha noe som funker, men det går vanligvis veldig glatt å installere. Ellers er kanskje Fedora å foretrekke for de som liker/trenger litt nyere kjerner. Det går forsåvidt bra med backports på Debian og, men litt mer manuelt kanskje.
Hvis man vil leke med debian, fedora o.l. sånn helt uforpliktende kan jeg anbefale vmware player og en vm lastet ned fra http://www.thoughtpolice.co.uk/vmware/
Den kjører under windows, er ferdig installert og klar til bruk.

N

nb

Gjest
Ubuntu er grei, tar uansett så lite plass at du kan kjøre dual-boot med noe annet mens du tester det ut. En bekjent av meg er stor Linux-ekspert, han anbefalte Ubuntu til meg i alle fall.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Det er ikke avhengig av så veldig mange programmer jeg er avhegig av. Det finnes alternativer for det aller meste, og etter 25 år med datamaskiner i alle størrelser og fasonger er jeg mest interessert i at det skal virke uten problemer. Kniper det har jeg alltids en PC med Nero eller en mac med Toast for å nevne noe. Ellers har jeg stort sett funnet programmer for det meste på Linux.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sånn litt på vmware siden. På jobben har jeg dobbel skjerm men XP og Debian vm kjørende fullscreen på hver sin skjerm. Jeg kan dra musa fra det ene skjermbildet over i det andre, cut&paste fugerer utmerket. Alt av lydkort,nettverk osv funker supert samtidig. Føltes litt vilt første gangen... XP og Linux&gnome samtidig på samme maskin. ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
.. tilbake med Ubuntu oppe og i gang. Dual boot med den gamle XP-en for sikkerhets skyld. Enkelt som en plett! Alle programmer mine håpefulle trenger så langt jeg kan se.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.513
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
...
Ubuntu er et godt valg for dummies.
Jeg er dreven (10 år+) Debian tilhenger. Kanskje ikke noe for nybegynnere som bare vil ha noe som funker, men det går vanligvis veldig glatt å installere. Ellers er kanskje Fedora å foretrekke for de som liker/trenger litt nyere kjerner. Det går forsåvidt bra med backports på Debian og, men litt mer manuelt kanskje.
Hvis man vil leke med debian, fedora o.l. sånn helt uforpliktende kan jeg anbefale vmware player og en vm lastet ned fra http://www.thoughtpolice.co.uk/vmware/
Den kjører under windows, er ferdig installert og klar til bruk.
Ubuntu er et godt valg, også for andre enn "dummies"! (Pokker for en snobbete formulering, forresten! ::)). Det eneste som tidvis irriterer meg, er den klønete håndteringen av 32-bits biblioteker i 64-bits versjonen, men det deler den jo med de aller fleste Linux-avskygninger.
Sist jeg var borti Fedora (husker ikke versjon, men det var ca. 2 år siden), var den irriterende full av småting som ikke virket skikkelig eller i det hele tatt, og som åpenbart aldri hadde vært testet.
Ønsket jeg en stabil og "bare-virker" RedHat-aktig distro, tror jeg heller jeg ville gått for CentOS.

Men for en "gammel UNIX-mann" med begrensede applikasjonskrav, er jo også FreeBSD og Solaris absolutt verdt å vurdere. :D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Får bare 1024 på skjermoppløsningen. Hvordan fikser jeg det kjapt? Skulle hatt 1280.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.239
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Ubuntu er et godt valg, også for andre enn "dummies"! (Pokker for en snobbete formulering, forresten! ::)).
Jeg bruker ubuntu server som operativsystem for min slimserver. Har aldri hatt noe problemer med dette systemet. Utover slimserver så har jeg installert mc, ssh & samba. Bruker eac for å rippe plater i windows og synctoy for å overføre disse til linux boxen min. veldig, veldig fornøyd med dette oppsettet!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
mteinum skrev:
coolbiz skrev:
Ubuntu er et godt valg, også for andre enn "dummies"! (Pokker for en snobbete formulering, forresten! ::)).
Jeg bruker ubuntu server som operativsystem for min slimserver. ...
Har hørt om slimål, men hva er en slimserver?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
xerxes skrev:
Får bare 1024 på skjermoppløsningen. Hvordan fikser jeg det kjapt? Skulle hatt 1280.
Gått over til Kubuntu. Fortsatt problem med oppløsning. Ingen av de som synes (k)ubuntu er for pingler som har råd/dåd? Har funnet en driver fra Nvidia men den kan ikke kjøres mens x-server går, og den ville heller ikke kjøre på runlevel 1.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
I KDE kan man jo logge inn som konsoll direkte fra påloggingsvinduet! ;D
Da var problemet et manglende en manglende libc-pakke som selvsagt var ødelagt (og ikke kunne lastes ned automatisk av Adept) når den skulle installeres....

S

slowmotion

Gjest
Hjemme bruker jeg dual-boot med XP og Ubuntu.
Foretrekker helt klart Ubuntu,
bruker XP bare når jeg må....
Har ikke problemer med skjermoppløsning heller,
men man må inn i konsollen og forandre på ting for at det skal virke.
Har du sett her? : http://ubuntuforums.org/

;)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Ubuntu er et godt valg, spesielt siden de fleste maskinvare og periferi (??) utstyr bare funker. Å kjøre vmware i windows er som rhesus sier også et godt valg. da kan du teste flere distroer på en gang! Og flere av samme med samme innstillinger.. Da kan du finne den beste løsningen.

Mvh

PK

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
pks skrev:
Ubuntu er et godt valg, spesielt siden de fleste maskinvare og periferi (??) utstyr bare funker. Å kjøre vmware i windows er som rhesus sier også et godt valg. da kan du teste flere distroer på en gang! Og flere av samme med samme innstillinger.. Da kan du finne den beste løsningen.

Mvh

PK
Kjenner ikke wmware. Må det kjøpes? Er dette en emulator?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
xerxes skrev:
pks skrev:

Mvh

PK
Kjenner ikke wmware. Må det kjøpes? Er dette en emulator?
vmware player http://www.vmware.com/products/player/ er en gratis sak som kan kjøre ferdige virtuelle maskiner. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, men linux kjører som en prosess under XP. Du kan boote mange forskjellige virtuelle maskiner på samme hardware. Det er ekte linux du booter. Kjøper du vmware kan du lage dine egne virtuelle maskiner, og installere nesten hva som helst på dem. Et godt eksempel er å kjøre en dedikert firewall, som f.eks. monowall eller pfsense på en virtuell maskin og så bruke den som internet gateway fra vertsmaskinen. Ganske imponerende, synes jeg.

Topp Bunn