Maynard Ferguson er død

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Maynard ferguson døde ondag 23. aug.

For meg som vokste opp med trompeten på -70 og -80 tallet, vil denne mannen for alltid være tilstede i mitt minne.

For de fleste(også for meg) vil han nok forbindes som "kongen" av de høye toner.

Men for meg var han så mye mer.
Jeg sitter akkurat nå og hører på en innspilling(vinyl) av hans konsert i Newport i 1958.
Dette er storbandjazz på sitt beste.

Jeg kommer i de nærmeste dagene og ukene til å høre igjennom alt det jeg har av Maynard Ferguson innspillinger.

FRED OVER HANS MINNE.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Mye tøff storbandmusikk. han etterlater en arv med masse trøkk.

RIP.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Lenge siden jeg har vært her inne nå, men denne tråden er jeg nesten forpliktet til å være med på...

Maynard Ferguson er en av få trompetere i historien som står i Leksikon. Det har han gjort i mange år allerede.

Maynard begynte tidlig å utmerke seg, spesielt ved sitt høyderegister.
Har hørt en historie om et alstar storband som var satt sammen for lenge siden, hvor de beste av de beste i USA på den tiden spilte. Clifford Brown er eneste eksempel jeg har på andre trompetere i bandet, men 12 år gamle Maynard spilte leadtrompet på turneen. Det sier litt om hans talent.

Maynard ble så god til å spille leadtrompet at han etterhvert ble trekkplasteret på noen av de beste bandene gjennom tidene. Jeg anbefaler tidlige storbandplater der han spiller lead på det varmeste. Makan til rekkespill finner en ikke maken til!

Etterhvert ble han frontfigur, først foran storband, og senere med band som spilte "syre"musikk. Dette er musikk jeg ikke anbefaler å høre på. Dette er standardlåter fra jazzen eller filmmusikk låter som Maynard spilte en eller to oktaver over normalen. Dette lyder surt og jævelig. Dette kan kun være interessant for nerder som Johna og meg selv. Finner det veldig rart at han hadde et så stort publikum på disse tingene. ;D

I de senere årene har han gått tilbake til storbandspilling, og jobbet for å få frem yngre som kan ta over hans plass, men det er få som har hans musikalske teft og samtidig har hans ekstreme apparat.

Maynard Ferguson er rekketrompetenes far og leadtrompeterenes Gud!

Må han hvile i fred!

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
1
Hadde gleden av å oppleve han personlig da jeg bodde i LA, og maken til trompetist skal en lete lenge etter!
Han ble jo tatt ut for å spille solo på åpningen av OL i LA på 80 tallet og det sier det meste om annerkjennelsen hans dengang, og den har ikke blitt mindre!
Han var jo som nevnt kjent for sine høye toner og trøkket, men han spillte også sarte ting på den varmeste og nydeligste måte!
En av de aller største uansett sjanger!
Blir dypt savnet!

Topp Bunn