Max'et ut frikort grensen

E

Element

Gjest
Hei alle sammen!

Har som nevnt benyttet meg skattefrikort hvor grensen for hva du kan tjene er ca. 40 000,- kr.
Saken er den at jeg har tjent over 40 K det året som har gått, og kommer til å tjene 60K ca.
Kan noen fortelle meg hvilke alternativer jeg har angående skatt-opplegget og hva jeg er best tjent med?

Hvis ikke jeg gjør noe, må jeg skatte 50 % av de pengene jeg tjener etter nevnte 40 K.

Mvh Ferrari'n på vannet!

G

Gjestemedlem

Gjest
Skaff deg et nytt skattekort der det er justert for din forventede inntekt. Skatten må du betale uansett. Spørsmålet er bare om du skal trefffe noenlunde, få restskatt eller få tilbake penger etter neste oppgjør.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Du blir beskatte for hele beløpet du har tjent. M.a.o blir den utregnede skatt av en årsinntekt på 60K. Det blir ikke mye. For mye innbetalt skatt får du tilbake.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
http://www.skatteetaten.no/applikasjoner/Enkel2007_12042007a.htm

Om du tjener 60000,- skal du betale 4680,- i skatt. Pluss eller minus evt rentefradrag o.l.

Det har ingenting å si hvor mye skatt du trekker - Det er 4680,- som er det du skal betale, uavhengig om du har trekt 50000,- eller 2,- kr.

Få deg et nytt skattekort hvis du vil "gå i null". Eller så kan du betale 50% på alt over 40000,- og få igjen litt penger til St. Hans.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Får jeg anbefale at at du starter en BSU konto. Den vil gi deg et merkbart fradrag på skatten, og er en genial ordning. Blir litt mindre HiFi i dag men en noe større bolig på et litt senere tidspunkt!!

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Får jeg anbefale at at du starter en BSU konto. Den vil gi deg et merkbart fradrag på skatten, og er en genial ordning. Blir litt mindre HiFi i dag men en noe støre bolig på et litt senere tidspunkt!!
Da må det jo i så fall tjenes såpass mye at man skatter mer enn man får i fradrag.. ;) Hvis ikke, er jo mye av poenget borte..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Med 60K i inntekt vil det nok lønne seg.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Med 60K i inntekt vil det nok lønne seg.
Jepp. Men om man har en lavere inntekt enn 51600,- vil man betale mindre enn 3000 kr i skatt. Og da kan man spørre seg om det er lønnsomt.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Spiralis skrev:
Får jeg anbefale at at du starter en BSU konto. Den vil gi deg et merkbart fradrag på skatten, og er en genial ordning. Blir litt mindre HiFi i dag men en noe større bolig på et litt senere tidspunkt!!
Fant ut for en måned siden at BSU gjelder til man er 34. Nå har jeg 15.000 der og endelig har unge herr Meg gjort et fornuftig økonomisk trekk. Men husk at denne spareordningen bare kan benytes èn gang i livet.

:D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
jowil skrev:
Fant ut for en måned siden at BSU gjelder til man er 34. Nå har jeg 15.000 der og endelig har unge herr Meg gjort et fornuftig økonomisk trekk. Men husk at denne spareordningen bare kan benytes èn gang i livet.

Du har vel HiFi hjemme? Da har du vel kjøpt utstyret? Ergo er BSU det andre fornuftige økonomiske trekket du har gjort! :D

Man må huske at mennesket ikke lever av brunost alene. ;D ;D ;D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Spiralis skrev:
jowil skrev:

Du har vel HiFi hjemme? Da har du vel kjøpt utstyret? Ergo er BSU det andre fornuftige økonomiske trekket du har gjort! :D

Det har du jaggu rett i!!! Og sannelig har jeg ikke en mengde småinvesteringer å nyte på min hovedinvestering!!!

:) :) :) :) :) :D :D :D :D :D ;D ;D ;D ;D ;D 8) 8) 8) 8) 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
jowil skrev:
Spiralis skrev:
jowil skrev:

Det har du jaggu rett i!!! Og sannelig har jeg ikke en mengde småinvesteringer å nyte på min hovedinvestering!!!

:) :) :) :) :) :D :D :D :D :D ;D ;D ;D ;D ;D 8) 8) 8) 8) 8)
Ja kanskje man burde starte et enkeltmannsforetak som freelance musikk- og hifiskribent og generell konsulent slik at man kan trekke fra alle utgifter som lytting fører med seg. Sikker noe man kan skrive på plussiden også, slik at man kommer over MVA grensen og får trukket fra dette på alle innkjøp. Maler man naboens soverom kan man fakturere dette som lytteromskonsultasjoner eller akustikkrådgivning etc.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hadde bare flere vært like kreative som deg Deph ville nok stordelen av likningsfunksjonærer gått på Vival og Prozac. ;D

Topp Bunn