Matchende utstyr?

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Hvilket utstyr og nivå/pris vil det være på en komplett platespiller for å matche en cd spiller på nivå som feks. En dcs Rossini?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.271
Torget vurderinger
18
Hvilket utstyr og nivå/pris vil det være på en komplett platespiller for å matche en cd spiller på nivå som feks. En dcs Rossini?
Kommer vel an på hvem du spør. Tipper du vil få svar som strekker seg fra Rega P1 til "kan ikke gjøres uansett pris". Personlig så heller jeg vel mot at du kan ikke matche en dcs Rossini uansett pris, men jeg elsker vinyl og du får en virkelig god spiller til 20-30k.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.449
Torget vurderinger
2
Matche på hvilken parameter,?
1 Lyd
2 Pris
3 Prestisje/status

Vinyl er så teknisk underlegent CD at ingen platespiller uansett pris kan matche en DAC til 1000 kr, teknisk.

Men skal du ha noe teknisk stabilt og bra er i toppklassen det vanskelig å komme utenom en Technics SL1000R til 245 000kr ( legg til 10k på pickup og xxx på RIAA) .
' TECHNICS SL-1000R - Oslo Hifi Center

Det er fort gjort å betale mye med og få noe betydelig dårligere. Og du kan også få noe betydelig billigere som ikke gjør deg bort det heller

Selv har jeg ikke problem med å kose meg like mye med en digital kilde/pre til 145 000( ny pris nå, jeg betalte 50k bruk for 4år sident) og som med en av to vinylrigger som kostet meg 5000+4000 (restaurering) + pickup 5000+ RIAA 6000=20 000 totalt. Den andre (den beste? )vinylriggen kostet meg 24 000 (brukt, ny pris ca 50-60k ) komplett med PU for 15 år siden, koster vel 75k i dag, I dag kan man kjøpe en spiller med arm til 35k og pickup til 8k som gjør samme nytten....

Prisen betyr ikke alt.. i går kjøpte jeg en platespiller til 750kr på Finn, den funker fint og med en PU til 1500kr kommer det til å låte helt greit...

Jeg spiller både vinyl og Digital og savner ikke den andre når jeg hører på det ene, og motsatt. Dvs beggedeler har god nok lyd for meg.

Er pris ingen begrensning så er svaret kort og greit Technics SL-1000R

Sist redigert:

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
61
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
2
Hei,
Takk for input. Det primære er jo lyden, Hva prisen er for å få en lyd man er fornøyd betyr endel. Jeg spiller i dag på en Garrard 301 med SME arm og Lyra Kleos og en Mørk arm med benz lp.
årsaken til mitt spørsmål er at vinyl lyden jeg får er ikke på høyde med cd lyden, men årsak kan vel være at det er cd lyden jeg liker best.
F109D2D1-966D-4F68-B32A-BACFACE91079.jpeg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.044
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er mange entusiaster som sverger til det drivverket, og i topp stand er det veldig bra på mye men ikke alt. En god belte- eller direktedrevet rumler mindre f.eks.
Digitalt (jeg streamer rippede CD-er) låter nok best hos meg, men vinyl vinner på fascinasjonsnivået. Det er pussigere at det virker, og man kan jo dille med det til man stuper.

Topp Bunn