matchende senterhøyttalere

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
1
Heisann!

Jeg er på jakt etter en senterhøyttaler som skal inn i konfigurasjonen min. Front har jeg 2 Mission 782 høyttalere, og siden jeg ikke finner noen Mission senterhøyttaler fra samme serie, må jeg finne noe tilsvarende for å ivareta lydsignaturen.... Jeg vet ikke hvilke elementer som sitter i mission sine høyttalere, så det er vel her spørsmålet befinner seg, hva kan brukes isteden?

Jeg har ingen ambisjoner om å åpne høyttalerne for å finne ut hvem som har lagd elementene ;D

H

hobby

Gjest
Jeg tør påstå at det ikke er tilstrekkelig å forsøke å lage en senter selv eller å finne en senter fra annen produsent med samme type elementbestykning da sannsynligheten for at du vil ende opp med en senterkanal med klart forskjellig lydsignatur er nokså stor.

Jeg mener dette er en stor feil mange gjør når de bygger hjemmekino. Selv om senterkanalen er veldig bra - og evt. bedre enn L+R - så vil ikke alt falle på plass. Det blir ganske enkelt merkbart mer harmonisk og bedre surround-opplevelse når man har like og gode høyttalere.

Jeg har hatt flere senterkanaler opp igjennom og min erfaring er uten tvil at det beste er å ha senter og L+R høyttalerne av samme merke. Disse erfaringene har jeg fra rimeligere utstyr til Aerial oppsettet jeg har nå, og i ulike konfigurasjoner hvor senter har vært bedre eller dårligere enn hovedhøyttalerne. Man må ikke glemme at høyttaler produsentene legger ned mye arbeid i å matche høyttalerne til hverandre. Jeg er også tilhenger av å ha samme type høyttalere i bakkanaler. Dette er ikke like kritisk, men helt klart en fordel og da særlig om du har 7.1 oppsett.

Vil ellers på det sterkeste anbefale å velge høyttaler produsent som virkelig har lagt vekt på en skikkelig senter-kanal. Altfor mye pinglete sentere ute og går...

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har selv erfaring for at senter fra samme leverandør og serie ikke låter likt som frontene! Prøvde mye her før jeg tilslutt kuttet ut senteren og bruker bare frontHT foran. Mye bedre respons spesielt i bassen. Finner ingen senter som gjør jobben like godt.

Synes det er viktigere å legge litt kroner i side- og bakHT enn å bruke senter.

Topp Bunn