Matche for-og effektforsterker.

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
Hallo trenger noen tips, har ikke peil.

Er på jakt etter ny forforsterker og lurer på om gain, frekvens response og den type ting på effekten har noe å si på
forforsterker jeg eventuellt kjøper?

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Absolutt, men de fleste "vanelige" effekter fungerer fint med "vanelige" pre amper. passe gain i begge.

Men, mye hifi utstyr er ikke helt vanelig. Frekvensgang tror jeg er greiest å forsøke å lytte til da det er vanskelig å finne ut av, da de fleste opplyses til å være flate.
Så det som jeg ser som første ting å sjekke er gain.
Å har man 1:1 gain i både pre og effekt så kan man få problemer med å få ut nokk lyd hvis man ikke har sinsykt følsomme høytalere.

Skal du ha passiv pre kan du regne med å maks få ut 1:1, så da er du avhengig av at det er en hvis gain i effekt ampen din.

er det mye gain i pre ampen, kan du leve med en 1:1 "buffer" effekt amp

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noe av det viktigste for godt lydresultat er at utgangsimpedans i pre passer med inngangsimpedans i power.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, det er akkurat som i linken. Men de sier 1:200 (forhold mellom utgangs- og inngangsimpedans) mens det ellers er ganske vanlig å si et forhold på minst 1:100.

De påpeker jo også at det kan være lurt å anskue forsterkeren som et hele, dvs velge trinn som er laget for hverandre. Det er jeg helt enig i; sjansene for redusert lydkvalitet er mye større ved "blind" mix & match enn ved å bruke produkter som er godt tilpasset hverandre (ie for alle praktiske formål vanligvis samme produsent og produktserie).

Hvis man så liker f.eks Rotel-lyden, Classe-lyden eller hva nå man har, hvorfor skulle man så ikke like den ene av de matchende forsterkerhalvdelene? Liker man lyden fra en Naim power, så liker man vel vanligvis lyden fra en Naim pre også. Nei, passe seg for de vanligste fallgruvene som medfører hverken-eller-lyd.

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
Takk for fine svar!
Da ser jeg vel for meg at jeg prøver å finne en pre fra samme produsent.
Det virker enklest for en som ikke sitter med så mye kunnskap om slikt.

mvh
TM

Topp Bunn