Martin Logan Vista

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Som noen kanskje vet, så har jeg eget (alternativt) lytterom i kjeller`n
Etter i den senere tid å ha oppgradert til nytt forsterkeri i stua, så sitter jeg tilbake med
2x Bel Canto eVo II (modifisert), Musical Fidelity KW Linestage som er flyttet ned.
Dac og ht. er det heller "sparsomt" med Zhaulo (mod) og Mission 750LE (ikke dårlig men ikke helt i stil med resten ;D )
Men jeg har også vinyl der nede Rega 3 og en MF riia.
I første omgang har jeg begynt å leke med tanken på høyttalere.
Da har jeg i tankene å gå for en annen type ht. enn jeg har i stua (cremona-dynamiske).
Noe som har streifet tankene mine i det siste er da Martin Logan Vista.

Rommet er 3,05 bredt og 4,65 langt og 2,40 høyt, det er videre gjort en del med innredning/bekledning.
Jeg kan plassere Vista 1,30 meter (++?) fra "frontvegg" og ca. 75 cm fra sidevegg målt fra Vistas inneside, alternativt nærmere sidevegg.

Kan dette fungere greit eller er det delvis dødfødt?
Edit; jeg mener vel bra (et litt sterkere adjektiv) ;)

Ønsker innspill både fra de som mener de kan bidra uten selv å ha direkte erfaring med ML, og helst fra de som har egen erfaring med (særlig Vista/Vantage) og gjerne med tilsvarende lite rom +-

Mvh.KW

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Jeg har erfaring med Vantage og Summit (som jeg selv har). 75 cm fra sidevegg går bra. Hva mener du med "frontvegg"?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Med frontvegg mener jeg veggen foran meg som jeg ser mellom ht. (altså bak ht.)
Mvh.KW

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg har mine Summit (som ligger til salgs her på sentralen ;)) nærmere sidevegg og ca. like langt fra bakvegg uten problemer ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.898
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
På Cardas` hjemmesider ligger en formel for oppstilling av elektrostater, hvor høyde på høyttaler er utslagsgivende for avstand til bakvegg. Det funket bra hos meg.
Når det gjelder sidevegg, så er det nok lettere å sette opp en fulltoneelektrostat, da spredningsmønsteret tilsier at du nesten ikke får refleksjoner fra sidevegg. Med hybrider blir det nok litt annerledes, men det spørs vel litt på delefrekvensen mellom dipol og basskasse?
mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Viking skrev:
Jeg har mine Summit (som ligger til salgs her på sentralen ;)) nærmere sidevegg og ca. like langt fra bakvegg uten problemer ;)
Hei Viking! Jeg har jo sett det da :)
Jeg aner vel vedlig sterkt hvorfor også, og er det som jeg tenker, at du også har tenkt på det nye (eventuelt) i samme rom?
Du har jo et betydelig lengre rom enn meg.
Jeg vil bare skaffe meg mest og best grunnlag før jeg eventuelt begynner høstjakten.
Summit blir alldeles for dyre for meg til dette "andre" rommet ;)
Mvh.KW

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
På Cardas` hjemmesider ligger en formel for oppstilling av elektrostater, hvor høyde på høyttaler er utslagsgivende for avstand til bakvegg. Det funket bra hos meg.
Når det gjelder sidevegg, så er det nok lettere å sette opp en fulltoneelektrostat, da spredningsmønsteret tilsier at du nesten ikke får refleksjoner fra sidevegg. Med hybrider blir det nok litt annerledes, men det spørs vel litt på delefrekvensen mellom dipol og basskasse?
mvh
Jeg brukte Cardasmetoden for "vanlige" høyttalere på Summit og det fikk bort en del romrelaterte problemer :)

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
KW skrev:
Med frontvegg mener jeg veggen foran meg som jeg ser mellom ht. (altså bak ht.)
Mvh.KW
Ok, 1,3 m holder i massevis. :)

U

utgatt60135

Gjest
Hva hvis jeg har sammenlignet ML Vantage mot Cremona i samme oppsett. Kan jeg delta da?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Hva hvis jeg har sammenlignet ML Vantage mot Cremona i samme oppsett. Kan jeg delta da?
Hei!
Det er klart du kan ;)
Nå er ikke ML kontra Cremona et tema, siden jeg skal ha (evntuelt) ML Vista i annet anlegg og rom og ikke som erstatning for Cremona.
Hvilke forsterkerkombinasjon en Cremona blir lyttet til kan være svært avgjørende for de konklusjoner en trekker, dette av egen erfaring etter at Karan Linestage og 270 effekt er på plass, så er det sagt ;)
Det jeg ønsker å vite mest mulig om er Vista i lite rom med en 8 tommer veldig nært et betonggulv med teppe på.
Hvilken vei vender bassporten f.eks. ned elle bakover?
Mvh.KW

U

utgatt60135

Gjest
Da har jeg ingenting å bidra med :-[. Jeg får heller bare følge med siden jeg har lyst på dem selv :).

T

timc

Gjest
KW skrev:
Lyngen skrev:
Hei!
Det er klart du kan ;)
Nå er ikke ML kontra Cremona et tema, siden jeg skal ha (evntuelt) ML Vista i annet anlegg og rom og ikke som erstatning for Cremona.
Hvilke forsterkerkombinasjon en Cremona blir lyttet til kan være svært avgjørende for de konklusjoner en trekker, dette av egen erfaring etter at Karan Linestage og 270 effekt er på plass, så er det sagt ;)
Det jeg ønsker å vite mest mulig om er Vista i lite rom med en 8 tommer veldig nært et betonggulv med teppe på.
Hvilken vei vender bassporten f.eks. ned elle bakover?
Mvh.KW

Bassporten vender bakover. omtrent midt på kassen.

-Tim

KEN

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Antall liker
6
Hei KW
Hørte rykter om at du tenker på ML etter en lytteaften hos en av våre medlemmer. Vi kan jo ta mine vantager hjem til deg for å prøve. I og med at jeg går med planer om summit kan det jo hende at vantagene blir stående igjen hos deg.
Hilsen
nr. 1

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
KEN skrev:
Hei KW
Hørte rykter om at du tenker på ML etter en lytteaften hos en av våre medlemmer. Vi kan jo ta mine vantager hjem til deg for å prøve. I og med at jeg går med planer om summit kan det jo hende at vantagene blir stående igjen hos deg.
Hilsen
nr. 1
Dette høres jo bare topp ut, da får jeg jo prøvd de i rommet :D
Kanskje i stua også ::)
Dette kan jo medføre mer enn bare nye i kjellern.
Cremona egnet seg ikke der, men det var ikke med Karan settet som drivere.
Har blitt fortalt at det er av betydning hvor god kontroll det er over basselementene i mindre rom.

Mvh.KW

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Enig, kunne vært artig å høre ML i din stue drevet av Karan. Tror det kunne fungert bra, såfremt man klarer integrere bassen.

Men da mangler du fortsatt høyttalere i kjelleren ::)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
EiK skrev:
Enig, kunne vært artig å høre ML i din stue drevet av Karan. Tror det kunne fungert bra, såfremt man klarer integrere bassen.

Men da mangler du fortsatt høyttalere i kjelleren ::)
Hei EiKaran!
Du får ganske sikkert anledning til det ;)
Kan jo prøve både det ene og andre her.
Mvh.KaranW

Topp Bunn