Beklager på vegne av forumet at denne ikke er besvart. Martin Logan er noe av det beste markedet har å by på av høyttalere og bør dekkes på et forum som dette
Vista er forgjengeren til dagens Theos, og er en nyere modell enn Odyssey. Vista var vel entry level for Martin Logan i 2005. Jeg besvarer med forbehold om at jeg ikke har hørt disse modellene selv, men uttaler meg på generelt grunnlag vedrørende Martin Logan høyttalere (vi nordmenn er veldig glade i B&W og Magico for tiden ser jeg ).
Fordeleren med å kjøpe vista er to ting: Det er en nyere høyttaler. Ettersom panelene tross alt har en levetid (fra 8 til 25 år + helt avhengig av modell og hvordan høyttalerne er behandlet - de liker ikke røyk, direkte sollys, temperatursvigninger og fuktige rom) er det en lavere risiko ved å kjøpe Vista. Martin Logan forbedrer også hele tiden matchen mellom bass og panel fra modell til modell, slik at integrasjonen er nok etter all sannsynlighet bedre på Vista enn på Odyssey fra 2001.
Odyssey er en generasjon eldre enn Vista, men fikk mye skryt - og den har større paneler som ofte/alltid gir et bedre lydbilde. Odyssey er også en modell høyere/bedre enn Vista - men som sagt er det en risiko for at integrasjonen mellom panel og bass er dårligere. Den største risiko er derimot behandlingen og alderen på panelene.
Spørs på pris - men hvis du har mulighet ville jeg nesten ha sett på brukte eller demobrukte Theos eller Ethos - da kjøper du nåværende generasjon med mest mulig integrasjon og lavest mulig alder på panelene - og du har full kontroll på hvordan du vedlikeholder og behandler høyttalerne.
Elektrostater krever plassering, behandling og kjærlighet - men etter min mening utspiller de alle andre høyttalere flere ganger prisen og de er verdt det.