Marsjer

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg ser at det er endel her på forumet som har, eller har hatt, tilknytning til korpsmiljøet, og jeg kunne ha lyst til å få vite litt om folks favorittmarsjer. Jeg for min del synes det er mye bra norske, svenske og tyske marsjer. Med fare for å virke sjåvinistisk: Valdresmarsjen kommer høyt på min favorittliste! Videre:
Tyske: Florentinermarsj, Nibelungenmarsj, Hoch Heidecksburg (med et forbehold om stavefeil)
Svenske: Kungliga Waxholm, Mot ljusare Tider, General Cederskiöld, Carolus Rex
Norske: Nevnte Valdresmarsj, Defilermarsj, Bojarenes Inntogsmarsj (forutsatt at den ikke spilles for fort. Gjelder
forøvrig også Valdresmarsj)

Ser ut som om jeg ikke er så glad i 6/8 marsjer... ;D Ett unntak dog; In Storm And Sunshine.

Jeg har sikkert glemt flere enn jeg har listet opp...

Kunne være gøy å lese om andres øde øy-marsjer.

PS: Det er en norsk marsj som jeg tror heter IR18 eller noe slikt. Vet noen om denne kan skaffes på CD?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.814
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Heisann, det var litt av et tema.
Jeg har vært gjennom mye flott marsj-musikk i mitt liv, men det begynner å bli noen år siden så detaljene svikter litt. Det er heller ikke så ofte jeg hører på denslags lengre, kanskje jeg må grave fram

Av ting jeg har spilt selv husker jeg noen favortter i farten

Svenske:
-Gardeskamerater, Sam Rydberg, eller 'Kungliga Vaxholm...', den har du
-Hemvärnsmarch, Helge Damberg
-Under Blågul Fana, Viktor Widquist
Generelt er alt av Sam Rydberg verd å få med seg.

Tsjekkisk:
-Tektstilarbeidermarsj (Textilaku) , Karol Pádivý
-Gruss an Böhmen, Ernst Mosch
Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=WOffV40nhtU
(festlige video-bilder der, marsjen er heldigvis finere enn dirigenten! )

Russisk:
-Farvel til en slavisk kvinne, Vasily Agapkin
Eksempel: http://vetros.narod.ru/muz/Agapkin_Farvel.mp3

Ellers må vi ikke glemme Julius Fucik, også fra Böhmen, med hans uforglemmelige Florentinermarsj, og Gladiatorenes Inntogsmarsj. Store klassikere.

Engelsk:
Her er det brassband som gjelder, og William Rimmer er kongen. Mange av hans ting finnes for military band også. En populær er Puncinello, kanskje den fineste 6/8-marsjen jeg vet om.

De fleste av disse finnes godt representert på youtube, problemet er at mye er så dårlig framført. Det gjelder å finne gode innspillinger, og mine favoritter på plate er gjerne tsjekkiske fra 60- og 70-tallet. Dirigenten Rudolf Urbanec hadde mye bra på Supraphon. Supraphon hadde eget korps, et av verdens fineste, Grosses Suppraphon-Blasorchester, de låt fenomenalt og finnes kanskje å få tak i på CD.

ps: glemte å nevne Frelsesarmeen, der er det mye bra, men det blir kanskje litt på siden.

Jørgen

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Ja, tro det eller ei, men dette har faktisk vært min inngangsbilett til HiFi interessen. Etter å ha spilt i korps store deler av mitt liv har jeg blitt så kritisk til hvordan musikk skal høres ut at et godt HiFi anlegg er et must for å høre god musikk.
Emnet ditt skaper gode minner. Kungliga Vaxholm er vel en av mine store favoritter, likeledes Hoch Heidecksburg. Har vel ellers spilt det meste av det dere nevner opp, og som barytonist var det mange melodiførende partier i gode marsjer. Ellers er vel National Emblem en marsj alle janitsjarmusikere har vært med og spil. Ellers kan nevnes: bl.a. Alte Kameraden og Stars and stripes forever.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ja, Sousa har betydd enormt mye. Han hører ikke akkurat til mine favoritter, men jeg liker El Capitan. Den begynner i 6/8 men slår senere over i 2/4. Det liker Lund! ;D
Riktignok går den tilbake til 6/8 men det får tåles...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva er det som skjer i "triodelene" på 90% av alle skikkelige marsjer?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.814
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
I 90% av tilfellene: Trompet/kornett-leppene begynner å sprekke, og baryton/euphonium sjarmerer alle med høytflygende obligat. Slaget avgjøres deretter i en 'bass-solo'-del, der grovmessingen senker skuta med hard hånd og høy fane! 8)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
emotikon skrev:
I 90% av tilfellene: Trompet/kornett-leppene begynner å sprekke, og baryton/euphonium sjarmerer alle med høytflygende obligat. Slaget avgjøres deretter i en 'bass-solo'-del, der grovmessingen senker skuta med hard hånd og høy fane! 8)
Riktig det også J ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.859
Marsjer ja, har noen strålende marsj-innspillinger med Black Dyke liggende på loftet hos min mor. Kanskje dags for å hente dem ned i lyset igjen etter over tjue år i mørket...

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.814
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
Jøgga skrev:
emotikon skrev:
Riktig det også J ;D
When the going gets tough, the tough get going ;)

Litt spøkefullt det der, men det er et smertelig faktum at de eller beste marsjene (de tøffeste svenske, tsjekkiske og russiske) er vanskelige å spille, og stiller ekstra store krav til trompeternes styrke og utholdenhet. De som har lest litt historie vet hva slags kultur og dispiplin-regimer disse marsjene oppsto under, og musikerne ble ofte utsatt for voldsomme fysiske belastninger. Gode og sterke trompetere var stor prestisje, og konkurransemomentet var sterkt, og derfor var det viktig å skrive marsjer som kunne vise dem fram. Det var ikke snakk om å trekke seg, det ble spilt til blodet rant.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har måttet stryke de flotteste marsjene av programmet fordi trompet/kornett-rekken ikke orket påkjenningen, og dette har vært korps i toppklasse.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jøgga skrev:
emotikon skrev:
Og du verden så morsomt det var for oss i baryton/euphoniumrekka å få lov til å briljere litt med en god klingende melodiføring!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.814
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
noruego skrev:
Marsjer ja, har noen strålende marsj-innspillinger med Black Dyke liggende på loftet hos min mor. Kanskje dags for å hente dem ned i lyset igjen etter over tjue år i mørket...
Da kommer du sikkert i stemning.
William Rimmer har vært nevnt.
Her er det snakk om å blåse så halve ræva henger ute!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Noen som har hørt Veterangardemusikkens siste cd fra Gardeleiren?

I april 2008 spilte Veterankorpset inn en CD med norsk marsjmusikk. Under ledelse av dirigent Oberst Christer Johanessen og produsert av Frode Thingnæs har korpset skapt et produkt det ikke finnes maken til på markedet. CD-coveret er designet av illustratør Oddmund Olsen.

Fås i hybrid SACD/CD!

Gammel jegermarsj
Gardemarsj
Vår kommandant
Generalstabens honnørmarsj
Telemark bataljons marsj
Kong Harald V
Kronprins Olav marsj
Den norske løve
Defilérmarsj
Norge i rødt, hvit og blått
Veteranmarsj