Mark Levinson 27.5

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Vurderer en brukt Mark Levinson 27.5 effektforsterker, oppgitt til 2x100W. Den er fra 1995 og jeg lurer på hva dere mener denne kan være verdt, og hva risikoen for f.eks uttørkede kondensatorer o.l er..

Nypris opplyses til 55 000. Reelt?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Er ikke ML-ekspert, men vil vel tro den har i alle fall 10 gode år igjen før ting begynner å bli modne for slike problemer som uttørking etc.

Sjekk Audiogon for sammenligningsgrunnag på pris. Bør ikke koste mer enn prisen som står der + en tusenlapp i frakt + 25% mva.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Hei!
Jeg kjøpte denne typen forsterker ny sent i -94. Mener den da kostet 49k, men er ikke 100% sikker. Uansett er ikke 55k helt på viddene. Hva den er verdt i dag er vanskelig å bedømme. Det er tross alt markedet som bestemmer og min erfaring tilsier at det er vanskelig å få de helt store prisene. Sjekk hva den går for på de utenlandske bruktmarkedene (eks audiogon) så har du en pekepinn.

Kan forøvrig anbefale ML27.5 som en meget god effektforsterker. Den høstet mange flotte anmeldelser og ble regnet for en av Mark Levinsons mest vellykkede på den tiden.

Uttørkede lytter hadde jeg ikke bekymret meg for. Tror ikke dette er et problem, men dethar kanskje andre input på?

lykke til

mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte min 27.5 ny i '93. Har aldri hatt noe tull med den. Prisen var veiledende 55000,- rundt 1995, da den gikk ut av produksjon, men det var vel mulig å prute litt på den som på det meste annet.
Uansett er det en god forsterker og hvis du får den for den prisen som står i annonsen er det IMO et røverkjøp.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.635
Torget vurderinger
1
27.5 sanket en god del stjerne kritikker i sin tid.

Uttørkede elektrolyttkondensatorer er en faktor å være oppmerksom på i gammelt utstyr. Kvalitet og driftsbetingelser (temperatur og ripple strøm) for kondensatorene er helt avgjørende for å kunne si noe fornuftig om dette. Jeg har dog en forestilling om at ML på den tiden var svært konservative mht spec på enkeltkomponenter, og sollide kjølefinner på en klasse AB-forsterker tyder på jevnt over lav driftstemperatur. Med andre ord er det noen tegn som kan tyde på at forsterkeren fortsatt har et langt liv igjen. Dersom vi anslår en estimert levetid på 20 år, dvs en restlevetid på 7 år, kjøpt til 50K kr og lineær avskriving, så har den en restverdi på ca 17K5 kr. Ut i fra denne tilnærmingen så er ikke 10K kr i bruktpris helt håpløst, på den andre siden bør man alltid sjekke hva «markedsprisen» kan være.

Vær oppmerksom på at ML fram til tidlig 90-tall (?) bukte «egne» Camac kontakter i stedet for RCA. Dersom dette er tilfelle så bør du få med egnet kabel, eller bruke XLR-inngangen.

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Vær oppmerksom på at ML fram til tidlig 90-tall (?) bukte «egne» Camac kontakter i stedet for RCA. Dersom dette er tilfelle så bør du få med egnet kabel, eller bruke XLR-inngangen.

mvh
KJ
De fleste 27.5 kom med Camac kontakter. Det finnes overganger til RCA. Kjører du balansert er det ingen problemer.
De siste 27.5 som kom var med RCA kontakter istedet for Camac.

Topp Bunn