Maria Mena

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Dette er ikke akkurat min musikalske gate, men dama kjøpte Maria Menas siste skive i dag, og jeg må innrømme at låta "Just hold me" er ganske OK.

Men jeg må si at denne skiva har en flott produksjon! Sjelden jeg snakker i store ord om "romfølelse" på et opptak, men her er det virkelig snakk om romfølelse! De har klart å få en svært behagelig klang på denne skiva! Den er spilt inn i et studio med B&W-monitorer, da ;D

Forøvrig; det Maria Mena gjør på refrenget på denne låta er IKKE lett å få til så det blir reint:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det ikke rart hvor forskjellig et oppsett kan spille og hvordan vi oppfatter innspillt musikk?
Jeg har faktisk nesten motsatt syn på denne produksjonen.
I mitt oppsett låter dette overkomprimert og hardt/kjølig.

Men musikalsk finnes det noen fine kutt. Min favoritt er den som overrasket meg ved 1.gangs gjennomlytting er spor 11, These Shoes. En herlig "uptempo" låt.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Jeg synes ikke den låter komprimert. Riktignok er det VELDIG mye diskant i stemmen hennes, og de har kjørt en veldig nær mic-plassering, som fremhever hviskingen hennes. Men resten av lydbildet låter bra. Ta skiva "Fallen" med Evanescence, som kom for etpar år siden. DEN låter komprimert!

To andre eksempler fra Phil Manzanera:
"Vozero", som kom i 2004 låter dritfint! Når man hører på denne skjønner man fort at lydbildet er "konstruert" etter helt klare kunstneriske intensjoner. Det høres ut som om det er masse plass til overs, og dermed blir det nok av rom for dynamikk.

Så har vi "50 minutes later", som kom ifjor. Den låter helt jævlig. Produksjonen låter mye mer komprimert, og du blir sliten i øra ganske fort. At låtmaterialet er endel dårligere er underordnet i denne vurderingen.

Innspill?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg synes også MM plata låter bra. Tendens til litt kvass i stemmen på noen av sporene, men ikke så mye at det er plagsomt. Fin musikk også faktisk.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Ja, jeg liker denne plata bedre og bedre.

Etter nærmere gjennomlytting synes jeg fortsatt lydkvaliteten er bra - sånn generelt. Stemmen hennes er kvass, ja, men kompet låter veldig bra.

Jeg går ut fra at:
1) Maria Mena har mye diskant i stemmen.
2) Mirkofonen er plassert veldig nær munnen hennes.
3) Det er kjørt kompressor på stemmen hennes, noe som fremhever alle detaljer i stemmen på en litt unaturlig måte. Kanskje eneste lydmessige bomskudd på skiva.

Men uansett så er dette en av de bedre singer/songwriter-skivene som kom i 2005 :D

Topp Bunn