Marantz pm6007 phono spørsmål

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hei, jeg kjøpte en Marantz Pm6007 i dag, som jeg så langt er veldig fornøyd med. Den har også phono inngang, med egen phonopre-amp.
Men, i manualen står det at man må ha egen mc head amp hvis man har en mc cart.
Jeg har da en MoFi StudioPhono, som platespiller er kobla til. Kan jeg da koble denne videre til phono inn på forsterkeren?
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.258
Antall liker
2.495
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
StudioPhono er vel et riaatrinn om du har en mc pu kobler du til en annen inngang enn phonoinngangen på Maranttzen.
 

softail

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2009
Innlegg
61
Antall liker
40
Sted
Det blide sørland
Torget vurderinger
3
Hei, jeg kjøpte en Marantz Pm6007 i dag, som jeg så langt er veldig fornøyd med. Den har også phono inngang, med egen phonopre-amp.
Men, i manualen står det at man må ha egen mc head amp hvis man har en mc cart.
Jeg har da en MoFi StudioPhono, som platespiller er kobla til. Kan jeg da koble denne videre til phono inn på forsterkeren?
Hei.
Du må velge en annen analog inngang på forsterkeren din.
Mvh softail
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Utifra beskrivelsen gitt virker PM6007 å kun ha MM inngang for pickup. MC pickup krever 20db mer forsterkning (100x) og dermed en egen forsterker FØR det går inn på MMRIAA delen på PM6007. Eller en separat RIAA som har MC inngang /funksjon, din Mofi har det…
Mofi Studio phono utgang skal da IKKE inn på noen phono inngang. Men på en inngang for CD/Aux/Tape/Line .
 
Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.966
Antall liker
6.063
Torget vurderinger
32
Som de andre skriver her så er phono-inngangen din en ekstra forsterkning fra MM-signalet opp til vanlig linjesignal. Hvis du skulle brukt Marantz-forsterkeren sin phono-inngang med en MC-pickup, så måtte du enten brukt en step-up-forsterker som hadde forsterket opp det svakere MC-signalet til MM-nivå, eller hatt en MC-pickup med like høyt utgangsnivå som en MM-pickup. Så ville riaa-trinnet i Marantz-forsterkeren tatt resten av den nødvendige forsterkningen opp til linjenivå.

Ved å koble til en ekstern platespillerforsterker/riaa-trinn som du spurte om, vil du få dobbeltforsterkning, noe som ikke ville hørtes bra ut i det hele tatt. Du ville med andre ord kjørt et MC-signal som var forsterket opp til linjenivå inn på en phono-inngang som ville forsterket dette ytterligere som om den hadde fått et MM-signal inn.

En MM-pickup har gjerne et utgangsnivå på 4-5 mV
En MC-pickup kan gjerne ligge på en tiendedel av dette, dvs. under 0,5 mV
En linjekilde har gjerne et utgangsnivå på 2 volt (eller 2000 mV om du vil).
 
Topp Bunn