Marantz PM15S1 VS Hegel H200

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Jeg er i den situasjon at jeg har en god stereoforsterker fra Marantz som jeg er også er godt fornøyd med, nemlig PM15S1. Denne forsterkeren har jeg hatt noen måneder nå og har gitt meg mye glede. Den gir en varm og rund lydsignatur ut av mine B&W CM7, som den er parret med. Mitt eneste aber er at jeg nok savner hakket mer trykkog krefter innimellom. Ikke så ofte, men det skjer. Den yter jo 90 watt i to kanaler, noe som ikke er spesielt mye, men mye tar den igjen på en meget solid strømforsyning.

Det har seg slik at jeg lenge har vært nysgjerrig på Hegel sine stereoforsterkere, både fordi jeg hører de låter meget oppløst og dynamisk, men også fordi jeg har registrert at mange er av den oppfatning at spesielt H200 spiller meget bra i kompaniskap med CM serien til B&W. Selv har jeg aldri hørt en Hegel forsterker faktisk, dermed har jeg intet sammenligningsgrunnlag i forhold til Marantzen jeg eier idag.

Mine undringer er som følger. Hva er deres tanker om et eventuelt bytte til H200 på mine CM7? Hvor stor forskjell i lydkvalitet vil være merkbart mellom disse to stereoforsterkerne, om enn spesielt hørbare forskjeller i det hele tatt hva gjelder lydkvalitet? Hvor stor forskjell i lydsignatur er det på Hegel og Marantz generelt sett?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg har tidligere hatt Marantz forsterker og har nå Hegel H4SE sammen med B&W 805D. Du har nok en god del rett i beskrivelsen av en litt snill lydsignatur fra Marantz i motsetning til mer trøkk og kraft fra Hegel. Beskrivelsene av H200 ser ut til å sprike en del fra veldig bra til "fingrene i øret" forsterker. Jeg tror dette har mye med hvilke høyttalere man parrer den med. Generelt tror jeg ikke H200 pluss lettdrevne høyttalere er en god kombinasjon, ihvertfall hvis den minner om H4SE. Den kommer nok mest til sin rett hvis den parres med litt tungdrevne høyttalere hvor den får brukt kreftene sine. Hegel sine produkter sminker heller ikke innspillingene, så uansett tror jeg et hjemlån er obligatorisk før du tar en avgjørelse.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Ketil skrev:
Jeg har tidligere hatt Marantz forsterker og har nå Hegel H4SE sammen med B&W 805D. Du har nok en god del rett i beskrivelsen av en litt snill lydsignatur fra Marantz i motsetning til mer trøkk og kraft fra Hegel. Beskrivelsene av H200 ser ut til å sprike en del fra veldig bra til "fingrene i øret" forsterker. Jeg tror dette har mye med hvilke høyttalere man parrer den med. Generelt tror jeg ikke H200 pluss lettdrevne høyttalere er en god kombinasjon, ihvertfall hvis den minner om H4SE. Den kommer nok mest til sin rett hvis den parres med litt tungdrevne høyttalere hvor den får brukt kreftene sine. Hegel sine produkter sminker heller ikke innspillingene, så uansett tror jeg et hjemlån er obligatorisk før du tar en avgjørelse.
Takk for god tilbakemelding og innspill Ketil!

Greit å få bekreftet at jeg er inne på riktig vei hva gjelder min oppfatning av forskjellene i lydsignatur mellom Marantz og Hegel. H200 virker å være en forholdsvis brutal forsterker, både hva gjelder krefter og utsalgsprisen på over 20 000 kr hos Soundgarden. Min tankegang er at CM7 er en høyttaler med stort potensiale, og som vil proffitere stort på en enda bedre forsterker. Jeg vurderer således H200 til å være et hakk bedre i kvalitet enn PM15S1 eller hva er dine tanker her? Hvor kraftig er din H4SE sammenlignet med H200?
Tipset om hjemlån skal tas med i betraktning.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Ikke nødvendigvis sikkert at det kvalitetsmessige spranget fra PM15S1 til H200 er så veldig stort. Kvantitesmessig vil du ganske sikkert merke forskjell i H200 sin favør i form av mer kontroll og ro som et følge av mer krefter. Min erfaring er at man skal legge en del penger i det før man virkelig merker forskjell mellom komponenter. Jeg ville ikke derfor vært overbevist om at H200 nødvendigvis er så mye bedre på ting som oppløsning, stereoperspektiv osv.

Da jeg oppgradere fra Hegel H2A til H4SE var det en stor oppgradering, men da var det en oppgradering hvor prisnivået ble mer enn doblet. Jeg tror det er på det nivået man må opp i før man virkelig merker forskjell. Forskjell mellom forsterkere i prisleiet 15-20 000 blir muligens mer smak og behag.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Jeg kjenner ikke dine høyttalere, men jeg kan si såpass som at jeg angrer på at jeg solgte min H200.
Jo mer av annet jeg hører på, jo bedre skjønner jeg hvor innst inn i hel... bra denne forsterkeren er til prisen!
Primaren jeg har nå er ikke i nærheten av H200 hverken i oppløsning eller i stålkontroll, fikk aldri H200 til å låte anstrengt på mine LS80.
Det kommer til å havne Hegel i nederste del av racket her igjen, ihvertfall!
Men som sagt: jeg kjenner ikke dine høyttalere, så jeg støtter forslaget om et hjemlån.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
HHH skrev:
Jeg kjenner ikke dine høyttalere, men jeg kan si såpass som at jeg angrer på at jeg solgte min H200.
Jo mer av annet jeg hører på, jo bedre skjønner jeg hvor innst inn i hel... bra denne forsterkeren er til prisen!
Primaren jeg har nå er ikke i nærheten av H200 hverken i oppløsning eller i stålkontroll, fikk aldri H200 til å låte anstrengt på mine LS80.
Det kommer til å havne Hegel i nederste del av racket her igjen, ihvertfall!
Men som sagt: jeg kjenner ikke dine høyttalere, så jeg støtter forslaget om et hjemlån.
Høres lovende ut det du sier, og jeg har faktisk også hørt lignende skryt fra flere andre. Det er jo antagelig ikke uten grunn at Hegel får priser både nasjonalt og internasjonalt for sitt arbeid, og H200 er jo deres flaggskip på integrert stereoforsterkersiden.

Ser at Soundgarden har flyttesalg nå, synd de ikke shipper ut noen H200 til kalaspris :)

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Jeg ser at de har flyttesalg på en H20, som jeg ikke har penger til for øyeblikket!
Det gjør litt vondt... ;)

Topp Bunn