Marantz 2235b, er power output det samme som dagens forsterkere?

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Hei,

Etter noen år med jobbing og nedbetaling av studielån så har jeg bestemt meg for å oppgradere mitt anlegg, jeg har imidlertid lite peiling og trenger litt hjelp. Jeg har en atoll 100 cd spiller, lenco L75 platespiller (Rega 300 tonearm), marantz 2250 forsterker (Power Output: 50 Watts per channel RMS into 8 ohms), og noen dårlige høytalere...

Jeg har derfor lyst til å kjøpe noen gode gulvhøytalere. Jeg er litt usikker på om power output på 50 Watt per kanal på en gammel forsterker fra 70 tallet er sammenlignbart med dagens forsterkere? Hva er optimal effekt/størrelse på høytalere til denne forsterkeren? Vil marantzen gi god lyd?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Marantz 2250, er power output det samme som dagens forsterkere?

Det var mye rart den gangen også, men Marantz var solide greier.
Jeg hadde en 2270 i over 30 år. 2 x 70 watt ut. Den forsynte seg med 500 watt fra nettet.
Du finner sikkert opplysninger om max effektforbruk på din også. Det vil si deg litt om hva den orker.
Velg høyttalere som du kan bruke sammen med andre forsterkere også. I tilfellet Marantz'en ikke holder det du håper og tror.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17

Som nevnt,så var Marantz på den tiden strømsterke saker,så det er ingenting å frykte. Det er overhodet ikke juksewatt der er snakk om her.Så sant den er i orden ellers,så vil du finne at den kan trekke det meste av høyttalere innen rimelighetens grenser. Hva som måtte matche den,er en annen sak,og det må du nesten bare høre deg fram til,om mulig.
Det meste av datidens høyttalere var jo trykkammer,så der kan du jo feks begynne.
Mvh Rune :)

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28

Takker for svar. Jeg var litt rask med skrivingen i dag, baserte på hukommelsen.. Det er en Marantz 2235b jeg har ikke 2250 (har endret tittelen på inlegget). Så den er noe mindre enn antatt.

Jeg er ikke så kjent med betydningen av effektforbruk og hvordan det virker inn. Her er hva jeg har funnet ut: 180 watts max, 30 watts @ idle, RMS Power Per Channel 35 watts.

Jeg antar at effektforburk og strøm ut per kanal setter "grenser" for størrelsene på høytalerene, finnes det noen guide her, eller har noen tips på hvordan jeg bør gå fram?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vil anta at de minste seriene til Kef med UniQ vil fungere greit, selv om det er bassrefleks.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

lacerta skrev:
Jeg antar at effektforburk og strøm ut per kanal setter "grenser" for størrelsene på høytalerene, finnes det noen guide her, eller har noen tips på hvordan jeg bør gå fram?
Hva mener du med "størrelse" på høyttalere?
Det er et par ting du bør se etter:
1: Høyttalerens følsomhet. Det sier noe om hvor høyt den vil spille ved 1 watt tilført.
2: Høyttalerens impedanskurve. Den sier noe om hvor "grei" belastning den vil være for forsterkeren. Jo flatere kurve, jo enklere last. Impedanskurven er ikke så vanlig å oppgi, men en nyttig informasjon. Spesielt i forhold til rørforsterkere.
Gamle trykk kammer høyttalere hadde nok en følsomhet godt under 90 dB.
Moderne bass refleks typer kan ligge over 90 dB.

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Takk for info. Med høytalerenes "størrelse" så mener jeg egenskaper ved høytaleren. Umiddelbart tenkter jeg da i Watt, men som jeg nå forstår fra svarene så er det mye mer som spiller inn, som høyttalerens følsomhet og impedanskurve.

Da høytalere er nokså dyrt er jeg litt redd for å bomme iht til høytalerenes engenskaper, slik at det ikke står i stil til forsterkeren min... Jeg tar gjerne imot flere tips, eventueltt litteratur vedrørende evne (helts noe for nybegynnere).

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Har en Marantz 2250B 2x50 RMS som jeg brukte på AR MST og Rogers LS35a. Var ganske tungdrevne høyttalere. Spillte fint på disse. Men passet ikke noe særlig bra på JBL høyttalere, pga klangkarakteren var for lys og skarp synes jeg. Man må se bort fra høytalere med lavere impedans. Da blir den gloheit :eek: Potmetrene måtte renses ofte...mvh Guit

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Takk for svar. Jeg noterer ;) Tenkte at når jeg har nok opplysninger så kan jeg eventuellt bygge meg noen høytalere. Har sansen for DIY :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.854
Sted
Holmestrand
Jeg har hatt en 2235. den fungerte ikke spesielt bra med LS3/5a, men ellers fikset den det meste. Spilte blant annet horn med Coral Beta 8 så det var en fryd.
Den er jo gammel, men hvis den eller er i orden ville jeg ikke ha bekymret meg for dette.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.730
Sted
Hus
Må nok ha en råere forsterker å kjøre opp i hekken på LS 3/5a for å få den til å spille bra. Har vel en driftseffekt på 83dB på 1W ??? Trenger masser av strøm :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Må nok ha en råere forsterker å kjøre opp i hekken på LS 3/5a for å få den til å spille bra. Har vel en driftseffekt på 83dB på 1W ??? Trenger masser av strøm :)
Trenger rør eller et par hundre, feite amerikanske transistorwatt. Husk forøvrig at effektivitet er oppgitt i 15/11 ohm.

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Antall liker
28
Hei igjen. På bakgrunn av svar og etter søk på bruktmarkedet, så har jeg funnet ut at høytalere fra Dali er greie å oppdrive. Har dere noen forslag til modeller fra Dali som min forsterker vil kunne drive optimalt? (Marantz 2235b: 180 watts max, 30 watts @ idle, RMS Power Per Channel 35 watts).

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
lacerta skrev:
Hei igjen. På bakgrunn av svar og etter søk på bruktmarkedet, så har jeg funnet ut at høytalere fra Dali er greie å oppdrive. Har dere noen forslag til modeller fra Dali som min forsterker vil kunne drive optimalt? (Marantz 2235b: 180 watts max, 30 watts @ idle, RMS Power Per Channel 35 watts).
Hva med Klipsch? De er meget effektive. Jeg bruker Klipsch RF-63 på min 2270, og der er det trøkk i massevis. Følsomhet er 98 dB 1W/1m.....

Topp Bunn