Manleys venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ser at Manley i Chinook manualen skriver at default om det ikke står noe annet er 150pF, så slenger den der først :)
    . A good place to start is with those values recommended by the cartridge manufacturer, less the interconnect cable capacitance. A good default value, if the recommended cartridge load capacitance is unknown, is 150 pF, the sum of cable and termination capacitance switch settings. This value reflects a de-facto standard as used by pre-amp manufacturers past and present. From there, we encourage you to try a range of switch settings until you find those values which best suit you and your accompanying components.

    Du har en viss kapasitans i kabelen(e) fra PU, gjennom armen og videre til RCA pluggen som skal inn i RIAA trinnet.
    Videre er det kapasitans i kabelen fra RIAA inngang til første forsterkertrinn.
    Tipper det drar seg mot 200 pF.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Har nå prøvd litt opp og ned, og til min P8 og Ania Pro på Heresy IV låter det i mine ører absolutt best på 100 Ohm og 150 pF, vil mulig prøve meg på enda lavere pF for å teste, men over 150 pF er det nok ingen grunn til å gå på mitt oppsett.

    Men Fy F... for et løft i lyden det ble med Chinook, jeg hadde forventet en bedring ift min Rega Aria mk1, men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ikke forventet i min villeste fantasi.

    20220127_144501.jpg
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Det gjelder mange og de fleste MC-pickuper, men ikke alle.
    Ville derfor heller sagt: Juster kapasitans og se om det påvirker lyden for din MC ;)
    Hørte en forskjell, det er er mer åpent og klarere lyd i mellom og topp på 150 pF enn på 200 pF, var litt mer ullen på topp på 200 pF på mitt oppsett. 150 pF gir detaljer jeg ikke har hørt før hos meg, meget fornøyd :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har nå prøvd litt opp og ned, og til min P8 og Ania Pro på Heresy IV låter det i mine ører absolutt best på 100 Ohm og 150 pF, vil mulig prøve meg på enda lavere pF for å teste, men over 150 pF er det nok ingen grunn til å gå på mitt oppsett.

    Men Fy F... for et løft i lyden det ble med Chinook, jeg hadde forventet en bedring ift min Rega Aria mk1, men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ikke forventet i min villeste fantasi.

    Vis vedlegget 785555
    Resistiv belastning er kun aktuell ved MC. Samme hva du velger av motstand ifm MM så forblir det 47k.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har nå prøvd litt opp og ned, og til min P8 og Ania Pro på Heresy IV låter det i mine ører absolutt best på 100 Ohm og 150 pF, vil mulig prøve meg på enda lavere pF for å teste, men over 150 pF er det nok ingen grunn til å gå på mitt oppsett.

    Men Fy F... for et løft i lyden det ble med Chinook, jeg hadde forventet en bedring ift min Rega Aria mk1, men at det skulle være så stor forskjell hadde jeg ikke forventet i min villeste fantasi.

    Vis vedlegget 785555

    manley, vettu…
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    OK.
    Men da er ikke kapasitans noe tema.
    Da er det litt merkelig at det er små forskjeller på lyden på 100pF, 150 pF og 200pF også for MC PU-er. Men det er kanskje litt typisk for hifi at en hører forskjeller selv om det i terorien ikke er noe tema :) .
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Skal ikke se bort ifra litt placebo heller, går jo litt tid fra man har hørt på en innstilling før man kan lytte til samme låt på ny innstilling. Og når jeg vet det er gjort noe så er det lett å høre "forskjell"
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Skal ikke se bort ifra litt placebo heller, går jo litt tid fra man har hørt på en innstilling før man kan lytte til samme låt på ny innstilling. Og når jeg vet det er gjort noe så er det lett å høre "forskjell"
    Ja, tror nok på at litt placebo er inn i bildet her. Hvis jeg tenker etter er nok forskjellene størst på MM-PU-ene jeg har brukt på Chinook, samt på Soundsmith moving iron. På Denon MC jeg bruker nå har jeg satt innstillingene til 100 Ohm og 100 pF, og synes det låter greit der.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Vedrørende +5dB boost modifikasjonen kjent fra Chinook SE Upscale Audio versjonen.

    Noen som kjenner verdien for de parallelle motstandene over R47 og R83?
    Kom over et bildet av denne SE (special edition) i dag som viser fargekoden på benyttet resistor er 365R. Altså samme verdi som dem som står der i dag.

    1676486394420.png


    Det ser også ut som alle nye Chinook når har denne +5 dB bosten implementert med nytt PCB silk screen merket +5dB GAIN JUMPER. Hvor de parallelle resistorene er merket R1 og R2. Man ser denne versjonen gjerne avertert som SE MKII uten at dette egentlig fremkommer av produktmerking på baksiden.

    De senere Chinook ser ut til å benytte JFET med annen kapsling enn brukt i tidligere versjoner. Samt divere kondesatorer ser ut til å variere gjennom årene. Ikke utenkelig man har produktforskjeller her som også kan påvirke lydopplevelsen. Men siden man allerede har variabler med rørene er det nok ikke lett å si hva som er årsaken skulle man sammenlig to preamper side ved side.

    1676486550781.png
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    TIl dere som er eier av Manley Mahi eller Stingray.

    Hvilke høyttalere bruker dere som dere synes er en god match?

    Jeg har kontaktet Manley, men de ville ikke gi meg noen liste eller eksempler på høyttalere de har testet med.

    Selv har jeg Stingray II med Klipsch Heresy IV og en JLAudio D110 sub som jeg er ganske så fornøyd med.

    Fra andre i utlandet har jeg foreløbig denne listen:

    Venerable ADS L-910 speakers. (Stingray)(Mahi)
    Klipsch LaScala (Mahi)
    Klipsch Heresy IV + Velodyne EQMax10" sub (Stingray)
    Klipsch Heresy IV + (Stingray)
    Klipsch Belle (Mahi)
    Klipsch P-38F (Mahi) HFS
    ProArc Studio 140 MK1 (Stingray)
     
    Sist redigert:

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke Manley, men har kikket en del på de.

    Ser at Tannoy er populært, blant annet hos hun Manley selv
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    TIl dere som er eier av Manley Mahi eller Stingray.

    Hvilke høyttalere bruker dere som dere synes er en god match?

    Jeg har kontaktet Manley, men de ville ikke gi meg noen liste eller eksempler på høyttalere de har testet med.

    Selv har jeg Klipsch Heresy IV og en JLAudio D110 sub som jeg er ganske så fornøyd med.

    Fra andre i utlandet har jeg foreløbig denne listen:

    Venerable ADS L-910 speakers. (Stingray)(Mahi)
    Klipsch LaScala (Mahi)
    Klipsch Heresy IV + Velodyne EQMax10" sub (Stingray)
    Klipsch Heresy IV + (Stingray)
    Jeg har Manley Snapper som jeg i en kort periode drev Tannoy Legacy Cheviot. Det funket helt knall og var en super match! En god bekjent kjørte Mahi og Cheviot, også god match, men rommet hans var såpass annerledes enn mitt at det var vanskelig å sammenlikne direkte... Mener å huske at jeg opplevde at det var et annet nivå av punch hos meg med Snapper.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg har Manley Snapper som jeg i en kort periode drev Tannoy Legacy Cheviot. Det funket helt knall og var en super match! En god bekjent kjørte Mahi og Cheviot, også god match, men rommet hans var såpass annerledes enn mitt at det var vanskelig å sammenlikne direkte... Mener å huske at jeg opplevde at det var et annet nivå av punch hos meg med Snapper.
    Ja, er nok et annet nivå av punch med Snapper, så derfor jeg er nysgjerrig på hva Stingray og Mahi med 20W triode matcher bra med.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    TIl dere som er eier av Manley Mahi eller Stingray.

    Hvilke høyttalere bruker dere som dere synes er en god match?

    Jeg har kontaktet Manley, men de ville ikke gi meg noen liste eller eksempler på høyttalere de har testet med.

    Selv har jeg Klipsch Heresy IV og en JLAudio D110 sub som jeg er ganske så fornøyd med.

    Fra andre i utlandet har jeg foreløbig denne listen:

    Venerable ADS L-910 speakers. (Stingray)(Mahi)
    Klipsch LaScala (Mahi)
    Klipsch Heresy IV + Velodyne EQMax10" sub (Stingray)
    Klipsch Heresy IV + (Stingray)
    Klipsch Belle (Mahi)
    Se fra innlegg 410 og utover.
    Kjørte Mahi på Klipsch P-38F.
    Fungerer knall.

    Sonicfrontiers
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg har ikke Manley, men har kikket en del på de.

    Ser at Tannoy er populært, blant annet hos hun Manley selv
    De ville ikke gi meg noen erfaringer med hva de har testet på Stingray/Mahi - siden de har såpass lavt output ift resten av porteføljen deres.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Snapper har sikkert bedre punsh da den er 100watt kontra 40, men "Magien" er bedre på Mahi med EL84 kontra Snapper sine EL34 :) .

    Sonicfrontiers
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg kan veksle mellom Tri og UL - har hele tiden kjørt triode (18W/20W) kanskje jeg bør prøve UL(32W/40W) og se om det blåser mer - Stingray.

    EDIT: Nope, rett tilbake til triode, etter en kort test.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Jeg forstår godt at produsenter ikke oppgir lister med høyttalere. Det vanlige svaret fra produsenter er vel at "vi har hørt dem på mange forskjellige høyttalere og de fungerer på alt". Hva skulle evt. Manley ikke fungere på? Kanskje veldig tungdrevne ht?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg forstår godt at produsenter ikke oppgir lister med høyttalere. Det vanlige svaret fra produsenter er vel at "vi har hørt dem på mange forskjellige høyttalere og de fungerer på alt". Hva skulle evt. Manley ikke fungere på? Kanskje veldig tungdrevne ht?
    Ikke uenig, regnet egentlig ikke med noe annet, men kunne hende de hadde noen på blokka som de har testet med selv og var villig til å dele uoffisielt, kryr jo bl. a. av Tannoy hos dem, men om de matcher bedre på de "kraftigere" modellene vet jeg jo ikke. Stingray og Mahi har jo "bare" 18W i triode, mest for egen nysgjerrighet så jeg kan ha en relevant shortlist (har 6 stk der nå) med alternativer om man skulle ønske å bytte høyttalere i fremtiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn