Manglende dør på lytte rom / loft

Assi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.02.2010
Antall liker
13
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
1
Jeg sitter i besittelse av et loft på 26kvadrat.
I dette rommet går det en trapp ned selvfølgelig, litt kjedelig hadde det ikke vært en trapp!
Men, her er det åpent ned trappa.

Vil dette ha noen spesiell innvirkning på lyden hadde jeg satt opp en dør? Og på hvilken måte eventuelt?

Er et eldre hus med lite dempetiltak. Er ganske lytt ned.
Det er panel på vegger, skråtak i alle retninger, teppe på gulv.

-Assi

J

J.J

Gjest
Litt lite info til å svare på igrunn..Men hvor mener du døra bør bør være ? Oppe eller nede ?? Og det er stort sett alltid bra med dør.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Det er mulig du får litt mere basstrykk på enkelte frekvenser helt nederst når du tetter denne åpningen. Og litt bedre symmetri. Men lyden blir nok stort sett omtrent som før.

Det viktigste er nok det positive ved å kunne lukke døra når du skal spilles musikk, eller når andre skal drive med sitt bråk ;D

Tiltaket anbefales på det varmeste. Du bør gå for en dør som har gummilister i overgangen mellom dør og karm. Vi har dør med glassrute. Tror det er 6 mm. Den stanser mye lyd.

Assi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.02.2010
Antall liker
13
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
1
jan#jan skrev:
Litt lite info til å svare på igrunn..Men hvor mener du døra bør bør være ? Oppe eller nede ?? Og det er stort sett alltid bra med dør.

Skjønner. Det lureste for min del og mest praktiske hadde selvfølgelig vært om den hadde blitt satt opp her i andre etasje. Men det kan virke begge veier også, at det kan vær lurt å sette den opp nederst i trappa.

Assi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.02.2010
Antall liker
13
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Det er mulig du får litt mere basstrykk på enkelte frekvenser helt nederst når du tetter denne åpningen. Og litt bedre symmetri. Men lyden blir nok stort sett omtrent som før.

Det viktigste er nok det positive ved å kunne lukke døra når du skal spilles musikk, eller når andre skal drive med sitt bråk ;D

Tiltaket anbefales på det varmeste. Du bør gå for en dør som har gummilister i overgangen mellom dør og karm. Vi har dør med glassrute. Tror det er 6 mm. Den stanser mye lyd.

Sier noe der, med at kan bli litt mer trøkk. Virker som bassen forsvinner nedover i trappen på en merkelig måte. Jeg kan feks stå midt i trappen å høre bassen ganske godt, gjerne like godt oppe som midt i trappa. Tenkte kanskje at en dør ville forhindre slik uro midt i trappen. Kan vell bruke en normal inne dør? Som stort sett vill gjør mye av jobben som den din, med glassrute?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Glasset som jeg har er neppe en fordel hva lydisolasjon angår. Men jeg tror kanskje en helt vanlig innedør isolerer litt for dårlig. I hvert fall hvis den har et tynt speil. Den vi har er nærmest en mellomting mellom innerdør og ytterdør rent konstruksjonsmessig. Mao ganske solide saker.

Det er jo bare å spørre noen som leverer dører hva som finnes av alternativer.

Assi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.02.2010
Antall liker
13
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
1
Allright! Får ta en runde å se hva de forskjellige har å tilby :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.903
Torget vurderinger
28
Dersom du skal sette inn en dør med det formål å redusere lyd så kan du like godt velge en lyddør, dette er standard vare.

Topp Bunn