Alt til hus og bolig Male hus

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.204
Torget vurderinger
1
Huset må males i løpet av våren/sommeren. Dette er Møre Royal-kledning som skal ha et lag med en tynn olje som egentlig er svært lett å arbeide med. Spørsmålet er nå om jeg skal gjøre dette selv eller leie inn en maler. Har fått pris på arbeid på 55 000 + maling. Jeg synes dette virker dyrt da jeg antar at mye er gjort i løpet av en helg med en lift som leies til 2000. Det er mye mulig at jeg undervurderer hvor omfattende jobb dette er...

Det er sikkert en del her inne som har erfaring med husmaling og hvor mye tid dette egentlig tar. Hva sier dere: hyre inn maler eller gjøre jobben selv?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Hørtes dyrt ut.
Kjøpte inn en sånn for å male et låvetak sist sommer. Det gikk så fort at jeg knapt kan huske å ha vært oppå der, så kan den olja sprøytes hadde jeg ikke tenkt meg om før jeg gjorde det selv.
Skal sprøyte huset i sommer og gleder meg litt allerede.

C

Cyber

Gjest
Hørtes dyrt ut. Dersom huset er greit å komme til på leier du en lift og mye er gjort på en dag eller to.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.437
Selv jeg hadde hatt meget god timebestilling med den prisen......tror jeg.
Sist jeg malte huset brukte jeg ca. en uke. To strøk.
For ordens skyld, jeg er så langt fra en erfaren maler som det er mulig å være.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.204
Torget vurderinger
1
Hørtes dyrt ut.
Kjøpte inn en sånn for å male et låvetak sist sommer. Det gikk så fort at jeg knapt kan huske å ha vært oppå der, så kan den olja sprøytes hadde jeg ikke tenkt meg om før jeg gjorde det selv.
Har allerede sett på denne sprøyta (i forbindelse med annet prosjekt). Hvordan er denne å male kledning? Tenker på vinduer, takrenner osv.

Ellers så virker det som om prisnivået tilsier at jeg gjør dette selv.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Har allerede sett på denne sprøyta (i forbindelse med annet prosjekt). Hvordan er denne å male kledning? Tenker på vinduer, takrenner osv.
Lettere maskering så bør det ikke være et problem, men det bør selvsagt være så vindstille som mulig. Bak takrenner og lignende plasser ville jeg sikkert tatt med kost først for å være safe men bortsett fra rundt veggfestene osv tror jeg egentlig det går helt fint når man først har kommet i varmen med sprøyta.

Og, det er så effektivt at det lønner seg å være to sånn at den ene fyller på maling/olje for det tar mange prosent av tiden på sånne "litt større" prsjekter.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
55000 skulle tilsi oppimot 100 arbeidstimer om vi regner 5000 for lift eller hva de nå skal bruke. Er hus kan jo være så mangt, men der er jo mulig å ta en vegg selv for å se hvor mye tid som faktisk går og deretter vurdere om du vil gjøre resten selv. Må ikke ta alt på en gang heller...

Maling er stort sett kurant å gjøre selv, men følg instruksjoner for produktene som brukes. Der går også fort en del tid på vask og slikt.

Jeg har hatt noen proffe malere i aksjon. For det første ble ting helt strøkent og jeg slapp å bruke tid og energi på å finne ut av produkter og prosesser (var mye innendørs pirk) og for det andre arbeidet de i et tempo jeg selv aldri ville kommet i nærheten av.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
Hørtes dyrt ut.

Ellers så virker det som om prisnivået tilsier at jeg gjør dette selv.
Jeg malte huset med en slik en, og det som tok tid var maskering. Selve malejobben gikk latterlig raskt. Vinduer ble gjort for hånd men kun fordi jeg ikke enda hadde kjøpt sprøyta da jeg tok de. Det kan også nevnes at sprøyte-resultatet ble langt bedre enn det lille jeg først gjorde manuelt. Inget sig eller ujevnheter ved sprøyting når jeg først hadde funnet ut riktig avstand og hastighet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.866
Torget vurderinger
1
Å nei, å male er ikke akkurat det artigste jeg vet....

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.967
Sted
Trondheim
Her skal det jo ikke males i tradisjonell forstand, men kun påføres et lag med tynn olje som er svært lett å arbeide med. Så lenge det ikke er flater som er vanskelig tilgjengelige ville jeg gjort det selv. Mitt hus har Alvdal Royal kledning som bør etterbehandles etter ca 10 år (avhengig av hvor værutsatt flatene er - de sier 6-20 år), men det er visstnok kun av estetiske hensyn, siden kledningen gråner etter hvert. Jeg har behandlet noen bord på en garasjevegg, og det går utrolig fort - oljen er ikke tung å påføre, den er svært tyntflytende.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.659
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg held på med eit nybygg, og hadde stillas oppe i haust likevel. Eg såg mitt snitt til å male heile huset - to strøk. Det gjekk nokre kveldar, men eg trur eg sparte fleire titusen.
Huset eg bur i, er bygd slik at eg berre treng eit minumum av stige for å male øvst i mønet. Resten når eg anten frå veranda, bakken eller ein krakk. Eg kjem nok til å male sjølv om ein to-tre år.
Dersom huset ditt er høgt+stort, og malejobben har ein del utfordringar er kanskje prisen fornuftig. Men i utgangspunktet er det råd å spare ein sydentur, ny platespelar eller anna fornuftig om du tek jobben sjølv.

Topp Bunn