Maktmisbruk eller god forvaltningspolitikk?

V

vredensgnag

Gjest
Jeg eide ved sjøen i noen år. Det gikk opp for meg at har man eiendom i den sonen så utsettes man for eiendomsapartheid. Regler og påbud som ville vakt harnisk og opprør i et vanlig villastrøk regner ned over dem som eier ved sjøen - ganske i strid med krav om likhet for loven, men med henvisning til at andre lover må gå før eiendomsretten.

Selv om jeg var fastboende så måtte jeg akseptere forskjellsbehandling av min eiendom i forhold til eiendommer som befant seg noen meter lenger unna vannet. Mitt tilfelle var ikke et stort problem, eiendommen lå for seg selv i et område med liten ferdsel, men man stusser litt når konsesjonsbestemmelser, boplikt, tilgangskrav o.a. er slik, i en sjøfartsnasjon med en av verdens lengste kystlinjer, at det å bo mot sjøen blir rene helvete for mange.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
HVA????? Dette er faen ikke mulig......

Man er rettsløs i dette riket her. For et overgrep!!! Og til hvilken "gevinst"???

Er selv født og oppvokst i Oslo og har bodd her hele livet, 50 år. Bruker alle disse øyene selv, regelmessig, samt andre deler av indre Oslofjord imkl. Ormøya, Malmøya, Ulvøya og hele strandsonen utover østsiden inn i Bunnefjorden. Et typisk felles trekk for alle stedene er at det stort sett er befolket i de 8.73 dagene av sommeren da sola steiker og det er 32 grader. Ellers er det rimelig dødt....
Og det er fortsatt plass på de beste dagene!!!

De få kvadratmeterene man kan "vinne" ved å gjennomføre et så idiotisk forslag har INGEN betydning for almenheten, kun for de ansvarsløse politikeres ego, disse vandalene som ikke tåler at noen eier noe som helst.

En skam For Oslo dersom noe slikt blir gjennomført. Kommunen har mere en nok areal som blir dårlig vedlikeholdt allerede.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tipper det er noen som har bommet på datoen med denne nyheten. :-\

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.567
Torget vurderinger
24
Neida - det ville da stått at de som har hytte i strandsonen skal unntas fra 50m.-regel og skjermes fra trafikk fra den gemene hop ;D ;D ;D

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.777
Torget vurderinger
1
Desse ondsinna kommunistane i H og FRP ;D.

S

Smorte24

Gjest
Palmaris skrev:
Desse ondsinna kommunistane i H og FRP ;D.
La oss heller si at så å si alle politikerne i Norge er udugelig uansett parti.

G

Gjestemedlem

Gjest
Smorte24 skrev:
Sant nok, hva skal vi med dustete politikere når vi like godt kan avgjøre alle saker på ekte demokratisk vis gjennom en avstemming på VG-nett?

S

Smorte24

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Smorte24 skrev:
Sant nok, hva skal vi med dustete politikere når vi like godt kan avgjøre alle saker på ekte demokratisk vis gjennom en avstemming på VG-nett?
Nei la oss heller få folk som vet hva de gjør og ikke går rett ut fra videregående og inn i politikken og så senere blir minister slik som Brustad.

Vi kan vel være enig at dette forslaget fra politikerne i denne tråden er idiotisk , så kan vi også være enig at Norge generelt ikke blir bra styrt og hadde det vært et privat firma ville det ha gått konkurs.

S

Stereo_Mono

Gjest
Var det ikke en avisartikkel en stund tilbake, som påpekte at Norge har den laveste utdannet regjeringen i de utviklete land i Europa?

G

Gjestemedlem

Gjest
Smorte24 skrev:
Nei la oss heller få folk som vet hva de gjør og ikke går rett ut fra videregående og inn i politikken og så senere blir minister slik som Brustad.
Man kunne jo stilt krav til velgere også. For å få utlevert valgkort burde man kunne dokumentere en IQ over 90. Men det kunne jo fort rokket om på styrkeforholdet i norsk politikk da. Frp hadde lett havnet farlig nær sperregrensen da... På den annen side er det jo ikke sikker at det hadde vært så dumt. :)

Når det gjelder den hyttesaken, hvis det hele ikke bare er en aprilspøk da som jeg fremdeles tror, så står det jo i DN-artikkelen:

"Planforslagene skal nå behandles politisk i Oslo Kommune."

Så det er vel litt tidlig å skylde på politikerne ennå i alle tilfeller. Kan jo hende de finner bedre ting å bruke 100 milloner på?

S

Smorte24

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Smorte24 skrev:
Man kunne jo stilt krav til velgere også. For å få utlevert valgkort burde man kunne dokumentere en IQ over 90. Men det kunne jo fort rokket om på styrkeforholdet i norsk politikk da. Frp hadde lett havnet farlig nær sperregrensen da... På den annen side er det jo ikke sikker at det hadde vært så dumt. :)

Når det gjelder den hyttesaken, hvis det hele ikke bare er en aprilspøk da som jeg fremdeles tror, så står det jo i DN-artikkelen:

"Planforslagene skal nå behandles politisk i Oslo Kommune."

Så det er vel litt tidlig å skylde på politikerne ennå i alle tilfeller. Kan jo hende de finner bedre ting å bruke 100 milloner på?
Så er det tilbake å skrive nedlatende mot FRP velgere, med tanke på hvordan alt forfaller her i landet så kanskje de med høy i iq ikke burde styre landet.

Det som litt morsomt er at AP velgere skriver at FRP velgere er de med lavest utdannelse og er derfor idioter og burde holde kjeft.

Og Arbeiderpartiet ble dannet av?

Vet at Gjestemedlem er venstre velger, ihvertfall var i valget 2009.

G

Gjestemedlem

Gjest
Smorte24 skrev:
Vi kan vel være enig at dette forslaget fra politikerne i denne tråden er idiotisk , så kan vi også være enig at Norge generelt ikke blir bra styrt og hadde det vært et privat firma ville det ha gått konkurs.
Vet nå ikke helt jeg. Det er vel ikke mange land i verden med større overskudd. Ikke mange land i verden med bedre politisk system eller styre heller.

Men Smorte24 kan jo kanskje fortelle hvilke land i verden som har et så mye bedre styre enn Norge, og hvor den menige innbygger har det spesielt mye bedre? Hva er det du sammenligner med der vi kommer så dårlig ut?

Det finnes endel rare enkeltsaker som politikere og administrasjon kan finne på... men de blir jo mer som pussigheter å regne i den store sammenhengen. Og selv om man sikkert kunne ønske seg en og annen forandring i budgettene, så er det jo et stykke derfra til å ville avskrive det politiske system som dårlig fungerende, politikere som udugelige og Norge som dårlig drevet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Smorte24 skrev:
Et privat firma som går med gigantoverskudd hvert år, reinvesterer overskuddet i verdipapirer over hele verden, eier > 1% av alle børsnoterte firmaer i verden, og er gjeldfritt ... går ikke konkurs. Det er ikke engang mulig å gå konkurs med den finansielle styrken. Et privat firma som ble drevet på samme måte som kongeriket ville gjort eierne stinkin' filthy rich.

Så kan jeg være enig i at det er mye som kunne vært gjort enda mye bedre, spesielt i halvprivatiserte misfostre som NSB, Jernbaneverket, Posten, Veivesenet, osv, men du skal faktisk lete en god stund for å finne land som er vesentlig bedre styrt. Utenfor Norden finner du dem ikke.

Det konkrete forslaget som startet tråden er bare dumt. Det er ikke verdt kostnaden. Dette er et høringsutkast fra plan- og bygningsetaten ("byråkratene") som nå skal opp til behandling i planutvalg og bystyre ("politikerne"). Med andre ord, "politikerne" har ikke engang uttalt seg om saken ennå, og kommer etter alt å dømme til å avlive den prompte når de først får den til behandling.

Men det var enda mer idiotisk pengebruk å bygge om Holmenkollbakken til 1,8 mrd uten å ha snev av kontroll underveis. (Edit: For å gjøre det hintet krystallklart for enkelte lesere, la meg minne om at det var en FrP-byråd som hadde ansvaret for den fadesen.)

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
Et privat firma som går med gigantoverskudd hvert år, reinvesterer overskuddet i verdipapirer over hele verden, eier > 1% av alle børsnoterte firmaer i verden, og er gjeldfritt ... går ikke konkurs. Det er ikke engang mulig å gå konkurs med den finansielle styrken. Et privat firma som ble drevet på samme måte som kongeriket ville gjort eierne stinkin' filthy rich.
Jepp, en sentral forutsetning for å kunne gå konk som stat er å ha gjeld i utenlandsk valuta. Det har ikke Norge, ergo er det ikke noe å gå konkurs på. Staten har litt gjeld i norske kroner, men de er ikke nødvendig per se så lenge statsbudsjettet går med overskudd hvert eneste år.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette viser at vi ikke må undervurdere de som aldri har opplevd styringsansvars evne til å komme med totalt absurde uttalelser. Norge som privat firma ville gått konkurs. Det er uten tvil det aller dummeste og vanskeligst bevisbare jeg har lest her. Det viser en total mangel på innsikt, eller et innbitt ønske som gjør en blind og døv.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Norge som privat firma ville gått konkurs. Det er uten tvil det aller dummeste og vanskeligst bevisbare jeg har lest her. Det viser en total mangel på innsikt, eller et innbitt ønske som gjør en blind og døv.
Det var et forummedlem (husker ikke hvem ::)) som for noen dager siden skrev: "Kan bare ikke fatte hvor dumme folk egentlig kan bli". Nei det er ikke greit, dette med forståelse, det er sikkert.

S

Smorte24

Gjest
Ta bort naturresursene og ja Norge hadde vært konkurs, 800 milliarder i etterskudd på infrastrukturen.

At de har vært heldige med at Norge har mye naturressurser som selger seg selv er ikke det samme som de styrer bra.

Kan ikke se at de gjør noe som helst som skaper verdier i Norge, ser bare at de sløser med blant annet 12000 nye i det offentlige som kun er en kostnad.

Men jeg ser jo her at de samme 5-6 rød/grønne spirene slenger seg på for å undertrykke alle som ikke er enig i de politisk.

I virkelig sosial ånd, alle skal være med så lenge du er enig i oss.

Kom med noen gode eksempler uten å blande inn naturressursene som beviser at våre politikere styrer landet bra og at modellen ville fungert i det private.

N

nb

Gjest
Smorte24 skrev:
Ta bort naturresursene og ja Norge hadde vært konkurs, 800 milliarder i etterskudd på infrastrukturen.
Norge hadde sett helt annerledes ut da, så sammenligningen din er dustete. Vi hadde nok funnet på noe annet å drive med, hadde neppe hatt like generøse velferdsordninger osv, osv.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Smorte24 skrev:
At de har vært heldige med at Norge har mye naturressurser som selger seg selv er ikke det samme som de styrer bra.
Men nå var det vel dette med konkurs eller ei som var spørsmålet, var det ikke? Det kryr av aksjeselskaper som lever godt av monopol- og grunnrenter mer enn av god drift. Prøv med tunga sånn circa i midten av munnen neste gang. Men joda, dette er vanskelig, det er det.

Smorte24 skrev:
Men jeg ser jo her at de samme 5-6 rød/grønne spirene slenger seg på for å undertrykke alle som ikke er enig i de politisk.
Det er jo selvsagt leit at du føler deg undertrykt, men du har jo selv vært inne på at der er en del liberale venstrefolk blant knugerne. Men Venstre er jo litt grønt og da, det er jo det.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
nb skrev:
Smorte24 skrev:
Norge hadde sett helt annerledes ut da, så sammenligningen din er dustete. Vi hadde nok funnet på noe annet å drive med, hadde neppe hatt like generøse velferdsordninger osv, osv.
Sammenligningen er ikke dustete, tar du vekk oljen sitter vi igjen med kjøpesentre og en forvokst offentlig sektor. Norge er avhengig av salg av råvarer og i såmåte ligger begrepet "banarepublikk" ganske nær.
Problemet slik jeg ser det, er at nordmenn er veldig flinke til å bruke penger på velferdsordninger (altså offentlig sektor), men å skape verdier? Tja.......

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Smorte24 skrev:
For ordens skyld: Jeg blir vanligvis regnet for å høre til på høyrekanten av Høyre, og jobber til daglig med å gjennomføre effektiviseringsprogrammer i privat sektor, både i Norge og diverse andre land. Rød/grønn spire kan du være selv.

Hvis du reiser litt i andre land, som for eksempel USA, vil du fort oppdage at offentlig sektor kan være veldig mye dårligere drevet enn i Norge. Poenget er ikke at det er perfekt her, men at det er enda mye verre de fleste andre steder.

N

nb

Gjest
Gubra skrev:
Sammenligningen er ikke dustete, tar du vekk oljen sitter vi igjen med kjøpesentre og en forvokst offentlig sektor. Norge er avhengig av salg av råvarer og i såmåte ligger begrepet "banarepublikk" ganske nær.
Problemet slik jeg ser det, er at nordmenn er veldig flinke til å bruke penger på velferdsordninger (altså offentlig sektor), men å skape verdier? Tja.......
Som sagt: Vi hadde funnet noe annet å leve av og neppe unnet oss så mye offentlig velferd og neppe blitt en nasjon av sytere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Smorte24 skrev:
Rike naturressurser er ingen forutsetning for at et land er bra å leve i. Ta Angola f.eks. (Det er et stort land som ligger sør i Afrika.. der negrene bor vet du.) Det er et fantastisk rikt land, mye rikere enn Norge, men akk så vannstyrt og konfliktfylt. Så menneskene som bor der har det ikke så bra likevel. Eller Saudi Arabia... kanorikt land, men akk så vannstyrt.

Kan ikke se at de gjør noe som helst som skaper verdier i Norge, ser bare at de sløser med blant annet 12000 nye i det offentlige som kun er en kostnad.
Uffda, har du lest i brosjyrer nå igjen?

Se på det som frivillig voksenopplæring. Du trenger ikke betale oss engang. Vi er generøse slik. Men det er ikke så lett å vite helt hvilket nivå man skal ned på for at det ikke virker belærende. Det går seg nok til, ha tålmodighet med oss spirene.

Kom med noen gode eksempler uten å blande inn naturressursene som beviser at våre politikere styrer landet bra og at modellen ville fungert i det private.
Du mener ta bort alle politikerne, alle ressursene, alle pengene, alle lovene og reguleringene, alt byråkratiet, alle de der "offentlige" som koster penger, ... ja hva har vi da?

S

Smorte24

Gjest
Asbjørn skrev:
Smorte24 skrev:
For ordens skyld: Jeg blir vanligvis regnet for å høre til på høyrekanten av Høyre, og jobber til daglig med å gjennomføre effektiviseringsprogrammer i privat sektor, både i Norge og diverse andre land. Rød/grønn spire kan du være selv.

Hvis du reiser litt i andre land, som for eksempel USA, vil du fort oppdage at offentlig sektor kan være veldig mye dårligere drevet enn i Norge. Poenget er ikke at det er perfekt her, men at det er enda mye verre de fleste andre steder.
Da beklager jeg på den sterkeste ovenfor deg, men gjengangen og ikke bare på dette forumet er at de rød/grønne deltakerne skriver nedlatende om alle som er uenig i de.

Dessverre så har jeg også blitt slik etter behandlingen jeg fikk på dette forumet under valget i fjor.

Jeg er enig i at vi har det bedre enn mange andre land, men i Norge legger vi ned og får dårligere helsebehandling og andre offentlige tilbud, Bare se på Nav, Akersykehus sammen med barneavdelingen på Levanger sykehus legges ned. Nå kan jo til og med USA får et bedre helsetilbud enn oss hvis Obama får realisert drømmen sin(tviler på det).

Vi har jo de mobile gasskraftverkene i Romsdal og så har vi da Mongstad som har kostet milliarder, ingen i privat sektor kunne ha holdt på slikt.

Eneste jeg kan se at denne regjeringen har bidratt med i industrien er et firma på vestlandet som lager dører.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Smorte24 skrev:
Asbjørn skrev:
Smorte24 skrev:

Da beklager jeg på den sterkeste ovenfor deg, men gjengangen og ikke bare på dette forumet er at de rød/grønne deltakerne skriver nedlatende om alle som er uenig i de.

Dessverre så har jeg også blitt slik etter behandlingen jeg fikk på dette forumet under valget i fjor.

Jeg er enig i at vi har det bedre enn mange andre land, men i Norge legger vi ned og får dårligere helsebehandling og andre offentlige tilbud, Bare se på Nav, Akersykehus sammen med barneavdelingen på Levanger sykehus legges ned. Nå kan jo til og med USA får et bedre helsetilbud enn oss hvis Obama får realisert drømmen sin(tviler på det).

Vi har jo de mobile gasskraftverkene i Romsdal og så har vi da Mongstad som har kostet milliarder, ingen i privat sektor kunne ha holdt på slikt.

Eneste jeg kan se at denne regjeringen har bidratt med i industrien er et firma på vestlandet som lager dører.
Hvordan vet du om folk er røde, grønne, blå eller andre farver?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Personlig så gir jeg blaffen i om folk er røde gule eller blå, om så kullsorte. Det er i utgangspunktet en lite givende måte å møte medmennesker på. ( Det gjelder både politisk farge og hudfarge! ) Mye mer givende å høre på hva de har å si og samtidig gjøre et ærlig forsøk på å forstå hva de egentlig mener. Det skal medgis at det siste kan by på problemer av og til ;D

Når det gjelder AS Norge er det helt klart at landet kan drives mye bedre, langt bedre en det som skjer nå. Dette innebærer ikke at vi skal barbere bort offentlig ansattes arbeidsvilkår på noen som helst måte. Dette er ofte Høyres oppskrift, tidvis fulgt av FrP men også forkastet av FrP når de ønsker stemmer fra offentlige ansatte. Problemet er at Ap følger opp i samme spor en tid senere, og under hyl og skrik får de med seg SV på tankegangen. Dette er skremmende. Det viser bare at våre politikere ikke er smartere enn snittet av oss her på HFS! En skremmende tanke!! :eek:

Problemet er at staten ikke ansetter visjonære ledere og ikke gir dem redskapen til å gjøre en god jobb. Man ansetter "pengetellere" fra det private som "leker butikk" i det statlige sytemet. Det finnes en veldig god artikkel: "Da staten ble gal" ( eller noe slikt ) som det er linket til på her på OT. Anbefales !! ;)

Et lite firma hadde ikke overlevd om det hadde blitt drevet på samme måte som staten, og ville derfor aldri blitt drevet slik, en eier med oversikt hadde stoppet galskapen. Store aksjeselskaper drives vel til en viss grad mye på samme måte som Staten. De har også mye av de samme "styringsproblemene" som Staten har, mange og fjerne eiere som ikke har tilstrekkelig innsikt i det som foregår. Eierne er prisgitt administrasjonen og har på mange måter ikke annet valg enn å stole på denne. Så lenge det hele rulser og går "på et vis" og gir overskudd er eierne rimelig førnøyd. Når krasjet kommer er "alle" forferdet og overasket. Tapene blir store og folket oier seg. Men få tenker på at et eller annet sted har det sittet mennesker og visst at dette går lukt til Hælvete! Men disse menneskene har ikke hatt noe de skulle ha sagt for avgjørelsene ble tatt langt over deres hode av folk som ikke hadde like god innsikt som dem selv!

Et lite eksempel: Kommunikasjons sentralen til Jernbaneverket som brant forleden dag. Jeg er hellig overbevist om at en eller annen gang i rimelig nær fortid var det en ingeniør som sa til sin sjef: " Dette vil kunne gå til faen's, Vi må gjøre noe her" Sjefen svarte: " Har ikke penger på inneværende budsjett og det holder sikkert lenge ennå! Du må ikke se så negativt på det. Vi liker ikke negativister hos oss vet du !" Slik Staten styres i dag er ingeniøren pålagt å være lojal og har derfor egentlig ikke "lov" til å springe til Dagbla' eller VG og avsløre dette. Ikke at journalisten hadde hatt kunnskap nok til å forstå hva han ble fortalt heller, om da journalisten gadd å høre på hva han ble fortalt. Derfor gikk togene i stå forleden dag. :eek: Slik er det mange steder både i Staten og i mange store aksjeselskaper.

Måten det drives på og ikke minst måten resultater måles på ( både Stat og store AS'er ) er et incitament til å ta kortsiktige beslutninger og satse på at "det går nok en stund til". Hvilket det til slutt ikke gjør. :-\ Når man i tillegg ser på den måten ansvaret pulveriseres på er det faktisk en oppskrift på i beste fall middelmådighet, i verste fall katastrofe.

At andre "bananrepublikker" styres dårligere enn Norge er dog ikke noe argument for at vi gjør det så jævlig godt her hjemme. Det kunne faktisk vært gjort bedre, og en konstruktiv tilnærming ville være å se på hvordan vi kan angripe det for å gjøre det bedre. Blind panikk og fornektelse av fakta hjelper like lite som den tradisjonelle tilnærmingen som går på: "Si opp offentlig ansatte, senk lønna deres og ta fra dem pensjonen! Jævla latsabber!!"

Ok, jeg innrømmer å være ansatt i ( sier bevisst ikke jobber ! ;D ) et statlig AS som "leker" butikk. Vi går med overskudd, ja. Men duverden så mye som kunne vært gjort så meget bedre om ledelsen hadde vist "litt" interesse for hva vi driver med. Når i tillegg eier er superformell og "kun vil forholde seg til styret" kan ikke dette gå lenge. En eier som IKKE VIL VITE ??,.... jo jo ! :p

Det skal dog sies at vi de siste årene har hatt en administrasjon og spesiellt en styreleder som har vist interesse og ting har gått mye bedre. Men nå skal vår profesjonelle styreleder, reinhekla kapitalist, men en mann som står ved sitt ord og er dønn ærlig,- en fyr det går an å forholde seg til selv for innbarka fagforeningsfolk slutte og vi får sikkert en udugelig avdanket politiker som får et "hyggelig styreverv" som takk for lang og tro tjeneste for partiet! :-\ Been there, seen it, done it ! :p :p

Vi har det bra i Norge sammenlignet med de fleste land, men vi kunne ha gjort så meget på en mye bedre måte. Problemet er bare å finne denne måten, for selv om man ser feil betyr ikke det at man nødvendigvis har medisinen. Noe så stort og komplekst som en "stat" er ikke lett å styre, det er bent fram vanskelig. Ved et diktatur eller opplyst enevelde ville det kanskje vært lettere å styre rasjonellt, men skal vi ta med oss demokratiet og frihet for enkeltmennesket blir det med en gang vanvittig mye vanskeligere. Sånn er det bare!

Bare for å sette saken i perspektiv vil jeg ønske alle på HFS et fantastisk påskevær. ;D ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Grunnen til at Norge år etter år har et budsjett som ikke spiser opp oljefondet er at vi reduserer på investeringene mens vi tillater konsumet (trygder, helsestell etc) å stige. Dette kan man si så mye stygt om at man ikke trenger å røre om konkurser og og et styresett fra Helvete. Hva er det man sier; imo?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Smorte24 skrev:
Takk for at du opplyser om noe som burde være forstått av noen og enhver.

Btw: Undertrykker? Er det å ytre uenighet undertrykking også nå? Lider du under en paranoid vrangforestillling av at jeg og andre forsøker å undertrykke deg? Jeg håper ikke det, men den formen for debattering er helt på jordet. Du ser på alle motforestillinger mot dine meninger som en konspirasjon mot din stemme, noe som jo er totalt feilaktig. Hva er poenget med å diskutere hvis ikke motsatte meninger kommer til orde, og er den ene siden mer undertrykkende enn den andre i en uenighet? Det er i det hele tatt veldig merkelige uttalelser du kommer med her. Alle som ikke er enige med de mest rabiate og lite gjennomtenkte Frp-standpunktene er rødgrønne revolusjonsgardister.

Her er sannelig en spire som vil undertrykke andre meninger i en debatt med tåkeprat (skrevet med ironisk hensikt...) ::)

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
Gubra skrev:
Som sagt: Vi hadde funnet noe annet å leve av og neppe unnet oss så mye offentlig velferd og neppe blitt en nasjon av sytere.
Det er jeg faktisk ikke så overbevist om, nb. Det virker som om nordmenn har "genfeil" når det gjelder foredling og produktifisering av den typen man ikke skal lenger enn til andre nordiske land for å finne mange eksempler på. Et mysterium som har opptatt meg lenge. Vi har noen bittesmå unntakstilfeller - HH, Mustad, Stokke. Har tilfeldigvis arbeidet med samtlige, nærmest av nysgjerrighet for å finne ut av hva de gjorde som andre ikke har skjønt seg på å gjøre.
En svensk bekjent trekker linjen fra trelast, fisk, vannkraft, rederier, olje og melder med et smil at snart "hittar ni något fjäll med ett mineral hela världen kommer i akut behov av."

Jeg spurte styreformannen i Norges største fiskeforedlingsvirksomhet hvorfor han ikke hadde gjort noe for å skape merkevarer av all fisken han ga bort til utlendinger som gjorde den jobben. Det var da han var adm.dir for en virksomhet som var fornøyd med å få minstepris for laksen sin. "Eg vil ikkje gjere noke for å hjelpe dei hine. Det der, det e' Eksportutvalget for Fisk sin jobb."
Det svimer med folk som innbiller seg at "Norsk fisk" er en merkevare - blir like dumt som å tro at "Fransk ost" er en merkevare. Det er begreper, men ikke omsettelige enheter, og det er her vi nordmenn har et trolløye.

Vær ikke så viss på at "vi ville funnet på noe annet." Norge er Askeladd-landet, vi finner noe og så får vi halve kongsriket og dattera med på laget. Vi kan også innimellom finne på ting, men vi har ikke forstand på å produktifisere oppfinnelsene.
Hele mobilnettet er i utgangspunktet norsk, grunnoppfinnelsene bygger på norske tekniske oppfinnelser. Hvem tjener penger på det? Ericsson, Nokia, Siemens ...

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Vær ikke så viss på at "vi ville funnet på noe annet." Norge er Askeladd-landet, vi finner noe og så får vi halve kongsriket og dattera med på laget. Vi kan også innimellom finne på ting, men vi har ikke forstand på å produktifisere oppfinnelsene.
Hele mobilnettet er i utgangspunktet norsk, grunnoppfinnelsene bygger på norske tekniske oppfinnelser. Hvem tjener penger på det? Ericsson, Nokia, Siemens ...
Tja, befolkningen har ganske greit utdanningsnivå - vi gikk jo fra å kunne ingen verdens ting til å bli verdensledende på oljeutvinning offshore på ganske kort tid. Riktignok med veldig god hjelp fra utlandet. GSM-saken kjenner jeg for øvrig til.

Behovet for å finne på ny næringsvirksomhet i Norge har ikke vært allverden. Jeg tror det hadde sett annerledes ut om behovet hadde vært større. Og vi hadde neppe hatt 10% eller deromkring på trygd.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Vær ikke så viss på at "vi ville funnet på noe annet." Norge er Askeladd-landet, vi finner noe og så får vi halve kongsriket og dattera med på laget. Vi kan også innimellom finne på ting, men vi har ikke et døtt forstand på å produktifisere oppfinnelsene.
Jo, det er et poeng, men bildet er langt fra helsvart. Det kan være verdt å huske at Norge var ett av Europas fattigste land på slutten av 1800-tallet. En lutfattig utkantprovins som stormaktene hadde skyflet over til Sverige som en dårlig erstatning for tapet av Finland i 1809. Eneste næring av noen betydning var den urgamle handelen med tørrfisk og trelast - råvareeksport det også. Første spire til å "finne på noe" var på slutten av seilskutetiden, da norske redere kjøpte opp gamle skip ingen andre ville ha og bemannet dem med billig norsk arbeidskraft som var villig til å arbeide under forhold ingen andre ville godtatt. Sosial dumping, ville vi kalt det nå.

Deretter begynte griseflaksen. Først med elektrisk kraft, bygget ut med britisk og svensk kapital, men underlagt et konsesjonsregime som gjorde at eiendomsretten til ressursene forble i Norge. Med tilgang på billig kraft ble det økonomisk forsvarlig å grave frem mineraler (griseflaks igjen) og smelte malmen til metall, og til og med å importere andre råstoffer (f eks alumina) for å smelte dem her og eksportere elektrisiteten i form av metallbarrer. Samtidig var ingeniører som Sam Eyde og Kristian Birkeland i stand til å "finne på" nymotens ting som å bruke den billige elektriske kraften til å lage kunstgjødsel av luft. Mange av tungvekterne i norsk industri stammer fra denne perioden (Hydro, Yara, Orkla, Elkem). Og så snart gruvene begynte å tømmes, viste det seg sannelig at kontinentalsokkelen var full av olje og gass (helt usannsynlig griseflaks). Igjen ble disse ressursene kommersialisert med utenlandsk kapital og teknologi, men på en måte som gjorde at det aller meste av pengene ble igjen i Norge. Man skal heller ikke undervurdere den tekniske kreativiteten som har vært nødvendig for å få opp åljå, eksempelvis i å "finne på" reservoarmodellering eller nye former for supply-skip.

Selvfølgelig sløses det med offentlige penger, og selvfølgelig brukes det altfor mye på sosiale ordninger som betaler folk for ikke å jobbe, når vi i stedet burde gitt dem en spade og satt dem i arbeid på all den forfalne infrastrukturen. Det det gjøres noe med. Men det unike er at Norge, til tross for all råvarerikdommen og de stadige "lottogevinstene" som ramler i fanget på oss, har opprettholdt et styresett som er påfallende lite korrupt og en administrasjon som er påfallende lite ineffektiv. Sammenlign gjerne med hvilket som helst annet råvareeksporterende land, hvor de sentrale politikerfamiliene på mystisk vis blir til søkkrike dynastier med fete bankkonti i Sveits og hvor jobb i statsadministrasjonen blir et arbeidsfritt gode reservert for slekt og venner av makthaverne. Det er ganske viktig å forstå det unike med den norske situasjonen, for å kunne fikse det som er defekt uten å hive ungen ut med badevannet.

Og så hender det da at "vi" finner på noe som ikke har med råvareproduksjon å gjøre. I vår egen lille andedam er det grunn til å være stolt av selskaper som Electrocompaniet, som fordundre meg greier å selge norskproduserte CD-spillere etc til Kina og tjene pent med penger på det. Ingeniører og ledere er relativt billige i Norge, norske industriarbeidere er kompetente og arbeidsvillige selv om de er dyre, og samarbeidsforholdene i industrien gjør det mulig å gjennomføre dyptgripende endringer uten spesielt mye støy. (Forsøk det samme i Frankrike eller Korea!) Vi har noen konkurransefortrinn der, hvis vi gidder. Jeg ser ikke bort fra at flere ville "funnet på noe" om de var nødt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Jeg ser ikke bort fra at flere ville "funnet på noe" om de var nødt.
Nød lærer naken kvinne å spinne?

Det er mye klokt å lese i denne tråden, inklusiv innlegget til Vredens. Men jeg hang meg litt opp i denne uttalelsen.
Det svimer med folk som innbiller seg at "Norsk fisk" er en merkevare - blir like dumt som å tro at "Fransk ost" er en merkevare. Det er begreper, men ikke omsettelige enheter, og det er her vi nordmenn har et trolløye.
Det stemmer sikkert i det store og hele, men helt feil kan det ikke være heller. Det skriver jeg ut fra mine erfaringer med lokalbutikker i mitt eget nabolag i Italia. Der kjøpte folk laks som de trodde var norsk, for pakken var mer eller en mindre en kopi av Norsk Laks' pakker med norsk banner. Men leste du nøye på pakken fant du ut med liten skrift at laksen var skotsk. ::)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg glemte å nevne at min nærbutikk var Super Cose i Olgiata, samme butikk som både Totti og Cicciolina samt mange andre svært velstående handler sin daglige mat på. Kanskje det ikke hadde fungert i en butikk down town, eller i en bydel som er mindre rik en Olgiata?

V

vredensgnag

Gjest
Japansk elektronikk har et godt navn. Japanske kameraer likeså - men det blir ikke en merkevare før det er blitt spesifisert; innen er det kun begreper.

Tyskland har faktisk et opplysningskontor for tyske biler, men det har aldri falt dem inn at de skal holde på med merkevarebygging av disse bilene - den jobben løser Mercedes, Audi, VW, Porsche, Opel, osv. Det er disse som er merkevarer, mens tyske biler, franske oster, japansk elektronikk, osv., er begreper. Det kan være fint med slike begreper, spesielt når de peker på kvalitetsbyggende elementer. (Tysk grundighet, for eksempel.) Men de er altså ikke og kan heller aldri bli 'merkevaren' i seg selv.

Hele denne siden er en total misoppfatning av hva merkevarebygging er, men er et resultat av norsk korporativ tenking, der sammenslutningen (tyske biler) må gå foran enkeltinitiativene:
http://www.seafood.no/Bransje/Om+oss

Denne kortslutningen i den norske merkevarebyggingshjernen ("branding kommer fra å brenne inn et merke, gammelnorsk, så vi kan merkevarebygging!", autentisk uttalelse i et Orkla-møte) gjør at vi ikke forstår nøkkelen bak: å avgrense gjenkjøpsmulighetene til det spesifikke merket.

Derfor får vi morsomme utsagn som: "Unn deg en reise med Hurtigruten én gang i livet." ;D

Norsk innovativ kraft er det lite å utsette på; likeledes vår evne til å gjennomføre gigantprosjekter som oljeplattformer beregnet på stormfullt hav, tunneler dypt gjennom fjell eller sinnsvake broprosjekter mellom forblåste øyer. Men disse uttrykkene for vår innovative kraft er ikke produkter som er lettomsettelige, helst av typen som kan pakkes pent inn i en butikk og bæres derfra av en kunde.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Denne kortslutningen i den norske merkevarebyggingshjernen ("branding kommer fra å brenne inn et merke, gammelnorsk, så vi kan merkevarebygging!", autentisk uttalelse i et Orkla-møte) gjør at vi ikke forstår nøkkelen bak: å avgrense gjenkjøpsmulighetene til det spesifikke merket.
Ikke undervurder merkevarebyggingsferdighetene til noen som står bak sånt som Zalo, Grandiosa og Möllers tran. En merkevare skaper et lokalt monopol i konsumentens hjerne. Det står ikke "oppvaskmiddel" på handlelappen, men "Zalo". Da legger man heller ikke merke til at det står noen andre flasker i butikkhylla, men plukker med seg den Zalo-flasken man kom for å kjøpe. Det vel det du mener med "gjenkjøpsmulighetene", men det er faktisk noen heromkring som kan en del om dette.

V

vredensgnag

Gjest
Ikke i tilstrekkelig utstrekning, Asbjørn. Og Lilleborg, Orkla og andre av disse aktørene satser langt mer på sin innsalgsvirksomhet og på hylledominans enn de gjør på merkevarebygging av produktene.

Et besøk i foajéen på Orklas hovedkontor i Oslo er en bråmodning, om du vil. De har glassmontér med sine paradeprodukter der. To små montere, gitt dimensjonene på bygget.
Der finner du tørrfor og våtfor, samt frossenfor.
Hvorfor?

Fordi Orkla ikke ønsker å drive med ferskvarer. Kalkylene deres viser at det lønner seg for dem å ikke ta ansvar for produktene lenger enn til butikkveggen. Derfor omsetter de tørrfor i ulike innpakninger, hermetisert våtfor, og nedfrosset for - til mennesker som er trent opp til å kikke på prislappen fremfor matkvaliteten.

Det Orkla gjør (og Lilleborg), er ikke å utnytte den merverdien som skapes av en merkevare som gjøres attråverdig. De setter navn på en vare som skal velges fordi den er billig, og vha hylledominans sikrer de seg at det er få alternativer å velge mellom.

Det har ingen ting med merkevarebygging å gjøre, som er å ta ut disproporsjonalt mye i forhold til innsatsen i tid og ressurser som går med på å skape og omsette varen.
Det tar like mye tid og materialer å bygge en Skoda som en tilsvarende VW Passat. Enda er det slik at folk er villige til å betale mer for Passaten, og VW har pålagt Skoda å bygge dårligere biler, fordi man ikke lenger kunne lukke øynene for at Skodaen er bedre bygd og har flere features. Derfor ønsker VAG å gardere seg mot at et merkevarehierarki de har bygd opp skal undermineres ved at ett av merkene ikke aksepterer sin plass i hierarkiet.

Men vi har ingen slike hierarkier her hjemme.
Nordmenn er på for, og har akseptert dette. Derfor taper ICA penger så det hviner etter når de kommer hit, etter å ha overtatt Hagens kjede. De har ikke skjønt noe så enkelt som at nordmenn er fornøyde med å gå på for, fremfor mat. Og når ICA smeller til med et stort produktsortiment, av typen de har tjent seg rike på i Sverige, så skjønner ikke nordmenn hva som foregår, og går og kikker etter våtfor, tørrfor og frossentfor.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vredensgnag skrev:
Ikke i tilstrekkelig utstrekning, Asbjørn. Og Lilleborg, Orkla og andre av disse aktørene satser langt mer på sin innsalgsvirksomhet og på hylledominans enn de gjør på merkevarebygging av produktene.

Et besøk i foajéen på Orklas hovedkontor i Oslo er en bråmodning, om du vil. De har glassmontér med sine paradeprodukter der. To små montere, gitt dimensjonene på bygget.
Der finner du tørrfor og våtfor, samt frossenfor.
Hvorfor?

Fordi Orkla ikke ønsker å drive med ferskvarer. Kalkylene deres viser at det lønner seg for dem å ikke ta ansvar for produktene lenger enn til butikkveggen. Derfor omsetter de tørrfor i ulike innpakninger, hermetisert våtfor, og nedfrosset for - til mennesker som er trent opp til å kikke på prislappen fremfor matkvaliteten.

Det Orkla gjør (og Lilleborg), er ikke å utnytte den merverdien som skapes av en merkevare som gjøres attråverdig. De setter navn på en vare som skal velges fordi den er billig, og vha hylledominans sikrer de seg at det er få alternativer å velge mellom.

Det har ingen ting med merkevarebygging å gjøre, som er å ta ut disproporsjonalt mye i forhold til innsatsen i tid og ressurser som går med på å skape og omsette varen.
Det tar like mye tid og materialer å bygge en Skoda som en tilsvarende VW Passat. Enda er det slik at folk er villige til å betale mer for Passaten, og VW har pålagt Skoda å bygge dårligere biler, fordi man ikke lenger kunne lukke øynene for at Skodaen er bedre bygd og har flere features. Derfor ønsker VAG å gardere seg mot at et merkevarehierarki de har bygd opp skal undermineres ved at ett av merkene ikke aksepterer sin plass i hierarkiet.

Men vi har ingen slike hierarkier her hjemme.
Nordmenn er på for, og har akseptert dette. Derfor taper ICA penger så det hviner etter når de kommer hit, etter å ha overtatt Hagens kjede. De har ikke skjønt noe så enkelt som at nordmenn er fornøyde med å gå på for, fremfor mat. Og når ICA smeller til med et stort produktsortiment, av typen de har tjent seg rike på i Sverige, så skjønner ikke nordmenn hva som foregår, og går og kikker etter våtfor, tørrfor og frossentfor.
Deprimerende men riktig

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner hva du skriver, Vredens. Og jeg burde egentlig vite bedre enn å trekker frem det eksemplet jeg kom med, i og med at også det mediet jeg jobber for er blitt store nettopp på grunn av merkevarebygging, noe vi er svært bevisste på. :)

Topp Bunn