Carlsen spiller gudesjakk for tiden. Han er blitt forløst av seieren over Anand. Om ikke motstanderne finner eneste mulige mottrekk i stillingen, i hvert eneste trekk, er de fortapte. Nakamura druknet i dag.
Carlsen spiller heilt utrolig for tiden , mot nakamura hadde carlsen sikret seier fra åpningen egentlig , det som er så bra med magnus er at han er ein alla rounder , uansett hvilken åpning di begynner med , så finner carlsen sitt eget spill som er 10 gang bedre. Å nå skal anand møte han igjen , og anand tenker vel at han vet alle carlsen sine spill. Men der kommer anand til og tråkke feil , magnus kommer ikke til og spille slik han gjorde i chennai. Finnes bare 1 magnus altså og han er den sykeste spilleren jeg har sett opp igjennom tidene og bobby fisher da.
Utrolig spilling fra carlsen med svart , karjakin har allerede problemer i åpningen. Dette går nok carlsen sin vei i dag å , han spiller utrolig nøyaktig carlsen , jeg har sjakk engin som heter stockfish D D og den , er sterkere enn houdini 4 pro. Og carlsen spiller akkurat som stockfish fåreløpig. For et geni carlsen er han er rett og slett ustoppelig
Jeg jobber fra kl 24 til kl 12. Men så blir det lite søvn, for jeg må jo sitte å se på Carlsen sine kamper på VG Live. Og han har jo lange kamper.
Han spilte bra i dag også. Mot han italieneren han skal spille mot i dag (med svart) tror jeg at han har tapt noen ganger mot før uten å huske noen statistikk. Så det blir neppe noen "walk over".
Magnus klarte og rote bort seieren , i dag trur jeg carlsen ble sliten , han gjorde noen små feil , og dette endte med remi. Dette skulle han klart og dra i land men magnus er bare et menneske han å.
Karjakin er en av verdens beste spillere, og var snaut fra å bli den som skulle utfordre Carlsen i kommende VM-match.
Han spilte hvit mot Carlsen i går - likevel kom Carlsen i en god stilling, om enn hyperkomplisert.
Men å si at Carlsen "rotet bort seieren" blir helt feil her. Han spiller allerede som en computer, hadde han spilt 43... b5 i denne stillingen, kunne man fort mistenkt at gutten har en chip plassert under huden. Carlsen spilte 43... Ke7, og gjorde dermed det man forventer av en sjakkspiller på dette nivået når vedkommende spiller sort mot en av verdens beste motstandere: han fikk en remis.
Fortsettelsen med 43... b5, som datamaskinen fant, går som følger:
44.cxb5 axb5
45.Sf5 Lxf5
46.exf5 Sf4
Men her er det mange kompliserte undervarianter å beregne, og man må være sikker på at hvits Løper på b8 ikke kan slippe unna. Så Carlsen sikret remis, med sort. Godt gjort.
Nå møter Carlsen Fabiano Caruana - også med sort - og Caruana har gjort store forbedringer i sitt spill over de seneste to årene, og ligger nå på 6. plass i Liverating. De to har ikke møtt hverandre ofte. Carlsen har tre gevinspartier mot Caruanas to, og de har spilt fem remiser.
Da har jeg sett det litt annerledes , for lenger uti kampen der di begynte og skifte ut tårn , skulle magnus ha beholdt et tårn , da har han hatt vunnet dette partiet , han sto best an tidlig uti spillet faktisk etter 7-9 trekk.
I dag møter carlsen Fabiano Caruana , her bør han tråkke ganske forsiktig carlsen , Fabiano Caruana er nesten ein liten ungre versjon av carlsen , og spiller ganske bra og nøyaktig , magnus skal være fornøyd klarer han remi her i dag eller gevinst da. Var jo Fabiano Caruana som carlsen fryktet mest og eventuelt og møte i ein vm match , så magnus har ein respekt for Fabiano Caruana.
Da har jeg sett det litt annerledes , for lenger uti kampen der di begynte og skifte ut tårn , skulle magnus ha beholdt et tårn , da har han hatt vunnet dette partiet , han sto best an tidlig uti spillet faktisk etter 7-9 trekk.
Det blir en underlig vurdering - siden Karjakin åpnet nettopp for å ha muligheter. Utviklingen i spillet ga sort sjanser, men bød samtidig på usedvanlig kompliserte stillinger.
Her er de ved avbyttet, der du mener han skulle unngått dette. Mener du da at han ikke skulle spilt sin Dronning til h7, noe tidligere?
Det blir en underlig vurdering - siden Karjakin åpnet nettopp for å ha muligheter. Utviklingen i spillet ga sort sjanser, men bød samtidig på usedvanlig kompliserte stillinger.
Her er de ved avbyttet, der du mener han skulle unngått dette. Mener du da at han ikke skulle spilt sin Dronning til h7, noe tidligere?
Her skulle magnus ha byttet bare et tårn , her lå magnus ganske bra. Så skulle han ha tatt springeren til f6. Etter dette skulle han ha gått på med b bonden b7 til b6
Nå snakker di allerede om remi , men dette har jeg hørt før , og jeg mener med magnus med sine 2 løpere , mot hest og løper til fabiano. Har magnus ein mulighet til og vinne , men da må fabiano gjør feil. Det har jo skjedd før at folk har gjort små feil , og da ser magnus det og kjører inn støtet , er lov og håpe
Ikke helt "up there" i sjakk enda. Men personlig gir jeg nesten alltid fra meg løperen i stedet for hesten hvis jeg skulle havne i en gaffel og måtte velge. I åpning og mellomspill.
Men så sier mine motspillere at hestene mine er de sin verste fiende. Spiller best med hest.
Ser ikke bra ut for Magnus nå hvert fall.
I dag vart'n Carlsen banka opp, Sicilian style. Caruana har nå tre seire mot Carlsen (som har tre seire mot Caruana.) De møtes igjen senere i turneringen, da spiller Carlsen hvit. Det blir et markeringsparti for begge, og det er ikke sikkert at det er Caruana som blir banka opp.
Caruana utklaserte carlsen i går , trur jaggu caruana er like god spiller som carlsen. Neste gang di møter regner jeg med carlsen er godt forberert , i går virket carlsen sliten og ikke i spillemodus. Når først carlsen spiller på sitt beste er han ustoppelig.
Carlsen sa jo selv på møtet di hadde etterpå , at han var veldig sliten og så fram til hvile dagen. Han var rett og slett dårlig humør utrykket han , han kommer vel strek tilbake tenker jeg.
Det er utrolig bra , hva er den offsielle ratingen din da. Min er på 2180 og er på vei oppover. Har android tlf , men play magnus appen kommer vel dit å.
2180? Wow, det er jo sykt bra.
Nei, nei. Jeg begynte vel for 5 uker siden (nybegynner og selvlært), og har bare steget til 1421 på Chess Time Pro. Etter ca 100 matcher. Gainer jo lite rating med å slå spillere med 1200 og nedover der de fleste er på den appen. Bare møtt 4-5 stk med rating over 1300 der. Så dette er første gangen jeg prøver mot SKIKKELIG motstand.
Jeg har bare Android selv, så låner en iphone for jeg ville prøve.
Jeg sliter i åpninger, men har blitt bedre. Min styrke er sikkert mellomspillet.
Jeg håper da at Carlsen spiller gevinsten i havn i dag, men stusser over at han ikke spilte b3 i denne posisjonen - et trekk som ber om å bli spilt. Han kommer til å sparke i en vegg eller to, når han kikker på posisjonen igjen. (Og nei, dette er ikke en datakombinasjon, nærmest noe av det første man lærer når det gjelder bruk av bønder mot tårn i denne fasen av spillet.)
EDIT: Det endte godt, med seier til Carlsen - og bra er det. Kan ikke ha en verdensmester som ikke banker motstanderne.
(Brettet er vendt - a1 er oppe i høyre hjørne her.)
Da vant carlsen denne turneringen å , nå er det ganske lenge siden magnus , har tapt ei einaste turnering. Han rundspilte caruana i går , når carlsen spiller på sitt aller aller beste , er det ingen som har sjans i mot han. Når man sitter og ser disse stor guttene spille , og se hvordan carlsen tok fabiano i går , så var det som og se ein mester mot ein hobby spiller , så bra spilte magnus carlsen i går. Nå er det norway chess neste , og der skal jeg vei og se på , er bare 2 timer med bil unna her jeg bor.
Sjekk dette utklasering kaller jeg dette. Fabiano hadde ikke ein sjangs , i går var ein av di beste partiene jeg har sett carlsen spille , han hadde kontroll heile veien , og fabiano sleit med og følle med.