Bestilte meg en avmagnetiserer fra eBay, da det slo meg at kanskje hodene på båndspilleren min var blitt magnetiserte. Jeg fikk hifi-engstelse og tenkte at nå tør jeg ikke høre på bånd før jeg har gjort en slik avmagnetisering - har jeg herpa båndene mine litt?
Undersøkte litt, og det er tydeligvis mange delte meninger om magnetiserte hoder er en greie eller ikke. Her er noen utdrag:
homerecording.com
wiki.audacityteam.org
Denne er litt mer "offisiell", så er kanskje av ekstra interesse:
Hva mener dere, og hvilken erfaring har dere rundt temaet? Er det et reelt problem, og i så fall - hvor mye bør en engste seg?
Undersøkte litt, og det er tydeligvis mange delte meninger om magnetiserte hoder er en greie eller ikke. Her er noen utdrag:
Is tape head degaussing a myth after all?
Hello all, New guy here. Recently obtained a WM-D6C, because CDs are not old enough, DAT is digital and vinyl isn't portable. Googling "head demagnetizer", I came upon posts that say it is not needed to periodically degauss tape heads (paths). As I did not make five posts, I cannot post the...
Does demagnetizing actually do anything?
I recently demagnetized a couple of old cassette decks using a wand type demagnetizer bought new on ebay(carefully following the instructions) but when I played a tape in them afterwards I could not hear any differance at all. As an experiment I tried demagnetizing a small screwdriver that had a...
www.tapeheads.net

Missing features | Audacity Support
This page lists features which got removed from Audacity, as well as their replacements.

Denne er litt mer "offisiell", så er kanskje av ekstra interesse:
Hva mener dere, og hvilken erfaring har dere rundt temaet? Er det et reelt problem, og i så fall - hvor mye bør en engste seg?