Maestro

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
For en måneds tid siden, ringte jeg til Maxwell for å spørre meg til råds om noe, og fikk for så vidt svar på det jeg lurte på.
Men denne meget hyggelige mannen begynte å fortelle meg om noe helt annet enn det som jeg spurte om..
Nemlig denne

Maestro

Musikkelskerens favoritt ! Elegant kvalitetsfinish og ekstrem lyd til prisen. Tysk superlyd til en rimelig penge. NB! I denne høyttaleren får man et uhørt bunndrag og masse trøkk. Bass helt ned til 18Hz!!! Mellomtone og diskant er glatt, organisk og særdeles lyttevennlig. Kun en demonstrasjon kan forkynne fullt ut hvor unik denne høyttaleren er!

Han måtte enten ha vært verdens beste selger, eller så må dette være et serdeles unikt bra produkt, jeg satte iallefall igjen med en! følelse etter samtalen "disse må jeg kjøpe en dag"

Er det noen som har hørt de, og hva slags inntrykk sitter dere evt. igjen med

Mvh Jan A

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
xtz 69 skrev:
For en måneds tid siden, ringte jeg til Maxwell for å spørre meg til råds om noe, og fikk for så vidt svar på det jeg lurte på.
Men denne meget hyggelige mannen begynte å fortelle meg om noe helt annet enn det som jeg spurte om..
Nemlig denne
Maestro

Musikkelskerens favoritt ! Elegant kvalitetsfinish og ekstrem lyd til prisen. Tysk superlyd til en rimelig penge. NB! I denne høyttaleren får man et uhørt bunndrag og masse trøkk. Bass helt ned til 18Hz!!! Mellomtone og diskant er glatt, organisk og særdeles lyttevennlig. Kun en demonstrasjon kan forkynne fullt ut hvor unik denne høyttaleren er!

Han måtte enten ha vært verdens beste selger, eller så må dette være et serdeles unikt bra produkt, jeg satte iallefall igjen med en! følelse etter samtalen "disse må jeg kjøpe en dag"

Er det noen som har hørt de, og hva slags inntrykk sitter dere evt. igjen med

Mvh Jan A
Det finnes ett ordtak for slikt:
"Når noe virker for godt til å være sant,så er det ofte det"

Kan ikke hjelpe med lytteinntrykk. Skulle gjerne ha kunne hatt det- som med alle nye saker som dukker opp.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Var disse 18Hz relatert til en spesifikk avrulling? Denne høyttaleren her, Proac D28, er beskrevet ned til 20hz, men uten referanse til f.eks. -3dB. Og det var nok lurt av produsenten, for man ville nok trenge et stetoskop for å høre noe i nærheten av 20hz. Iallfall for mitt vedkommende. Men bortsett fra det, er D28 en utmerket høyttaler.

Edit: Men misforstå meg rett; intet er bedre enn hvis det er hold i det selgeren sier, og at det er et realistisk lydtrykk ned til 18Hz.

Vedlegg

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Steinar_Lund skrev:
Var disse 18Hz relatert til en spesifikk avrulling? Denne høyttaleren her, Proac D28, er beskrevet ned til 20hz, men uten referanse til f.eks. -3dB. Og det var nok lurt av produsenten, for man ville nok trenge et stetoskop for å høre noe i nærheten av 20hz. Iallfall for mitt vedkommende. Men bortsett fra det, er D28 en utmerket høyttaler.

Edit: Men misforstå meg rett; intet er bedre enn hvis det er hold i det selgeren sier, og at det er et realistisk lydtrykk ned til 18Hz.
Dette med hvor lang ned den går i bassen osv. er ikke så viktig for meg, det jeg er ute etter, er lytteintrykk.. mulig ikke spesifikasjonene til produsenten holder helt mål, men det Kan! jo være en god ht å lytte til, ikke vet jeg ???

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
xtz 69 skrev:
Steinar_Lund skrev:

Dette med hvor lang ned den går i bassen osv. er ikke så viktig for meg, det jeg er ute etter, er lytteintrykk.. mulig ikke spesifikasjonene til produsenten holder helt mål, men det Kan! jo være en god ht å lytte til, ikke vet jeg ???
Helt enig. Og det er sjelden det skjer særlig mye interessant under 40Hz, men det kan være kjekt å ha litt å gå på. Og siden selgeren tydeligvis understreket sterkt dette med bunndrag og 18Hz, ville jeg nevne dette med D28.

Av ren nysgjerrighet googlet jeg litt, og fant denne linken: http://www.germanmaestro.de/EN/hd_pf_200.htm
Der er denne høyttaleren beskrevet ned til 20Hz, og, uten referanse til avrulling.
Men, som du er inne på, det kan være en formidabel høyttaler å lytte til. På bakgrunn av det jeg har erfart med D28, ble jeg litt forbeholden mht selgerens argumenter.
For ordens skyld: Jeg har D28 i mitt oppsett, og er strålende fornøyd. Riktignok med sub i tillegg, for liksom å få den siste finishing touch.

Kom gjerne med tilbakemelding om lytteintrykk hvis du hører på den. Vi på forumet er alltid interessert i å få vite om nye ting. Særlig hvis det ikke koster skjorta! ;D

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.749
Torget vurderinger
3
mener det var disse som ble vist frem på Horten Messa i fjor, lyttet litt i forbifarten, ga et bra intrykk da.
fyldig god lyd med masse bass, lett å like lyd :)
spennende å høre hva du mener.

roy

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
En tysk test gir den godt skussmål (god mellomtonegjengivelse, gode materialer og byggekvalitet) men gir et minus for overbetonig av bassen. Så da er det vel lite trolig at den mangler noe der. Siden tyskerne har det med å overdrive i den andre enden, kan det t.o.m hende at den er passelig nøytral, hvem vet. Den andre testen jeg har fant nevner at den vil egne seg godt til pop, rock, og hjemmekino. Heller ikke et indisium på manglende bass, akkurat.
Ellers er jeg enig i at det som regel er helt uinteressant hva en ht gjør under 30Hz, men det kan jo være et gøyalt pluss i noen få sammenhenger, og muligens verdt å strebe etter, hvis alt det andre er iorden. No

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dr.No skrev:
En tysk test gir den godt skussmål (god mellomtonegjengivelse, gode materialer og byggekvalitet) men gir et minus for overbetonig av bassen. Så da er det vel lite trolig at den mangler noe der. Siden tyskerne har det med å overdrive i den andre enden, kan det t.o.m hende at den er passelig nøytral, hvem vet. Den andre testen jeg har fant nevner at den vil egne seg godt til pop, rock, og hjemmekino. Heller ikke et indisium på manglende bass, akkurat.
Ellers er jeg enig i at det som regel er helt uinteressant hva en ht gjør under 30Hz, men det kan jo være et gøyalt pluss i noen få sammenhenger, og muligens verdt å strebe etter, hvis alt det andre er iorden. No
Veel, ikke for å pirke, men "overbetoning av bassen" betyr ikke nødvendigvis at den går dypt, men kanskje heller at det er vel mye bass rundt f.eks. 50-60Hz. Det samme gjelder kommentaren om at høyttaleren egner seg godt til pop, rock og hjemmekino. En bassgitar går vel ned til ca 40Hz, og et bra trøkk i det området behøver ikke bety at det er så mye igjen ved 18-20Hz.
Jeg har visst hengt meg litt opp i det selgeren sa om 18Hz...
På den annen side: 40Hz er dyyypt! Så ikke la disse hersens hertzene hindre dere i å lytte til disse Maestro'ene. :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ja jeg oppfattet de også slik, at de mente bassgjengivelsen helt generelt (som vel røft anslått befinner seg mellom 50 og 150 Hz elns).

Topp Bunn