Mac Mini som musikkavspiller - er finnes det bedre alternativer?

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Som overskriften sier, så vurderer jeg å kjøpe en Mac Mini som musikkspiller. Per i dag benytter jeg en eMachine som spiller, og føler at den er moden for å skiftes ut. Opplever blant annet at den hakker litt i starten av sanger på Wimp Hifi.

Jeg bruker den både til å spille Wimp og til musikk lastet ned fra HD-Tracks og lignende. Det kan også være aktuelt å bruke den som filmavspiller. Lyden overføres med USB til en Cambridge DacMagic Plus.

Er Mac Mini et godt valg eller finnes det andre alternativer i prisklassen som kan gjøre samme nytten?

Stian

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg kan vel kort si at jeg ikke forstår alle de her inne som bygger, eller kjøper, diverse lugubre og rare Windows mediesenter-PCer, iallfall. Det skal godt gjøres å komme under prisen på en Mac Mini, iallfall om du går på bruktmarkedet, de er bokstavelig talt lydløse, om du setter inn SSD-disk, og en hel musikkindustri bruker nesten utelukkende Mac i lydarbeid.

Hvilke flere argumenter trengs, egentlig?

(Ja, og så kan du glemme at det er noe som heter "blåskjerm" og "Ikke skru av maskinen, for vi må installere en zillion oppgraderinger i timesvis"... ;))

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
var nok litt dårlig til å søke på tidligere tråder ja - takk for tipsene
Men som Audirvana skriver, så bruker bransjen Mac-produktenemye
Jeg skal lese gjennom de tidligere trådene og se om jeg blir klokere :)

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Ekstremt fornøyd med Mac Mini. Fikk en 2011 modell med SSD på finn til 3.500. Kjører itunes og Amarra som avspiller. Må vel være mine best anvendte penger på Hi-FI per krone! :)

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.071
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
MAC er gode PC'er... men valgte Gigabyte Brix selv etter å vurdert endel frem og tilbake... Men jeg bruker den som HTPC da, og MAC har vel ikke kommet med modeller med den nye intel CPU'en enda, som støtter rett "bluray frekvens". Men til musikk, da er det mer eller mindre hipp som happ. Jeg er iallefall fornøyd, men vurderte MAC mini MYE.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen
Jeg har nettopp bestilt meg en ny maskin som bland annet skal fungere som musikkavspiller. I likhet med trådstarter skal denne kobles mot en DacMagic Plus, men jeg har valgt å gå for en Intel NUC. Etter mange år med Linux på det jeg har brukt som musikkserver skal jeg nå over på Windows. Jeg vurderte også en Mac mini. den fungerer sikkert fin for mange, men jeg ville ikke fått til ting slik jeg vil ha det.

Det blir spennende å se om jeg får til alt jeg ønsker med den jeg har bestilt. Det jeg vet er at jeg ikke kommer til se "blåskjerm" og "Ikke skru av maskinen, for vi må installere en zillion oppgraderinger i timesvis" :)

Jeg har opprettet en egen tråd dersom noen er interessert: http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/75191-na-er-det-nuc.html

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg har nettopp bestilt meg en ny maskin som bland annet skal fungere som musikkavspiller. I likhet med trådstarter skal denne kobles mot en DacMagic Plus, men jeg har valgt å gå for en Intel NUC. Etter mange år med Linux på det jeg har brukt som musikkserver skal jeg nå over på Windows. Jeg vurderte også en Mac mini. den fungerer sikkert fin for mange, men jeg ville ikke fått til ting slik jeg vil ha det.

Det blir spennende å se om jeg får til alt jeg ønsker med den jeg har bestilt. Det jeg vet er at jeg ikke kommer til se "blåskjerm" og "Ikke skru av maskinen, for vi må installere en zillion oppgraderinger i timesvis" :)

Jeg har opprettet en egen tråd dersom noen er interessert: http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/75191-na-er-det-nuc.html
Hva er det du ikke får som du vil i OSX? Du som er Linuxfyr ville hatt stor fordel av å bruke terminal-kommandoer for å konfigurere maskinen. OSX er jo, i bunn og grunn, også et UNIX-system.

Selv er jeg, dessverre, nødt til å forholde meg til Windows på jobb, og når jeg hjelper folk med datating. Og hver gang kjenner jeg irritasjonen komme. Linux og OSX er lysår bedre, i min verden.

Dessuten blir din NUC ca 1000 kroner dyrere enn en ny Mac Mini. Inkludert Windowslisens 2000 kanksje?

Men det er gøy å bygge sin egen maskin. DER er jeg 100 prosent enig.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Har prøvt begge varianter med Mac und Windows PCer ...
Windows... det er sikkert mulig å få det til når man setter seg litt inn in det...

Mac funker.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Dessuten kan man, om man er riktig tullete i hodet sitt, installere Windows på Mac Mini. ;););)

Linux også, forøvrig.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.060
Sted
Bergen

Hva er det du ikke får som du vil i OSX? Du som er Linuxfyr ville hatt stor fordel av å bruke terminal-kommandoer for å konfigurere maskinen. OSX er jo, i bunn og grunn, også et UNIX-system.

Selv er jeg, dessverre, nødt til å forholde meg til Windows på jobb, og når jeg hjelper folk med datating. Og hver gang kjenner jeg irritasjonen komme. Linux og OSX er lysår bedre, i min verden.

Dessuten blir din NUC ca 1000 kroner dyrere enn en ny Mac Mini. Inkludert Windowslisens 2000 kanksje?

Men det er gøy å bygge sin egen maskin. DER er jeg 100 prosent enig.
Jeg betaler litt i underkant av 5000 for NUCen og har en ubrukt Windows lisens liggende slik at jeg får ingen ekstra kostnader så de helt store forskjellene blir det ikke. Og en Mac mini bør vel kanskje oppgraderes med en SSD disk også?

Jeg er vel ingen utpreget Linuxfyr selv om jeg har det på en maskin hjemme. Er i grunnen litt lei av å bruke terminal kommandoer for å få til den minste ting. Men jeg kunne fint levd med det på Linux om softwareutvalget hadde vært bedre. F.eks. mangler Wimp her og det er bare en av flere showstoppere.

På Mac Mini er noen av ankepunktene:
- Dårligere integrert skjermkort
- Dårligere støtte for film avspilling
- Dårligere utvalg av spill

Jeg skal også ha Visual Studio, Revit og MicroStation installert, men det er irrelevant i en htpc sammenheng.

Når det kommer til musikk avspilling stiller OSX og Window ganske likt. Men så vidt jeg har funnet på OSX er det ikke noen reelle alternativer til Itunes for å organisere musikkfiler. Det virker litt begrensende på meg.

Til NUCen kan jeg også få vifteløse kabinetter slik at den blir 100% stille (og ikke ser ut som en metroseksuell sminkedåse :p).

Men det er i grunnen bare små detaljer og jeg ville nok fått til omtrent det jeg ønsker meg med en Mac mini også. Men men NUCen kan jeg gjøre litt mer og i tillegg må jo denne bygges. Og som du skriver er jo det morsomt.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Fordelen med nuc, i den grad det har praktisk betydning, er at det er enkelt å koble til en ekstern lpsu. Mitt eget selvbygg (ikke nuc) låter tydelig bedre med dell-psuen, enn hp-psuen:). Skal få prøvd ut en lpsu en dag.

Topp Bunn