Mørkere finish på høyttalere..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg har et par Snell E-IV høyttalere som har den lyse eike finishen, men kona ønsker en mørkere farge..

Hvordan kan dette gjøres uten at finishen blir stygg.?
Kunne tenkt meg en veldig mørk finish ala den mørke Cremona fargen som er nesten sort gjennomsiktig..

Oljebaserte farger kan lett bli misslykket, så det er aller siste alternativ..
Finnes det for eksempel en tynn olje som er nesten sort som jeg kunne brukt.?
JO-NI Møbelpuss gjør trevirke litt rødlig, så det burde være noe som kan gjøre lys eik om til sort eik.?

Finish må bli så bra at kona kan leve med de og høyttalerene må være salgbare uten vesentlig pristap..

Noen som har erfaring på dette området som kan hjelpe meg.?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Herdins Lakkbeis?

Det blir sikkert en utfordring å finne riktig farge som i kombinasjon med den som er på høyttalerne i dag gir ønsket resultat.
Men ta med deg noe prøver og test på et lite synlig sted.
(F.eks. under høyttaleren)

Mvh
Rolf

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Jeg har et par Snell E-IV høyttalere som har den lyse eike finishen, men kona ønsker en mørkere farge..

Hvordan kan dette gjøres uten at finishen blir stygg.?
Kunne tenkt meg en veldig mørk finish ala den mørke Cremona fargen som er nesten sort gjennomsiktig..

Oljebaserte farger kan lett bli misslykket, så det er aller siste alternativ..
Finnes det for eksempel en tynn olje som er nesten sort som jeg kunne brukt.?
JO-NI Møbelpuss gjør trevirke litt rødlig, så det burde være noe som kan gjøre lys eik om til sort eik.?

Finish må bli så bra at kona kan leve med de og høyttalerene må være salgbare uten vesentlig pristap..

Noen som har erfaring på dette området som kan hjelpe meg.?
Lasering med lakkbeis og eventuelt etterfølgende behandling med klarlakk. Dessverre er ofte resultatet litt uforutsigbart når treverket er farget fra før av. De fleste høyttalere er også mest salgbare på bruktmarkedet i original finish. Du bør slipe høyttalerne dine med fint sandpapir før beising for best mulig resultat

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Har et par sjeldne høyttalere i teak? hvor den ene er solbleket ganske mye. Har ikke turt å gjøre noe ennå i redsel for å ødelegge noe. Noen som har en ide om hvordan dette skal angripes for at begge skal få en tilnermet lik overflate? Overflaten består ev et tynt finerlag som er helt og fint.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Herdins Lakkbeis?

Det blir sikkert en utfordring å finne riktig farge som i kombinasjon med den som er på høyttalerne i dag gir ønsket resultat.
Men ta med deg noe prøver og test på et lite synlig sted.
(F.eks. under høyttaleren)

Mvh
Rolf
Hei Rolf..

Takk for svar..
De fleste furu møblene har vi beiset med Herdins Ekte Beis type 84 mørk antik eik, det er små poser med pulver som blandes i lunkent vann, men der vi kjøpte de første pakkene har de sagt at varen har utgått..
Tror jeg må ta kontakt med Herdins.no og høre..
Vi brukte forøvrig en hvit flaske møbelpuss fra JO-NI som gjør gjorde at de ble vannbestandig..
Finishen på møblene ser litt slitte ut, noe som var meningen til kona, hun vet hva hun vil :)

Vi har også prøvd den flasken med lakk beis, men resultatet blir ikke så bra, som med pulveret..

Mvh
Helgesen

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Lasering med lakkbeis og eventuelt etterfølgende behandling med klarlakk. Dessverre er ofte resultatet litt uforutsigbart når treverket er farget fra før av. De fleste høyttalere er også mest salgbare på bruktmarkedet i original finish. Du bør slipe høyttalerne dine med fint sandpapir før beising for best mulig resultat
Hei CBA..

Takk for svar..
Vi har vurdert lasering, men vi er redd for at resultatet ikke blir så bra..
Tror vi følger RoDa sitt forslag som vi har erfaring med..
Sliping med fint papir må til for å få vekk gamle lakkrester..
Snell E IV kom også i sort finish, den ser litt mer sortmalt ut, men jeg tror ikke salgsprisen på Snell går nevneverdig ned hvis resultatet blir bra, men litt tap må man regne med..
Men på en annen side, hva gjør man ikke for å tilfredsstille kona.? ;)

Mvh
Helgesen

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Jeg vil anbefale Faxe Interiørbeis. Den er vannbasert og gir et langt mer "beregnelig" resultat enn Herdins Lakkbeis.

Benytter man en halvblank lakk (oljebasert) som etterbehandling får man en meget pen overfalte.

Fargen "Biot" (nr 20) gir en nesten sort farge, og skulle vel kunne passe fint på eik

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har et par sjeldne høyttalere i teak? hvor den ene er solbleket ganske mye. Har ikke turt å gjøre noe ennå i redsel for å ødelegge noe. Noen som har  en ide om hvordan dette skal angripes for at begge skal få en tilnermet lik overflate? Overflaten består ev et tynt finerlag som er helt og fint.
Hei realist..

Kona har hatt flere gamle møbler i teak og furu som har blitt solbleket som hun har brukt Herdins Ekte Beis på, den er vannbasert og er lett å påføre på møbler..
Resultatet blir meget bra, det er ikke spor etter solbleking på møblene..
Hvis den vannbaserte beisen ikke har gått ut av produksjon, så skal vi nå prøve oss på Snell E-IV og se hvordan det blir på eik..
Vi har brukt Herdins Ekte Beis nr 84 mørk antik beis på våre møbler, de ser nesten ut som den mørke SF Cremona fargen ;D
Kan sende bilde hvis du ønsker..

Nå vet ikke jeg hvordan reslutatet blir med lysere beis, hvis du ønsker å beholde den gamle fargen så kan jeg ikke hjelpe deg..
Men kan du leve med mørk finish så blir hvertfall resultatet meget bra ;)

Mvh
Helgesen

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Hei realist..

Kona har hatt flere gamle møbler i teak og furu som har blitt solbleket som hun har brukt Herdins Ekte Beis på, den er vannbasert og er lett å påføre på møbler..
Resultatet blir meget bra, det er ikke spor etter solbleking på møblene..
Hvis den vannbaserte beisen ikke har gått ut av produksjon, så skal vi nå prøve oss på Snell E-IV og se hvordan det blir på eik..
Vi har brukt Herdins Ekte Beis nr 84 mørk antik beis på våre møbler, de ser nesten ut som den mørke SF Cremona fargen ;D
Kan sende bilde hvis du ønsker..

Nå vet ikke jeg hvordan reslutatet blir med lysere beis, hvis du ønsker å beholde den gamle fargen så kan jeg ikke hjelpe deg..
Men kan du leve med mørk finish så blir hvertfall resultatet meget bra ;)

Mvh
Helgesen
Litt mørkere blir jo mer palisanderaktig, og der liker jeg. Mener du at begge høyttalerne skal ha lik behandling?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg vil anbefale Faxe Interiørbeis. Den er vannbasert og gir et langt mer "beregnelig" resultat enn Herdins Lakkbeis.

Benytter man en halvblank lakk (oljebasert) som etterbehandling får man en meget pen overfalte.

Hei AudioDude..

Herdins Ekte Beis er også vannbasert, noe både jeg og kona foretrekker pga det er så lett å jobbe med og resultatet blir meget bra..
Vet de har Faxe på den lokale malesjappa, får ta en tur ned og høre med dem, kanskje den er like bra eller bedre enn Herdins..
Takk for tipset..

Vi har brukt en hvit JO-NI møbelpuss-sak som gjør at overflaten kan vaskes, det ser nesten ut som flytende voks, da beholder du den litt matte finishen på møblene..
Ønskes det en blank overflate, så må det lakkes..
Alt etter smak og behag ;)

Mvh
Helgesen

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Fargen "Biot" (nr 20) gir en nesten sort farge, og skulle vel kunne passe fint på eik

"Faxe beisen er spesielt utviklet for å unngå problemer med at endetre blir mørkere enn øvrige flater" sier de i reklamen.. Vel den er i alle fall enkel å få et jevnt resultat med. Og i kombinasjon med en halvblank/blank dekkhinne (lakk eller voks) fremhever den treets spill, selv om enkelte av fargene er svært sterke (les dekkende)

Jeg har også tidligere benyttet Herdins beisen på poser, men har ikke sett den i handelen på mange år.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Litt mørkere blir jo mer palisanderaktig, og der liker jeg. Mener du at begge høyttalerne skal ha lik behandling?
Hei realist..

Vår erfaring er at begge høyttalerene skal ha samme behandling, hvertfall gjorde vi det med våre stoler i furu, der noen var solbleket mens andre ikke..
I dag så kan vi ikke se hvem som var solbleket og ikke..
Møblene var "normalt" solbleket, hvis det er stor forskjell så ville jeg kontaktet noen som driver med dette daglig..

Dette er den fargen vi har på en del av våre møbler:

Mvh
Helgesen

O

OldBoy

Gjest
Forsiktig her!

1. Får du ikke av all gammel lakk, blir det garantert fiasko. Jeg prøvde meg for mange år siden med mørk beis på et et gammelt, lyst salongbord, men pusset ikke nok, med det resultat at det ble utrolig skjoldete. Noen steder trakk beisen knapt inn i treet.

2. Jeg leste i et gjør-det-selv-blad at finerte møbler, og sikkert også finerte høyttalere, kan ha limgjennomtrengning ut mot fineroverflaten gjennom sprekker i fineren. Greit nok når du lakkerer med klarlakk, men når du prøver å beise mørkt, får du lyse striper der hvor det eventuelt har lekket ut lim.

3. Vær obs på at fineren er TYNN, ned mot 0,5 mm, og pusser du for mye, har du ødelagt høyttalerne. Vær spesielt forsiktig langs kantene!

Topp Bunn