Mått från Sweetspot till högtalare?

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Hej.
Fick frågan av kjäringen nyss om vi kunde flytta högtalarna lite längre ifrån varandra.

de står idag 220cm från centrum av varandra och det är 310cm till sweetspot från centrum av hötalarna.

finns det några rekommendationer på om X=Avstand från sweetsport så bör Y=Avstånd mellan högtalare vara?

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Welcome to Cardas Audio
Sjekk denne link ROOM Setup
Mvh Roy :cool:
Haha den var jo fin.

texten "This is all you need to know to placespeakers in a symmetrical, rectangular
room. Don't look at diagrams B, C, D,
and E until you have your speakers in
position, because it will make your
head explode!
"

Den är grej. :)

tyvärr måste jag gå till nästa sida eftersom jag har högtalarna på långväggen.

Återkommer om mitt hode inte exploderar :)

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Dette er det vel ingen eksakt fasit på. Hos meg ble det absolutt best resultat lydmessig med samme mål fra diskant til øret som imellom høytalerne fra diskant til diskant da med litt toe inn av høytalerne . Ikke så mye som på tegningen ovenfor her men i samme retning slik at diskanten treffer mellom øret og nesetippen i sweetspot. Jeg har bånddiskanter og kanskje andre typer diskanter annerledes. Minst 1m fra sidevegger og frontvegg-bak høytalerne. Du må prøve deg frem -litt jobb med å flytte på høytalerne-men dette vil betale seg .

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Selv foretrekker jeg litt kortere avstand fra øre høyttaler en avstand i mellom høyttalerne.
Jeg har 220 i mellom og ca 200cm øre til høyttaler.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg foretrekker +/- 45 grader. Lytteavstand jeg bruker nå er ca 70 cm.

Jan M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2007
Antall liker
25
Sted
Bodø
sakset fra audio physic

Finally, we deal with the question on how to determine the right distance between the speakers. In the early days of stereophonics, the equipment was set up according to the principle of an isosceles triangle, i.e. equal spacing between the speakers and the listener. Today, we can definitely regard this approach as outdated. In those days, especially in America, the former stereophonic records were done with two microphones spaced several meters apart. If the speakers were spaced too far apart, an acoustic hole could be perceived in the middle. With today's records we rarely encounter this problem. Either the distance between the microphones lies between 0 cm (0.00 in) and one meter (3.3 ft), or every single instrument has a microphone of its own. Where these instruments are heard, is decided in the studio. Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.

[h=3]Rule No. 9[/h]
This means that for your set-up that the distance between the speakers can be 1.2 times as much as the distance between the speakers and the listener.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.414
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Regner man vanligvis avstand til lytteposisjon i form av en rett linje fra sweetspot til midtpunktet mellom høyttalerne, eller hvor langt det er fra sweetspot ut til hver enkelt høyttaler?
(dette spørsmålet er tiltenkt sist post, der "Rule No.9" omtales. Om noen vet hva som er tanken der)

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Regner man vanligvis avstand til lytteposisjon i form av en rett linje fra sweetspot til midtpunktet mellom høyttalerne, eller hvor langt det er fra sweetspot ut til hver enkelt høyttaler?
(dette spørsmålet er tiltenkt sist post, der "Rule No.9" omtales. Om noen vet hva som er tanken der)
Hvis "Rule no. 9" tar utgangspunkt i en lyttevinkel i sweetspot på opptil 75 grader - som kan være en mulig tolkning ut fra innlegg nr. 10 - blir avstanden høyttaler-høyttaler = 1,2 x avstanden øre-høyttaler.

Men når det gjelder lyttevinkler kan man Google litt og finne anbefalinger og tegninger som viser alt mellom rundt 40 grader og opp til 90 grader. Det beste å finne det man trives best med. Jeg har ca. 45 grader i mine anlegg nr. 1 og 2 - mens jeg har ca. 90 grader i mitt anlegg nr. 3 på arbeidsrommet mitt.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
AP rule no 9.gif

/Suomela

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dette finnes det vell egentlig ikke noe rett svar på.
En i Skedsmo Audio har ht stående så langt fra hverandre att man bare rister på hode når man ser det.
Men når du setter deg ned for å lytte står vokalisten rett i front, og alt annet sprer seg rundt i rommet.
Prøve og feile er svaret mener jeg, og det kan være en stor jobb å få det helt bra.
Veien er målet;)

Steinar.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bruker selv en metode jeg fant på nett, som utgangspunkt. Både for avstand fra bakvegg og sitteposisjon. Samt avstand frontvegg høyttaler og sidevegg høyttaler.

Man tar rommets lengde. og ganger med 1/3 el 1/5 el 1/7 del. Avstanden er lengden fra frontvegg til baksiden av kabinettet.
Så rommets bredde, og ganger med 1/3 el 1/5 el 1/7 det er avstanden fra sidevegg til siden av HT nærmest vegg.

Men du skal ikke dele rommets lengde og bredde på samme tall.

Så setter du lyttestolen. 1/3 el 1/5 el 1/7 av rommets lengde fra bakvegg. ( Veggen bak deg når du ser på anlegget )

Deretter justerer du litt inn og ut, frem og tilbake.. Dette har fungert meget godt hos meg.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hjemme hos meg er avstanden mellom diskantene 204cm og avstanden langs senter linjen mellom HT til sweetspot 301cm. HT er vinklet ørlite inn.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.074
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Regner med at det er meg du tenker på Osten:) Målte nå og jeg sitter 2m fra høyttalerene og det 2,5m mellom dem.
Diskantene peker på hvert sitt øre, pinpointing er ganske ekstrem, men ulempen er et ekstremt lite sweetspot. Det gjør ikke noe siden det er på denne tiden jeg lytter og da har de andre lagt seg;)

Dette finnes det vell egentlig ikke noe rett svar på.
En i Skedsmo Audio har ht stående så langt fra hverandre att man bare rister på hode når man ser det.
Men når du setter deg ned for å lytte står vokalisten rett i front, og alt annet sprer seg rundt i rommet.
Prøve og feile er svaret mener jeg, og det kan være en stor jobb å få det helt bra.
Veien er målet;)

Steinar.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hjemme hos meg er avstanden mellom diskantene 204cm og avstanden langs senter linjen mellom HT til sweetspot 301cm. HT er vinklet ørlite inn.

Ser at jeg bommet på en knapp. Avstanden mellom diskantene er 301cm. Så de står i en likesidet trekant.

Topp Bunn