I tråden om Copland DRC viste jeg noen simuleringer av hva man kan forvente hvis man benytter digital lydkorreksjon. Jeg lovte også å følge opp med målinger. Det tok litt tid. Men her kommer de omsider. Det er fint hvis dere venter med diskusjonen til jeg har lagt ut alt.
Alle målinger er foretatt på drøyt to meters avstand, og innenfor den samme seansen. Så avvik grunnet mikrofonplassering osv bør være neglisjerbare.
Jeg har konsentrert meg om to ulike korreksjoner:
a) Minimumfase korreksjon. Dette skal normalt gi en betydelig bedre frekvensrespons - og noen ganger også en bedre impulsrespons.
b) Group delay korreksjon. Dette skal gi omtrent like mye forbedring i frekvensresponsen og i tillegg en forbedring i group delay.
Rød kurve = før korreksjon
Blå kurve = etter korreksjon
Lys rød = simulert resultat etter korreksjon
Først ut er en måling av frekvensrespons på høyttaler før og etter korreksjon.
Som dere ser så er ikke effekten så veldig tydelig når man ser på målinger som ikke er filtrert. Begge bildene domineres i stor grad av romeffekter som ikke er korrigert (og ikke er forsøkt korrigert).
Nivåforskjellene er ikke reelle - begge målingene er kalibrert til å ligge rundt 0 dB.
Alle målinger er foretatt på drøyt to meters avstand, og innenfor den samme seansen. Så avvik grunnet mikrofonplassering osv bør være neglisjerbare.
Jeg har konsentrert meg om to ulike korreksjoner:
a) Minimumfase korreksjon. Dette skal normalt gi en betydelig bedre frekvensrespons - og noen ganger også en bedre impulsrespons.
b) Group delay korreksjon. Dette skal gi omtrent like mye forbedring i frekvensresponsen og i tillegg en forbedring i group delay.
Rød kurve = før korreksjon
Blå kurve = etter korreksjon
Lys rød = simulert resultat etter korreksjon
Først ut er en måling av frekvensrespons på høyttaler før og etter korreksjon.
Som dere ser så er ikke effekten så veldig tydelig når man ser på målinger som ikke er filtrert. Begge bildene domineres i stor grad av romeffekter som ikke er korrigert (og ikke er forsøkt korrigert).
Nivåforskjellene er ikke reelle - begge målingene er kalibrert til å ligge rundt 0 dB.
Vedlegg
-
374.5 KB Visninger: 239