Måling med linux på budsjett

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Vel problemet med det du sier er at det digital høyttalere er oppfunnet: Digital speakers - Wikipedia, the free encyclopedia
Du misforstår. Det jeg sier er at du kan sende andre signaler enn lyd gjennom en digital protokoll. Du står selv fritt til å sende og tolke signalene som du vil.

Edit: Du kan så klart sende hva du vil over en analog kanal også, men det er skjelden like praktisk. Konklusjonen er at pc interface som nevnt over er nok den beste betegnelsen.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Vel problemet med det du sier er at det digital høyttalere er oppfunnet: Digital speakers - Wikipedia, the free encyclopedia
Du misforstår. Det jeg sier er at du kan sende andre signaler enn lyd gjennom en digital protokoll. Du står selv fritt til å sende og tolke signalene som du vil.
Vel det innlegget du svarer referer jeg til argumentet ditt: "For meg er lyd noe analogt." Beklager, skulle brukt sitat funksjonen.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1

Edit: Du kan så klart sende hva du vil over en analog kanal også, men det er skjelden like praktisk. Konklusjonen er at pc interface som nevnt over er nok den beste betegnelsen.
nja. Har du en digital aes/ebu eller spdif-inngang, så krever disse at at innsignalet følger et riktig format og protokoll. Det er bare *en* tolkning av signalene. (Med mindre man f.eks pakker dsd i pcm-pakker, men det kommer i annen rekke). Det kan godt kalles lydkort, og det kan kalles lyd-interface for det er hva primært hva man bruker det til.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
nja. Har du en digital aes/ebu eller spdif-inngang, så krever disse at at innsignalet følger et riktig format og protokoll. Det er bare *en* tolkning av signalene. (Med mindre man f.eks pakker dsd i pcm-pakker, men det kommer i annen rekke). Det kan godt kalles lydkort, og det kan kalles lyd-interface for det er hva primært hva man bruker det til.
Det er da helt likgyldig om du sender ut noe som representerer lyd eller noe annet. Om mottakeren tolker signalet analogt eller digitalt er også helt opp til bruker.

Digitale signaler er jo som kjent analoge om man ser nøye på det.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Som sagt, man kan ikke sende hva som helst inn i en spdif/aes-inngang. Det må være riktig format og protokoll. Dette er definert av IEC 60958-standarden som dekker både s/pdif og aes/ebu.
Spdif/aes-inngangen dukker også opp som et lyd-interface (folkemunne: lydkort) i ethvert operativsystem. For å motta lyddata fra den digitale inngangen, er man også nødt til å bruke et lydprogram. Det nytter ikke å velge "open file" Open Office. Skulle jeg vært diplomatisk, ville jeg sagt at lydkort og lyd-interface er det korrekte uttrykket, mens PC-interface i beste fall er en unøyaktig sjargong.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Som sagt, man kan ikke sende hva som helst inn i en spdif/aes-inngang. Det må være riktig format og protokoll. Dette er definert av IEC 60958-standarden som dekker både s/pdif og aes/ebu.
Du kan sende akkurat hva du vil over AES/EBU. Det må bare være kodet som AES/EBU. Innholdet som kommer ut kan være akkurat hva du vil, og du kan tolke det akkurat som du vil. Eksempelvis tolker vi inndata i MatLab eller LabView programmer. Du påstår vel ikke at det er umulig å sende FM, AM eller pulstog over AES/EBU eller SPDIF. Eneste jeg sier er at det ikke trenger være lyd (i betydningen audio) som sendes.

Som nevnt over kan dette også gjøre på "vanlige lydkort", så derfor er kanskje pc-interface det mest presise ordet vi kan bruke. Lyd, både analogt og digitalt, er uansett bare ulike dataformer som strømmes inn eller ut av en pc. "Lydkortet" fungerer som koblingen, altså interfacet, mellom pc og omverdenen.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Dette er helt på trynet, det du argumenterer med er ren utopi.
Selv om NASA kunne funnet en måte å styre romskipene sine gjennom IEC958, så er det fortsatt et lyd-interface.
Hvis man koder om krypterte CIA-dokumenter til bildesignaler og sender det til en monitor gjennom DVI, for så å filme monitoren og etterbehandle videoklippet gjennom en algoritme for å få frem de opprinnelige ukrypterte dokumentene, så er fortsatt DVI et bilde-interface.

Hvis du derimot har en trang til å finne op hjulpet på nytt og bruker lyd-interfacet som en et generell PC-interface, så må du gjerne det, men det forandrer ikke det faktum at det er primært et lydinterface.

edit hdmi->dvi

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Vel ang. HDMI tar du litt feil, nyere versjoner er også interface for nettverk og.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Nei, jeg tok ikke feil, dette er ren kverulering fra din side. Siden du har misforstått poenget, så har jeg forandret hdmi til dvi i innlegget mitt.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
La meg si det slik: det var et dårlig eksempel. Forstår poenget ditt helt fint.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Dette er helt på trynet, det du argumenterer med er ren utopi.
Selv om NASA kunne funnet en måte å styre romskipene sine gjennom IEC958, så er det fortsatt et lyd-interface.
Hvis man koder om krypterte CIA-dokumenter til bildesignaler og sender det til en monitor gjennom DVI, for så å filme monitoren og etterbehandle videoklippet gjennom en algoritme for å få frem de opprinnelige ukrypterte dokumentene, så er fortsatt DVI et bilde-interface.

Hvis du derimot har en trang til å finne op hjulpet på nytt og bruker lyd-interfacet som en et generell PC-interface, så må du gjerne det, men det forandrer ikke det faktum at det er primært et lydinterface.

edit hdmi->dvi
Da driver vi jammen med mye utopi på arbeidsplassen min.

Audiosignaler er bare en type signaler. AES/SPDIF er bare en måte å frakte de fra A til B på. Om du erstatter audiosignalene med en annen form for signaler så gjør det ingen forskjell.

Det er sant at AES/SPDIF er spesielt utviklet for audio men det har ikke så mye med hva de kan brukes til.

Det du gjør er å kategorisere hardt mellom ulike typer signaler. Det er helt uvesentlig, da det er fritt frem for bruker å tolke signalene som man vil.

I NASA eksempelet: Hva om det viste seg at dette interfacet fungerte veldig bra for NASA (aner ikke hva det er for noe)? Om noen år så er det kanskje utdatert som audiointerface, men er fortsatt utmerket for styring av romskip. Er det da fortsatt ett lydinterface? Å definere et interface som bare formidler signaler så hardt er ikke særlig lurt. Det må så klart gjøres slik ovenfor den generelle bruker, men det vil være fryktelig begrensende i en mer generell setting.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.461
Torget vurderinger
2
Det var da voldsomt til ordbruk i denne tråden. Det må da være fullt mulig å argumentere på en saklig måte, og ikke gå i tottene på hverandre.

Mvh
Høvdingen

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Kan jeg bruke en android telefon til å gjøre målinger?

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Jeg synes ikke det opprinnelige spørsmålet har fått noe godt svar, så jeg forsøker:

Billig Målemikrofon:
Som målemikrofon bruker jeg Panasonic WM-61A kapsler. Koster under en 100-lapp for et par stykker på Ebay. Spesifikasjoner og nøyaktighet tilsvarer Behringer ECM8000. Leveres som løse "knapper" og krever litt lodding for å koble til 9V mating, og mekanisk konstruksjon.

Her som en oppgradering av en 20-kroners Biltema mikrofon:

Koblingsskjema for strøm mating:

Dette funker kjempefint med en brukbar lap-top PC.

Programvare for Linux:

ARTA er meget bra måleprogram for høyttalere m.m.
Kan lastes ned gratis fra: ARTA Software
Rimelig greit å bruke, men litt teknisk forståelse er en fordel.

Kan brukes på Linux med Wine. Se Notice for Linux and Mac OS X users: ARTA Requirements

Svein B.

Topp Bunn