Måling av spenning

Y

ymir

Gjest
Hei

Skal måle spenning i utg.trinn.

Mellom jord og et av benene på utg.transistorene bør jeg finne rundt 80 vDC på denne 250Weren.

Måler heller ikke dette på ledningene fra strømforsyningen til utgangtransistorene....

belles V2 psu.JPG

belles V2 utg.JPG

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
De tre tjukke ledningene inn på power-amp kortet er forsyningen til denne. Er det ikke noe spenning der, så er det flere muligheter for feil.
Målefeil. Kan elimineres ved å sjekke multimeteret mot en kjent spenning. (Batteriet på bilen?)
Får trafoen AC inn. Ved å sette mulitmeteret i AC så skal du måle ca 230V inn på trafo. Er ikke denne der så må du gå videre mot inngangen. Lyser powerlampa?
Hvis ok så kan du sjekke AC ut av trafo. Hvis ok nå så burde feilen være å finne på Power supply kortet.
Da er det på tide å finne frem skjema;-)
Mvh
Edit:
Glemte å nevne denne:
Det pleier å være både nettsikringer og B+/B- sikringer på de fleste forsterkere, jeg ser ingen på bildene...
Skjewr det noe med utgangen, så går disse og da pleier spenninga forsvinne.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Belles er fremdeles like stabile som de er kent for? ;)

Y

ymir

Gjest
Hei.
De tre tjukke ledningene inn på power-amp kortet er forsyningen til denne. Er det ikke noe spenning der, så er det flere muligheter for feil.
Målefeil. Kan elimineres ved å sjekke multimeteret mot en kjent spenning. (Batteriet på bilen?)
Får trafoen AC inn. Ved å sette mulitmeteret i AC så skal du måle ca 230V inn på trafo. Er ikke denne der så må du gå videre mot inngangen. Lyser powerlampa?
Hvis ok så kan du sjekke AC ut av trafo. Hvis ok nå så burde feilen være å finne på Power supply kortet.
Da er det på tide å finne frem skjema;-)
Mvh
Edit:
Glemte å nevne denne:
Det pleier å være både nettsikringer og B+/B- sikringer på de fleste forsterkere, jeg ser ingen på bildene...
Skjewr det noe med utgangen, så går disse og da pleier spenninga forsvinne.
Har 230V.

Til utg.trinn. -0,719 og +0,309 vdc. på begge sider......den spiller,men

Instrument måler rett på batteri.

Y

ymir

Gjest

Belles er driftsikre,JA,men her er det ikke noe som puttes i stikkontakten som overlever noe særlig lenge,
om det heter Mark Levinson,Chord,Panasonic,LG,Consonance,Gallo,Squeezebox,HPvarmepumper,vaskemaskiner etc.
Det eneste som ikke går i stykker er varmeovner.

Men mener du at noe av ditt utstyr står røkken på nettet her er det bare å prøve ;)

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Du kan prøve å slå av amp og koble av AMP Faston kontaktene til begge kanaler B+ og B-. Slå på amp igjen og se om spenning fra power er ok da.
Om ok, så er det noe i utgangen som ikke er bra..

Y

ymir

Gjest
Du kan prøve å slå av amp og koble av AMP Faston kontaktene til begge kanaler B+ og B-. Slå på amp igjen og se om spenning fra power er ok da.
Om ok, så er det noe i utgangen som ikke er bra..
Takker.Tar det i morgen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
AC speinning ut av trafo?
DC ut av likeretter? Over ladelyttene? Til utgangstrinnet?

Er det brytere eller sikringer underveis?

etc. dvs følg strømen fra stikkontakt til utgang.

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Belles (350a Reference) har svært lite sikringer / sikkerhetskretsløp av noe slag...Og bor du i et strøm-problem-område (iallfall om det er som du beskriver), er Belles en dyr lotto-kupong helt uten vinnersjanser.

Y

ymir

Gjest
Belles (350a Reference) har svært lite sikringer / sikkerhetskretsløp av noe slag...Og bor du i et strøm-problem-område, er Belles en dyr lotto-kupong helt uten vinnersjanser.
Da kan vel alle andre fabrikanter jeg nevnte også taes med.Du har vist en sterk motvilje ang.Belles,enda jeg kan garantere at DU
aldrig har eid,prøvd eller reparert noe Belles produkt siden inntil nylig har jeg vært EN av to eiere av Belles konstruksjoner i landet.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
----jeg kan garantere at DU aldrig har eid,prøvd eller reparert noe Belles produkt siden inntil nylig har jeg vært EN av to eiere av Belles konstruksjoner i landet.
Får jeg betalt om jeg kan motbevise? Spesielt at det bare er 2-3 Belles-owners?
:cool:

Edit, det er flere eigere, men om alle Belles'ene er i landet, eller på vei til/fra rep er en annen historie...

Y

ymir

Gjest
Fikk i dag også en rapport fra SINTEF ang.problemene netteiger har bestilt.

Der tror Helge Seljeseth at det IKKE er overharmoniske som ødelegger el-artikler hos meg,men transiente overspenninger (impulser) eller
kortvarige rms overspenninger (swells).

I samtale med Seljeseth kom også muligheten for at det kan ligge noe i området 10-20 Khz på nettet,i og med at det ikke hjelper
noe med bruk av skilletrafo på pre og dac og re generator også slipper problemet gjennom.

Han foreslår måling med :

Dersom denne saken skal undersøkes ytterligere med målinger anbefales det å foreta meget avanserte
målinger (forslagsvis med Elspec‐instrumenter) av trefase spenninger og strømmer både hos kunden, i
nettstasjonen som forsyner kunden og i 22/66 kV transformatoren.
Med vennlig hilsen
for SINTEF Energi AS
Helge Seljeseth
Forsker

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Høres ut til du har en sak mot ditt e-verk... -og ikke bry deg om mine sleivspark...de er like seriøse som min signatur-linje. :)
(men seiøst, det finnes, så vidt jeg kjenner til, minst 2 fler B-eigere enn dine antakelser)

Y

ymir

Gjest
----jeg kan garantere at DU aldrig har eid,prøvd eller reparert noe Belles produkt siden inntil nylig har jeg vært EN av to eiere av Belles konstruksjoner i landet.

Edit, det er flere eigere, men om alle Belles'ene er i landet, eller på vei til/fra rep er en annen historie...

Og hvilke Belles produkter er dette.....

og igjen.....Du har vist en sterk motvilje ang.Belles

Y

ymir

Gjest
Høres ut til du har en sak mot ditt e-verk... -og ikke bry deg om mine sleivspark...de er like seriøse som min signatur-linje. :)
Slike sleivspark må taes seriøst,da dette også handler om annenhånds verdi på Belles produkter

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Sikkert ikke samme modell som din...antakelig noe eldre.
Har takket nei til rep-forespørsler, den ene hadde vært sendt frem og tilbake over dammen FLERE ganger.

Og siden <<det handler om annenhånds verdi>> MÅ du få gjort noe med strøm-leveringen. Uansett produkt, som du påpeker...

Tilbake til sak: Har du et bilde som viser lednings-føring til trafo & fra trafo til likeretter(e)?

Sist redigert:
Y

ymir

Gjest
Sikkert ikke samme modell som din...antakelig noe eldre.
Har takket nei til rep-forespørsler, den ene hadde vært sendt frem og tilbake over dammen FLERE ganger.

Og siden <<det handler om annenhånds verdi>> MÅ du få gjort noe med strøm-leveringen. Uansett produkt, som du påpeker...

Siden dette er andre gang du hevder dette på et halvt år,og jeg spurde dengang også om hvilket produkt det dreier sei om ....
har enda ikke fått svar.....

Inntil 08 var det eneste Belles produkt i Norge en OCM 200 og jeg var dens andre eier.Den står nå hos Hifi-Guiden mener jeg.
Fra 08 eide jeg SOM DEN ENESTE i landet Belles28a ref og 350a ref.Disse havarerte i juni 2012.

Etter den tid har vi fått Bebop hifi som importør,og hvor mange de har solgt og reparert vet jeg ikke,men tviler på at de har hatt
feil på noe utstyr.

Har lest om kun ET eksemplar Belles som har feilet,Dette skyldtes en preamp fra ModWright,og de tok på seg ansvaret.

[FONT=geneva,arial]02-11-08: Sleepysurf[/FONT]
I had a similar event last year, likewise with a Modwright Pre paired with a Belles 350A ref (WITH the soft-start circuitry). After LOTS of discussion, we suspect the problem originated with the Modwright Pre, as after checking with Dan Wright, I found my unit did NOT have the latest muting/protection circuitry to block DC surges. Turns out, David Belles uses VERY LITTLE protection circuitry in the 350A Ref, which is why it sounds so great! Dan upgraded my Pre to include the latest circuitry (as well as upgrading to the tube rectifier), and David Belles replaced my amp. Both have been singing sweetly ever since. David Belles (and Bruce Jacobs, marketing) are great to deal with and will certainly take care of you. I would also speak with Dan Wright, and have him cross-check your serial number to make sure it has the necessary protection. The power and finesse of the Belles makes it hard to give up, especially when the problem may have lied elsewhere.
Sleepysurf (Answers | This Thread)

Spenningskvaliteten ........http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/67531-david-mot-goliat-en-langdryg-affa-re.html

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Jaha, er de kjent for å være ustabil?
Fikk en preamp VT-01 i retur nu, enda jeg trudde jeg hadde reparert den.
Men det er klart, hvis de er kjent for å være ustabil og gjerne periodisk......
Men en VT-01 koster jo 10000 pund i følge nettet, så her går det an å ta seg skikkelig betalt. Noe jeg akter å gjøre.
Det verste synes jeg er rørsoklene som knuser rørene !

Sist redigert:
Y

ymir

Gjest
Men en VT-01 koster jo 10000 pund i følge nettet, så her går det an å ta seg skikkelig betalt. Noe jeg akter å gjøre.

Det var da en voldsom pris.Hvem er det som tar en slik pris?

BELLES VT-01 VACUUM TUBE HYBRID PREAMP Kr. 46.950,-

http://www.bebophifi.com/priser.html

4250£

review VT-01/SA-100

Nå må dere holde tunga beint i munnen,og sette vekk glasset

Reparer du for den norske importør?

Sist redigert:

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Jeg synes at dette er å gå langt over streken. Kan du bevise det du her sier, hva er motivet ditt for å rakke ned på Belles? Som er solid bygget og gir 5 års fabrikkgaranti? Slike sleivspark er kun ødeleggende, men du har vel en veldig god grunn vil jeg anta? Fint hvis du kan utdype hva som ligger bak dette.

Mvh
JP
Belles importør

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4

Det var da en voldsom pris.Hvem er det som tar en slik pris?

BELLES VT-01 VACUUM TUBE HYBRID PREAMP Kr. 46.950,-

http://www.bebophifi.com/priser.html

4250£

review VT-01/SA-100

Nå må dere holde tunga beint i munnen,og sette vekk glasset

Reparer du for den norske importør?
Hvis du googler Belles VT-01 og klikker på treff nummer to så står det at ampen koster 8500£
Belles VT-01/SA-30 (?8500) - Pre/power amplifiers
Så beklager, jeg husket litt feil....
Sikkert villedende den prisen.

Nei, jeg reparerer ikke for den norske importør.

Topp Bunn